Aviseringar
Rensa alla

Vad är satanism?


Ämnesstartare

Rivethead:

Fast det är inte riktig Satanism [no-no]

Det är en form av satanism.
Det är som att säga att protestanter inte är kristna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jeay_L:

Vad grundar du det på?

För det första så har vi det faktum att LaVeyansk "satanism" bara har funnits i dryga 40 år. Hur kan den definitionen då ses som något enhetligt när satanism i form av djävulsdyrkan har funnits i minst 500 år? För det andra, t.om. Anton LaVey har sagt att hans "religion" inte är något mer än en filosofi, med inslag av satan och magick.


   
SvaraCitera

Teknival:

Det är som att säga att protestanter inte är kristna.

Det är inte riktig kristendom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rivethead:

Det är inte riktig kristendom.

Vad är riktigt kristendom då?
Jag antar att svaret är att följa Jesus läror och Nya Testamentet hej och hå...
Men det är bara en tolkningsfråga! Protestanterna tolkar Bibeln på ett sätt, Katolikerna på ett annat och Baptisterna på ett tredje. Vem är du att säga vilken tolkning av Bibeln som är "riktig kristendom"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Håll er till ämnet, vilket är satanism, och inte kristendomen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Uncreation:

Håll er till ämnet, vilket är satanism, och inte kristendomen!

Vad är satanism om inte omvändning eller en förvridning av kristendomen?


   
SvaraCitera

Teknival:

Men det är bara en tolkningsfråga!

Det har du i och för sig rätt i. Den "riktiga" kristendomen skulle i såfall vara att man följde Jesus läror osv. som du sa. Men med tanke på att det gått mer än 2000 år sedan så är det kanske inte så himla enkelt att följa den, då samhället hela tiden utvecklas. Dessutom har biblen antagligen gått igenom alldeles för många omskrivningar för att den ska kunna vara den samma som när den skrevs första gången.
Jag borde inte säga för mycket, jag är ganska dåligt påläst [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rivethead:

Men med tanke på att det gått mer än 2000 år sedan så är det kanske inte så himla enkelt att följa den, då samhället hela tiden utvecklas.

Precis.
OnT: Och det är därför man håller sig till LaVey-satanism vilket är en religion/filosofi som är ytterst modern!

Rivethead:

Jag borde inte säga för mycket, jag är ganska dåligt påläst [zzz]

5 minuters googlande innan varje inlägg gör underverk [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teknival:

Vad är satanism om inte omvändning eller en förvridning av kristendomen?

Visst är det så, men enbart för att kristendomen är den rådande religionen här i världen just nu. Hade det varit hinduism, så hade fokus legat på något helt annat.


   
SvaraCitera

Teknival:

OnT: Och det är därför man håller sig till LaVey-satanism vilket är en religion/filosofi som är ytterst modern!

Ja numera är det LaVey-satanismen som gäller, verkar det som. Jag sa bara att den inte är riktig satanism. Det med tanke på att du sa "på riktigt".

Teknival:

5 minuters googlande innan varje inlägg gör underverk

Google och jag har sammarbetssvårigheter [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Uncreation:

Hade det varit hinduism, så hade fokus legat på något helt annat.

Sant. I LaVey-satanism (den enda som jag är ordentligt påläst om) så nämner man ofta Shiva och Kali i mässorna. Så satanismen (LaVey) är typ bakvänd religion och det spelar ingen roll vilken.

Rivethead:

Det med tanke på att du sa "på riktigt".

Det jag menade var att om han var intresserad av att läsa på ordentligt och lära sig mer än vad man kan gör på UM. Det var inte så att jag sade att LeVey-satanism var den riktiga.

Rivethead:

Google och jag har sammarbetssvårigheter [sad]

Inte bra [sad]


   
SvaraCitera

Teknival:

Det var inte så att jag sade att LeVey-satanism var den riktiga.

En tolkningsfråga [no-no] Även om jag medvetet tolkade den fel [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rivethead:

Även om jag medvetet tolkade den fel [wink]

Naughty naughty [no-no]


   
SvaraCitera
Papper

Paria:

Fel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Anton_Lavey

Lavet satanismen dyrkar inte Satan nej men det finns andra typ "inriktningar" av satanism som gör det!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Papper:

Lavet satanismen dyrkar inte Satan nej men det finns andra typ "inriktningar" av satanism som gör det!

Nä, det finns satanism, och det finns djävulsdyrkan. Lär dig skilja på begreppen.


   
SvaraCitera