Aviseringar
Rensa alla

Vad är orsaken och bidragande orsaker till att ungdomar har finnar (akne)?


Ämnesstartare

Jag tänkte att det här måste vara en fråga som många frågar sig. Och även som många tror sig veta svaret på, men har de egentligen någon koll? Bidrar choklad och chips till finnar? Bidrar bakterier på händerna till finnar på exempelvis ansiktet (om man pillar på ansiktet)? Jag tror många gärna vill att det ska finnas en orsak till att personer har finnar, det är på ett sätt lättare att tänka sig en värld där det är så, än om det är lika slumpmässigt som vad för gener man råkar få. Jag ser gärna utförliga svar på orsaker och bidragande orsaker till att ungdomar har finnar, gärna också att man berättar hur man vet att det förhåller sig så också. 


   
Citera
Ämnesstartare

det har väl ofta med hormoner att göra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mm, intag av fett i överdos..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vet bara att naturfolk har acne mer sällan än oss... det beror på maten, hormoner och livsstil tror jag

kommer säkert få massa nedröstningar nu :- P


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att huden producerar alldeles för mycket talg vilket ofta ha med hormonella förändringar att göra. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

överdriven hygien, kolhydratstinn kost, psykosociala stressfaktorer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

s3on är som vanligt helt fel ute, det bästa man kan göra i kostväg för att minimera hormonsvängningar och därmed acne är att äta en kolhydratsnål fettbaserad kost med mycket nötter, avokado, fisk. insulinpåslagen blir mindre drastiska och man får i sig mer antiinflammatoriska mikronutrienter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Överdriven stress kan bidra till akne, och så spelar nog även livsstil och hormoner en stor roll i det hela. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pratar vi finnar eller akne? jag vet, genom fältstudier, att jag får finnar om jag äter för sent innan jag ska sova. om jag äter nötter eller exempelvis choklad en timme, eller två, innan jag sover är jag mycket medveten om att min näsa, haka eller området mellan ögonbrynen kommer att ha attackerats inifrån under natten. garanterat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ärftlighet och hormoner. Sedan bidrar ju ofta stress osv också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fett och socker 

men jag brukar få finnar av att sola


   
SvaraCitera