Aviseringar
Rensa alla

Vad är rätt sak att göra de närmaste 5 minuterna, dagarna, veckorna?


Buda på en av mina auktioner vore helt rätt[crazy].
Fast jag ska väl inte uppmuntra till konsumtionshets. Vad du kan göra är att lyssna på bra musik och drömma dig bort. Läsa bra böcker, börja med yoga eller dylikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birger:

han motiverar detta genom att visa att den som alltid är egoistisk och sadistisk (höhö) också njuter av smärtan han själv råkar ut för: "how delicious are the irons wrought by the crimes one adore"

Jag för står inte hur detta skiljer sig från den ultraindividualisering vi har idag. Där vi har människor i isolerade öar av otillfredsställd frustration som ständigt "jobbar på sig själva" i syfte att okritiskt konsumera sig ur sin frustration vilket endast framkallar ännu mer frustration. Denna loop leder i sin tur till en sexualisering av all intimitet vilket ytterligate spär på sexualiseringen genom att den felplacerar sexualiteten och intimiteten, förväxlar dem med varandra. Sexet blir också en jagande konsumtion av objekt att tämja och utnyttja i det hopplösa sökandet efter den egna identiteten.

Zapetta:

Ja jag vet inte hur ditt liv ser ut så det vet inte jag. vad finns det för alternativ?

Jag söker produktivitet, kreativitet och intimitet. Men som det är nu så är jag mest förvirrad så jag kan inte oreflekterad komma på alternativ för att vara detta.


   
SvaraCitera

kände så för några dagar sen, sen kom jag på att jag skulle prioritera bort en grej helt. nu känns det bra igen.

sätt dig ner och skriv en lista eller något


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden flyttad från Forum X/Forumlekar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Där vi har människor i isolerade öar av otillfredsställd frustration som ständigt "jobbar på sig själva" i syfte att okritiskt konsumera sig ur sin frustration vilket endast framkallar ännu mer frustration.

problemet är ju dock att ingen av de människorna faktiskt gör vad de vill göra. vi har så otroligt många lustar och begär som vi aldrig agerar ut. istället missriktar vi våra begär mot t.ex. konsumtion.

Asha:

Sexet blir också en jagande konsumtion av objekt att tämja och utnyttja i det hopplösa sökandet efter den egna identiteten.

det du beskriver nu är ett sökande efter ett ideal, identiteten, som på något sätt inte alls är kopplat till "verkligheten". vår identitet är den vi är just nu, sadisten ser på sig själv och accepterar detta och lever sedan ut den identitet som redan existerar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

att fokusera på att alltid göra rätt är svårt, och ofta kunde man gjort bättre. Gå in i vardagen för att göra så lite fel som möjligt istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

kände så för några dagar sen, sen kom jag på att jag skulle prioritera bort en grej helt. nu känns det bra igen.

[smile]

Blivande_japan:

sätt dig ner och skriv en lista eller något

En lista bestående av vad?

Birger:

problemet är ju dock att ingen av de människorna faktiskt gör vad de vill göra.

Hur kan du skilja på saker du inte vill göra egentligen och saker som du faktiskt vill göra?

Birger:

det du beskriver nu är ett sökande efter ett ideal, identiteten, som på något sätt inte alls är kopplat till "verkligheten".

Jo precis. Vi är våra tankar, våra ord och våra handlingar. Klassisk Mazdayasna propper! [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Hur kan du skilja på saker du inte vill göra egentligen och saker som du faktiskt vill göra?

tror att de flesta förtrycker sina begär, ingenting jag kan bevisa förstås. men att acceptera att man har dessa begär, som samhället hjälper oss att förtrycka, tror jag är en bra bit på vägen.

Asha:

Klassisk Mazdayasna propper! [wink]

har koll nu för tiden [wink]


   
SvaraCitera
höna

follow ya heart


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birger:

tror att de flesta förtrycker sina begär, ingenting jag kan bevisa förstås. men att acceptera att man har dessa begär, som samhället hjälper oss att förtrycka, tror jag är en bra bit på vägen.

Hur skapar vi egna begär? Det är ju det vi vill göra såklart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

höna:

follow ya heart

The heart and reality don't sleep tight enough togeter I'm afraid. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Hur skapar vi egna begär? Det är ju det vi vill göra såklart.

vad menar du med egna? på något sätt är en alltid en produkt av sin omgivning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birger:

vad menar du med egna? på något sätt är en alltid en produkt av sin omgivning.

Nu säger du emot digsjälv.

Birger:

problemet är ju dock att ingen av de människorna faktiskt gör vad de vill göra.


   
SvaraCitera
höna

Asha:

The heart and reality don't sleep tight enough togeter I'm afraid.

but sometimes reality cheat and sleeps with the heart[blush]

meh magkänslan då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Nu säger du emot digsjälv.

nja. vi är en produkt av vår omgivning. problemet är att vi får blandade signaler från samhället, bara för att vi har lärt oss att vara på ett visst sätt behöver inte det sättet följa normerna. således försöker man förtrycka de skapade begären för att passa in med samhällets normer, till en viss del.


   
SvaraCitera