Aviseringar
Rensa alla

vad är tid?


Ämnesstartare

som rubriken säger, vad är tid?


   
Citera
Ämnesetiketter

Den du slösar just nu.


   
SvaraCitera

Händelser,
saker som sker efter varandra.
Om inget hände så skulle inget finnas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fast det är ju inte riktigt rätt. tiden behövs för att saker och ting ska kunna ske. Men om vi säger att man når den absoluta fryspunkten, betyder det att tiden stannar? Tiden finns ju runt omkring den platsen som nått den absoluta fryspunkten, alltså kan man möjligen säga att tidslinjen för den plats som nåt denna fryspunkt stannar tills den tinar upp igen, men tiden finns fortfarande runt omkring den.


   
SvaraCitera

Fender_meddle94:

men tiden finns fortfarande runt omkring den.

Om ingenting hände så skulle ingen existera. Vem skulle då kunna avgöra om tiden fanns eller inte?

Jag tror inte att tiden stannar, tid är en uppfattning.


   
SvaraCitera

Renesmee:

Den du slösar just nu.

BADUM TISCH


   
SvaraCitera

Tid är en humansk uppfinning för att stressa folk


   
SvaraCitera

Beror sig på vilken kultur man är uppvuxen i.


   
SvaraCitera
zent
 zent

ChickiBull:

Tid är en humansk uppfinning för att stressa folk

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast anledningen till att det kan hända någonting är ju tidens förtjänst. Så länge tiden existerar kommer det alltid att hända saker, och så vitt jag vet finns det ingen möjlighet att tiden kommer sluta existera, alltså kommer det alltid finnas någon form av rörelse i universum.
Hur menar du med att tid är en uppfattning?


   
SvaraCitera

Fender_meddle94:

Hur menar du med att tid är en uppfattning?

Om du vill säga något till en specifik användare så kan du använda citatknappen så ser användaren direkt att du har citerat den.

Det är vi levande varelser som har förmågan att tänka, som uppfattar tid. Hur kan man vara säker på att liv är verkligt, finns det liv?

ChickiBull:

Tid är en humansk uppfinning för att stressa folk

tycker det här var väl formulerat!


   
SvaraCitera

Det är väl när man blir gammal hela tiden?


   
SvaraCitera

Fender_meddle94:

tidens förtjänst

Man upplever en känsla av tid pga att något händer. Tid är inget som egentligen existerar, det är bara en upplevelse.

Till exempel, om (helt hypotetiskt) det enda som skulle existera är två saker (inte atomer eller liknande, utan bara två saker som i sim tur inte består av något) och om dessa två saker inte rör på sig i förhållande till varandra skulle ingen upplevelse av tid kännas. Om dom däremot rör sig, flyttar sig närmre, roterar eller något, skulle man kunna uppleva tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Tid är en humansk uppfinning för att stressa folk

tid är knappast en uppfinning. Däremot har människan gett tiden ett ansikte som kanske inte stämmer riktigt med verkligheten. Tid sett till minuter, timmar, dagar och år är en humansk uppfinning, men det är inte det som är tid, det är bara människans aningen inkorrekta sätt att mäta tiden. Tid är mer som en fjärde dimension, som rör sig i en enda riktning, frammåt. Tid har funnits i all evighet, inte sedan big bang, för utan tid hade big gang inte kunnat inträffa då det krävs tid för att något skall kunna förändras. Detta betyder att det inte under några som helst omständigheter kan ses som en humansk uppfinning.

Hjärtlös:

Det är vi levande varelser som har förmågan att tänka, som uppfattar tid. Hur kan man vara in världsuppfattning bygger på mina sinnen och deras förmåga att ta in information av omvärlden. Jag vet att jag existerar, jag kan gissa mig till att andra existerar då båda jag och andra kan se samma person, och det vore ologiskt att anta att två eller fler personer ser samma illusion. Därför vet jag att liv finns.


   
SvaraCitera

Fender_meddle94:

tid är knappast en uppfinning

Jo det är en uppfinning. Inga djur bryr sig om tiden. Det är en mänsklig benämning på att jorden rör sig runt sin egen axel och runt solen


   
SvaraCitera