Aviseringar
Rensa alla

vad är tid?


Ämnesstartare

skriver om sista citatet, blev fel...

Hjärtlös:

Det är vi levande varelser som har förmågan att tänka, som uppfattar tid. Hur kan man vara säker på att liv är verkligt, finns det liv?

Min världsuppfattning bygger på mina sinnen och deras förmåga att ta in information av omvärlden. Jag vet att jag existerar, jag kan gissa mig till att andra existerar då båda jag och andra kan se samma person, och det vore ologiskt att anta att två eller fler personer ser samma illusion. Därför vet jag att liv finns.


   
SvaraCitera

Fender_meddle94:

jag kan gissa mig till att andra existerar då båda jag och andra kan se samma person, och det vore ologiskt att anta att två eller fler personer ser samma illusion. Därför vet jag att liv finns.

Både du och en tredje part kan se samma person kan ju också antas av ditt eget psyke. Du kan ju se tredje personen som en illusion som du framstället som att den uppfattar det du uppfattar [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Jo det är en uppfinning. Inga djur bryr sig om tiden. Det är en mänsklig benämning på att jorden rör sig runt sin egen axel och runt solen

läs inlägget igen. Du snackar återigen om den mänskliga synen och uppfattningen av tid, vilken kanske inte är helt korrekt. Tiden finns för djuren, även om de inte förstår det. Skillnaden är att vi satt ord på ett ting som vi egentligen inte vet så mycket om, vilket djuren inte har gjort. Även om jag inte är medveten om en existens så kan den fortfarande finnas. Annars hade jag kunnat säga att alla människor som jag aldrig träffat inte existerar, och även du håller nog med om att det inte stämmer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Både du och en tredje part kan se samma person kan ju också antas av ditt eget psyke. Du kan ju se tredje personen som en illusion som du framstället som att den uppfattar det du uppfattar

okej, det ligger det något i... Det var faktiskt någonting liknande jag ifrpgasatte i en annan tråd för en stund sen 😛
Jag vet dock fortfarande att jag finns, och är högst levande. Så länge någonting existerar i mina sinnen existerar de för mig. Existerar liv i dina sinnen extsterar det även för dig, alltså existerar liv för alla som kan uppfatta det


   
SvaraCitera

Fender_meddle94:

Jag vet att jag existerar, jag kan gissa mig till att andra existerar då båda jag och andra kan se samma person, och det vore ologiskt att anta att två eller fler personer ser samma illusion. Därför vet jag att liv finns

Hmm.. ja, men allting behöver inte vara logiskt. Bara för att en människa inte kan förstå något så behöver det inte betyda att det inte kan vara så.

Små barn har lättare att ta in stora mängder av kunskap samtidigt, de har ännu inte lärt sig att skilja på vilka källor som är tillförlitliga och icke tillförlitliga. Men ju äldre vi blir desto mindre verkar våran intagningsförmåga bli. Människor är inte allsmäktiga, vi är bara självgoda.

Alla får ha sin egen tro. Gud, evolutionen eller annat. Vad som är den sanna förklaringen till allt (om det ens finns någon) lär vi aldrig få veta.


   
SvaraCitera

Fender_meddle94:

m en existens så kan den fortfarande finnas. Annars hade jag kunnat säga att alla människor som jag aldrig träffat inte existerar, och även du håller nog med om att det inte stämmer.

Näe du kan ju va min illusion.

Ser ingen mening i att läsa ditt inlägg igen så det inte innehållet några argument för att tid inte skulle va en humansk uppfinning. Det tid är det är rörelse, att jorden snurrar. Människan har valt att kalla det tid och mäta det i olika enheter = humansk uppfinning.


   
SvaraCitera

ChickiBull:

Både du och en tredje part kan se samma person kan ju också antas av ditt eget psyke. Du kan ju se tredje personen som en illusion som du framstället som att den uppfattar det du uppfattar

Det kanske bara finns 1 varelse som lever och är schizofren[wink]


   
SvaraCitera

Hjärtlös:

Det kanske bara finns 1 varelse som lever och är schizofren[wink]

Ah [bigcheers]
Eller så ligger alla människor i en grav och skapar sina egna verkligheter i drömmar.


   
SvaraCitera

ChickiBull:

Eller så ligger alla människor i en grav och skapar sina egna verkligheter i drömmar.

hahaha ja så är det nog [bigsmile]

ELLER
så finns Gud och han är schizofren eller väldigt uttråkad så han hittar på sin egna lilla fantasivärld [rolleyes]


   
SvaraCitera

Hjärtlös:

hahaha ja så är det nog [bigsmile]

ELLER
så finns Gud och han är schizofren eller väldigt uttråkad så han hittar på sin egna lilla fantasivärld [rolleyes]

Då är alla gud [chocked]


   
SvaraCitera

ChickiBull:

Då är alla gud

ja! då behöver ingen bråka om vilken tro som är den rätta osv [blush]


   
SvaraCitera

Hjärtlös:

ja! då behöver ingen bråka om vilken tro som är den rätta osv [blush]

Nu lät du som en muslim [blush]
Det är ju nämligen en tro att man är gud också [blush]


   
SvaraCitera

ChickiBull:

Nu lät du som en muslim
Det är ju nämligen en tro att man är gud också

[blush]
är inte troende jag hittar bara på en massa strunt..[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

Hmm.. ja, men allting behöver inte vara logiskt. Bara för att en människa inte kan förstå något så behöver det inte betyda att det inte kan vara så.

I såna fall kan man komma med vilka påståenden som helst och referera till att allting inte behöver vara logiskt. Jag tror att allt har någon form av logik bakom sig, eller i alla fall en sannolikhetsfaktor. Sannolikheten att jag och flera annan skulle se samma illusion är nästan obefintlig.

ChickiBull:

Det tid är det är rörelse, att jorden snurrar. Människan har valt att kalla det tid och mäta det i olika enheter = humansk uppfinning.

anser inte att dina svar leder någonstans. Du säger om och om igen samma sak, människan hittade ett fenomen och gav det ett namn. Men fenomenet kom inte till samtidigt som vi insåg att det fanns, det har funnits hyfsat mycket längre. Du har ännu inte gett ett enda logiskt argument till att det du säger skulle vara sant, du lägger fram din tro och åsikt, men utan hållbara grunder.


   
SvaraCitera

tid är också pengar, som folk man säger.


   
SvaraCitera