Aviseringar
Rensa alla

Vad är skillnaden på ett missbruk och ett bruk?


Ämnesstartare

När bör man söka hjälp? Hur ska man sluta jämföra sig med de som gått längre i ett missbruk än vad man själv gjort? Hur fan ska man komma till punkten där man känner att det är nog? Blir det någonsin för mycket?


   
Citera
Ämnesstartare

typ när du och/eller folk runt omkring dej påverkas negativt av det du brukar så klassas det nog som missbruk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

typ när du och/eller folk runt omkring dej påverkas negativt av det du brukar så klassas det nog som missbruk.

hmz..men när ska man söka hjälp tycker du`? Det är ju värre att vara en sprutnarkoman än att röka braj och ta lite tjack då och då. Men ändå kanske personen påverkas negativt av då och då användandet..är en psykos ett sätt för kroppen att säga nej..eller har det till och med gått för långt då`?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DestinyM:

hmz..men när ska man söka hjälp tycker du`?

typ när det blir ett missbruk, så det inte blir ännu värre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har missbrukat dataspel ordentligt
skolkade ifrån skolan i 1½ månad. Enbart bara för att
spela och gissa vilka konsekvenser det fick...? [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vincenco:

jag har missbrukat dataspel ordentligt
skolkade ifrån skolan i 1½ månad. Enbart bara för att
spela och gissa vilka konsekvenser det fick...?

hehe ja antar att dina betyg fick lida lite..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DestinyM:

hehe ja antar att dina betyg fick lida lite..

jaa tappa 30 p och vissa utav sakerna
har jag inte orkat ta igen idag heller.
Men lyckades ta mig ur missbruket och är glad över det [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vincenco:

en lyckades ta mig ur missbruket och är glad över det

gratts:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bruk är kontrollbart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DestinyM:

gratts:)

tack ! [party] [bigsmile] [bigcheers] [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

bruk är kontrollbart

men om man kan kontrollera och det påverkar inte det dagliga livet, med jobb, skola och så. .. men hur länge kan det vara under "kontrol"? håller man på då och då i några år har man verkligen kontroll över det då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

bruk är kontrollbart.

tack,äntligen nån som håller med om att jag knappast är alkoholist. brukare kan sluta när dom vill,missbrukare kan inte sluta från en dan till andra.


   
SvaraCitera
Åtta

DestinyM:

men hur länge kan det vara under "kontrol"?

Det kan väl ändå vara under kontroll hur länge som helst? [confused]

DestinyM:

håller man på då och då i några år har man verkligen kontroll över det då?

Inte nödvändigtvis. Men man kan definitivt ha kontroll över sitt bruk även om man brukat under flera år.

Huruvida man är missbrukare eller brukare har ingenting med under hur lång tid man gjort någonting. Det handlar om huruvida man har kontroll över sitt bruk och ser till att det inte påverkar en själv eller andra negativt (då räknar jag inte in moralpaniker som får hjärtattack över att en släkting röker hasch. De får helt enkelt skylla sig själva.)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Det kan väl ändå vara under kontroll hur länge som helst?

jaha..men ja vill nästan tro att om man brukar i 10 år då är man missbrukare för att man har inte kunnat sluta även fast det bara vart på helgerna..det beror väl på inställning också. Mår man bra av det och kan leva ett "normalt liv" så är det väl egentligen inga problem. Mmm..lite två delad som sagt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

tack,äntligen nån som håller med om att jag knappast är alkoholist. brukare kan sluta när dom vill,missbrukare kan inte sluta från en dan till andra.

jag slår vad om att du kommer dricka den närmsta månaden igen, och då tycka det är okej och inge problem för det, vrf skulle du vara missbrukare för att du dricker lite?Det är ju du sj som säger att du gör det i ensamhet och brist på annat och att det är ångestdämpande--..


   
SvaraCitera