Aviseringar
Rensa alla

Vad är panikångest? Hur triggas den?


kindergartner:

Men hjärnan kan inte lugna ned sig av en fysiologisk anledning.

Ja. Men det argumenterade väl tjejen inte emot genom att påstå att man måste må psykiskt dåligt för att få panikångest? Som tidigare sagt.

kindergartner:

Vill helt enkelt bara knäcka hål på den myten om hur man måste må dåligt generellt för att få panikångest.

= det tror jag man "måste" för att panikångest ska kunna utvecklas. Eller generellt och generellt, men att det som många gånger sagt har en psykologisk grund snarare än en fysiologisk.

Dessutom visar inte upplevelsen av hur panikångestattacken uppstår om den har fysiologisk eller psykologisk grund.

Jag fattar fortfarande inte vad du tror är grundorsaken till att någon får panikångest.


   
SvaraCitera

Blir förvirrad och fattar inte riktigt [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Ja. Men det argumenterade väl tjejen inte emot genom att påstå att man måste må psykiskt dåligt för att få panikångest? Som tidigare sagt.

Nej men det var ju två helt olika fråga det där. Allt tjejen sa är att en PÅA triggas för att man har ångest (vi pratade inte om att PÅA var). De flesta kan må väldigt bra till de får panikångest. Tex. Jag satt i klassrummet och mådde bra till jag märkte att alla kollade på mig. Jag blev orolig och oron förvärrades sakta till jag fick panikångest.

Ja men alla får ångest. Grundorsaken till ångest är psykologiskt, helt klart. Men PÅA gör ju att vi inte kan lugna ned oss och att det är fysiologiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Blir förvirrad och fattar inte riktigt [blush]

Haha, jag kanske inte förklarar så bra och det ber jag om ursäkt för.


   
SvaraCitera

kindergartner:

Allt tjejen sa är att en PÅA triggas för att man har ångest (vi pratade inte om att PÅA var).

Och det tror jag hon har alldeles rätt i.


   
SvaraCitera

kindergartner:

Haha, jag kanske inte förklarar så bra och det ber jag om ursäkt för.

Tror jag förstod nu, ska försöka svara!

1. Hur mår du under en panikångestattack?
- kan inte beskriva på ett bra sätt, men blockerad är nog ett bra svar. Hade panik/var rädd men kroppen vägrade att fungera utan blev bara paralyserad.
2. Hur brukar den triggas? Dra ett exempel.
- minns inte det heller, men jag antar att det var småsaker och att jag faktiskt inte var medveten om vad som triggade. Det hände bara.
3. Är du deprimerad?
- Var det då, ja.
4. Vilka symtom får du?
- Hyperventilerade, svettades, hjärtklappning. Kommer ej på fler. Och så blev jag helt slut efteråt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Och det tror jag hon har alldeles rätt i.

Så du tror att man måste vakna upp med ångest en dag om man senare får en PÅA?

För så är det absolut inte. Visst att man kan ha ångest innan man får en PÅA men attacken kan dyka upp utan någon större anledning också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

2. Hur brukar den triggas? Dra ett exempel.
- minns inte det heller, men jag antar att det var småsaker och att jag faktiskt inte var medveten om vad som triggade. Det hände bara.

Det här är det jag försöker komma till. Man är sällan medveten hur den triggas. Alltså, att man inte behöver ha ångest först för att sedan få PÅA, utan att det bara kan dyka upp av småsaker som man sedan blir helt "paralyserad" av. 🙂


   
SvaraCitera

kindergartner:

Så du tror att man måste vakna upp med ångest en dag om man senare får en PÅA?

Nej, men jag tror att man behöver ha någon form av psykologisk problematik för att utveckla panikångestattacker.

kindergartner:

men attacken kan dyka upp utan någon större anledning också.

Att det inte finns några yttre eller inre omedelbara omständigheter när attacken uppstår motbevisar inte på något sätt att det har en psykologisk grundorsak snarare än fysiologisk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Nej, men jag tror att man behöver ha någon form av psykologisk problematik för att utveckla panikångestattacker.

Kanske har haft men inte längre.


   
SvaraCitera

1. Hur mår du under en panikångestattack?

Det är olika..

2. Hur brukar den triggas? Dra ett exempel.

I samband med rädsla.

3. Är du deprimerad?

Ibland

4. Vilka symtom får du?

De är olika, ibland svårt att andas & ibland en väldigt obehaglig känsla som är riktigt svår att förklara.. :/


   
SvaraCitera

kindergartner:

Kanske har haft men inte längre.

Du svarar inte på vad jag skriver. Eller så förstår du det inte. Det är asjobbigt. hejdå.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Alltså, grunden är ju psykologisk men symptomen är fysiska. Varför är det så viktigt för dig att få det till en fysisk sjukdom? I din förra tråd skrev du att det var bevisat att det var ett fysiologiskt tillstånd etc etc, men det är det ju inte?
Som du säger själv så startas det oftast av oro/stress/ångest, vilka är psykiska problem. Man behöver inte ha haft stark ångest hela dagen för att få en panikattack. Man kan lika gärna ha gått runt och kännt sig stressad över något en längre period, men tryckt undan känslorna som plötsligt väller fram i form av en panikattack..

För mig är det dock oftast så att jag får panik efter att ångesten växt sig starkare och starkare. Börjar hyperventilera och skaka och hjärtat slår som bara den, för jag vet liksom inte vart jag ska ta vägen.
När jag druckit alkohol kunde jag dock få attacker bara sådär, plötsligt låg jag på golvet och kunde inte andas. Det är ju dock samma ångest i grunden...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

men det är det ju inte?

Det är det.

Men jag tror ingen förstår mig i den här tråden så skitsamma, haha :p


   
SvaraCitera

kindergartner:

Det är det.

Men okej, jag sa hejdå, jag vill försöka en sista gång!

Menar du att panikångest är en slags neurologisk skada/sjukdom som gör att det sympatiska nervsystemet sätts igång slumpmässigt? Det är det inte. Som du själv skriver så börjar det med att man känner en oro som sedan blir så stark så att det leder till denna fysiska reaktion.
En viss biologisk känslighet kan visserligen säkert göra att en panikångestattack utlöses lättare hos vissa än hos andra, och ja, då gissar jag bara.

De symtom som uppstår är till följd av att det sympatiska nervsystemet aktiveras. Men det som aktiverar detta ÄR psykologiskt. Det är därför i grund psykosomatiskt, inte neurologiskt. Du har alltså missförstått vad du läst. Reaktionerna är fysiologiska, orsaken är psykologisk.


   
SvaraCitera