Aviseringar
Rensa alla

Vad är panikångest? Hur triggas den?


Ämnesstartare

Panikångest triggas av oro, ångest eller stress men sker framförallt av en fysiologisk anledning som gör att vi inte kan lugna ned oss.

(Jag mötte en tjej här på UM för några månader sedan som påstod att man måste må dåligt generellt eller vara deprimerad för att få panikångestattacker. Hon försökte också övertyga alla på tråden att det var ovanligt för att en panikångestattack att bara dyka upp utan någon större anledning - Vilket ingen höll med om.)

Vill helt enkelt bara knäcka hål på den myten om hur man måste må dåligt generellt för att få panikångest.

1. Hur mår du under en panikångestattack?
2. Hur brukar den triggas? Dra ett exempel.
3. Är du deprimerad?
4. Vilka symtom får du?


   
Citera

1. vet inte, aldrig drabbats av det.

2. vet inte

3. nej.

4. munherpes. [sad]

hoppas min svar hjälpte. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

hoppas min svar hjälpte.

Klart de gjorde bby [cute]


   
SvaraCitera

undrar också detta!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HK Berghdal:

undrar också detta!

?


   
SvaraCitera

Jag förstår faktiskt inte helt hur du menar.
Symtombilden vid panikångest beror på de fysiologiska reaktioner som sker vid en sådan. Det betyder inte att panikångest främst beror på fysiologi. Men jag fattar inte riktigt om det är vad du menar heller?

Tjejen som påstår att man måste må psykiskt dåligt argumenterar ju i vilket fall med detta inte emot att det som sker är en fysiologisk process.


   
SvaraCitera

kindergartner:

?

vad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Jag förstår faktiskt inte helt hur du menar.

Oj. Nu fick jag riktigt svårt att följa dig. Vad menar du nu? 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HK Berghdal:

vad?

Vad undrade du? :p


   
SvaraCitera

detta:

kindergartner:

1. Hur mår du under en panikångestattack?
2. Hur brukar den triggas? Dra ett exempel.
3. Är du deprimerad?
4. Vilka symtom får du?


   
SvaraCitera

kindergartner:

Oj. Nu fick jag riktigt svårt att följa dig. Vad menar du nu? 🙂

Vad menar DU? 😀

Jamen... eh... jag kan inte uttrycka mig bättre än jag gjorde, tror jag.

Menar du att panikångest beror på fysiologi eller vill du bara påvisa att det är en fysiologisk process som äger rum vid en panikångestattack?
Tjejen som pratade om att man måste må psykiskt dåligt för att få panikångest argumenterar ju inte i och med detta emot att det är en fysiologisk reaktion som sker, men det innebär inte att panikångest förekommer på grund av ett fysiologiskt fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Vad menar DU? 😀

Om jag säger så här: Man blir orolig/stressad/ångestfylld, får panik, men att processen är fysiologisk - alltså, att man inte kan lugna ned sig av en fysisk anledning. Skulle inte PÅA vara fysiologiskt skulle man kunna lugna ned sig efter ett tag.

Tjejen som skrev påstod ju att jag inte hade panikångest eftersom det inte triggades av en speciell anledning och att jag inte var generellt deprimerad. Alltså, att det kunde dyka upp av något mindre (som i mitt fall var att jag märkte hur jag pratade för högt och sedan byggdes det bara upp - inte att jag hade ångest från början)

Hoppas du fattar nu, haha 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HK Berghdal:

detta:

Undra på 🙂


   
SvaraCitera

kindergartner:

Man blir orolig/stressad/ångestfylld, får panik

alltså har det en psykologisk grund? Det är det jag inte riktigt fattar om du menar att det har eller inte. Om grundorsaken är fysiologisk eller psykologisk, enligt dig?

Jag tror själv inte att man får panikångest utan psykologisk grund. Det betyder inte att man måste vara just deprimerad eller ha en viss fobi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Om grundorsaken är fysiologisk eller psykologisk, enligt dig?

Ja men att den triggas av att man blir orolig/stressad/ångestfylld ja. Något psykologiskt ja 🙂 Men hjärnan kan inte lugna ned sig av en fysiologisk anledning.


   
SvaraCitera