Aviseringar
Rensa alla

Vad är svårast att spela? (Skådespeleri)


Ämnesstartare

Hade en diskussion på en lektion för ett tag sen som jag stört mig på ett tag.

Vi var ett par personer som kom in på diskussionen om vilken sorts tillstånd/karaktär är svårast/lättast att spela som skådespelare.

Enligt en snubbe (som givetvis kände en skådespelare) så var psykopat/galning lättast att spela, då man inte behöver ta hänsyn till känslor utan kan bara ''freaka loss''.

Men jag vet inte.
Tycker snarare att en trovärdig psykopat är bland det svåraste att spela. Hannibal Lecter tex är ju en roll som, enligt mig, Anthony Hopkins perfekterar.

Även dramatiska scener måste vara bland det svåraste att spela. För mig tror jag att komma in i en sorgsen känsla på kommando verkar svårast, ialla fall för mig.

Så vad anser ni är svårast/lättast?


   
Citera
Ämnesetiketter


   
SvaraCitera

jag tror också dramatiska scener som du skrev, där man måste verkligen sätta sig in i något som man kanske inte varit med om, det verkar svenska skådisar ha svårt med iaf [crazy]


   
SvaraCitera

Är nog olika för alla. Vet inte vad jag skulle ha svårast för att spela.


   
SvaraCitera

Psykiskt störd och dum är lättast för mig att spela. Svårast är ledsen eller arg, jag börjar alltid skratta när jag försöker..


   
SvaraCitera

Typ Rainman lr cpet som målar prickar på dominobrickor i Livet är en schlager. Då är det ju inte bara att vagga in sig i olika känslor, utan påverkar allt, och man får inte spela över.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är olika för alla.

Will Smith kan inte vara seriös, Arnold Schwar är värdelös på romantik, Keanu Reaves kan inte vara rolig osv osv osv


   
SvaraCitera
Zsasz

SurpriseButtsecks:

Will Smith kan inte vara seriös

The Pursuit of Happyness?

SurpriseButtsecks:

Keanu Reaves kan inte vara rolig

Bill & Ted's Excellent Adventure?, Bill & Ted's Bogus Journey?..

SurpriseButtsecks:

Arnold Schwar är värdelös på romantik

Där kan jag hålla med, dock så suger han på att agera överhuvudtaget, eller ja, han kan bara agera på ett sätt, vilket syns i hans typ av filmer..


   
SvaraCitera

Beror ju hur man är. Det där är ju fruktansvärt individuellt. Såklart.


   
SvaraCitera

Det är inte alls speciellt många som verkar klara av att spela en trovärdig psykopat, att freaka loss får karaktären enbart att verka galen och sjuk.

Jag har svårast för att vara rolig.
Jag är inte rolig, jag har inte ens en liten rolig cell i kroppen.

Min verkliga personlighet är cynisk, sarkastisk och ironisk, visst uppfattar många detta som roligt men jag är ingen happycat-skämtare.


   
SvaraCitera

SurpriseButtsecks:

Will Smith kan inte vara seriös

The Pursuit of Happyness, Seven Pounds, The Legend of Bagger Vance m.fl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zsasz:

Där kan jag hålla med, dock så suger han på att agera överhuvudtaget, eller ja, han kan bara agera på ett sätt, vilket syns i hans typ av filmer..

Var nog därför han passade så bra att spela terminatorn [bigsmile]


   
SvaraCitera

Hörde en liknande diskution på en dramalektion när jag skötte ljuset. Dom flesta där var överense om att roller som liknar dig själv väldigt mycket är svårast, alternativt "vanliga" roller (typ en 18 årig kille som går på gymnasiet och som tillbringar helgerna med sina vänner). Och jag måste säga att jag tror att det stämmer.


   
SvaraCitera
vafaen

FreeWay89:

Var nog därför han passade så bra att spela terminatorn

[love]


   
SvaraCitera
JLm
 JLm

Ensamvargen:

Dom flesta där var överense om att roller som liknar dig själv väldigt mycket är svårast

Svårt, eftersom man lätt faller ur rollen, och blir sig själv.

Ensamvargen:

alternativt "vanliga" roller (typ en 18 årig kille som går på gymnasiet och som tillbringar helgerna med sina vänner). Och jag måste säga att jag tror att det stämmer.

Låter snarast svårt, eftersom man har så lite information att arbeta med, men det borde här vara regissören uppgift.


   
SvaraCitera