Aviseringar
Rensa alla

Vad är självkänsla?


Ämnesstartare

Någon förklarade det för mig nångång, att självfötroende är det man presterar, och självkänsla nånting annat som jag inte kommer ihåg. Så vad är självkänsla? Vad är bra självkänsla? Dålig?


   
Citera
Ämnesstartare

Vet inte, att man känner sig själv och gillar sig själv kanske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Självrespekt tycker jag är viktigast.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En bra självkänsla är att du tycker att du är snygg, en dålig är att du tycker att du är ful...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GO WIKI! YAAAAAY! [party][party][party][party][party][party][party][party][party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vet inte,jag har ingen självkänsla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man känner sig trygg med sig själv, känner sig själv, tycker om sig själv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Självrespekt tycker jag är viktigast.

Att man respekterar sig själv? Är det så stor skillnad mot att gilla sig själv bara?


   
SvaraCitera

"Självkänsla är enligt Nathaniel Branden, psykolog och samhällsdebattör:

Självkänsla är egenskapen att uppleva sig själv som kompetent att klara av livets grundläggande utmaningar samt förtjänt av framgång och välmående.

En sorts självkärlek som gör att du inte "vacklar" om du får kritik. Självkänsla antas av många hänga ihop med om man som barn fått uppleva kärlek eller inte."

"Självförtroende är individens tilltro till sin förmåga att prestera. Det kan röra sig om arbete, skola eller sociala sammanhang. Självförtroendet kan variera från dag till dag och det kan höjas genom bekräftelse utifrån, eller tillfälligt höjas under exempel alkoholpåverkan. Självförtroendet kan snabbt tränas upp. Många blandar ihop begreppet med självkänsla, som är något helt annat."

Utdrag från Wikipedia.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera