Aviseringar
Rensa alla

Vad är religion?


Ämnesstartare

Jag håller på att skriva en uppsats som rör religion och vård i ett mångkulturellt samhälle, men har nu fastnat lite. Jag har försökt brainstorma lite för att komma på nya synvinklar på egen hand, men inte lyckats särskilt bra, därför tänkte jag att jag prövar fråga här.

Så vad är religion, enligt dig?


   
Citera

CHAOTiC_:

religion och vård i ett mångkulturellt samhälle,

Med vård, menar du sjukvård? I fall det stämmer måste det vara en konstig uppsats, ser inte hur religion och vård har något med varandra att göra.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"An instrument of control" [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

"An instrument of control" [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infocus:

Med vård, menar du sjukvård? I fall det stämmer måste det vara en konstig uppsats, ser inte hur religion och vård har något med varandra att göra.

Jo, sjukvård. Religion har en hel del med det att göra med tanke på att olika religioner ser olika på vård, har olika önskemål och restriktioner gällande behanlingar osv.

things involving me:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Religion

I det här fallet söker jag inte en definition av religion, utan individuella sätt att se på religion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CHAOTiC_:

I det här fallet söker jag inte en definition av religion, utan individuella sätt att se på religion.

frågan var "vad ÄR religion, enligt dig?" och eftersom religion är ett begrepp så kan det definieras och jag langade definitionen där. man kan inte ha en subjektiv åsikt om vad ett begrepp är, eftersom det är ett begrepp just för att det alltid har samma betydelse/innebörd. du fattar.

ett sätt att se på religion är en helt annan sak eftersom det är en åsikt OM ett begrepp, i det här fallet religion. så, om du vill ha mitt "individuella sätt att se på religion" så är det att religion suger, det är ett medel för att förtrycka människor genom att spela på deras rädsla och okunskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är mycket det. [blush]


   
SvaraCitera

CHAOTiC_:

o, sjukvård. Religion har en hel del med det att göra med tanke på att olika religioner ser olika på vård, har olika önskemål och restriktioner gällande behanlingar osv.

Ah, svarade nog lite för fort utan att riktigt tänka efter. Jag är verkligen inte expert på religion, abort/ preventivmedel är det endå jag kan tänka på. Fast jag du har säkert redan koll på det. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det har nyligen diskuterats här: http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=270603&page=1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infocus:

Ah, svarade nog lite för fort utan att riktigt tänka efter. Jag är verkligen inte expert på religion, abort/ preventivmedel är det endå jag kan tänka på. Fast jag du har säkert redan koll på det.

Hade inte tänkt på att ta med abort/preventivmedel faktiskt, så tack för det [smile]

Hovnarren:

Det har nyligen diskuterats här: http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=270603&page=1

tack! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera