Aviseringar
Rensa alla

Vad är värst?


Ämnesstartare

BetterThanAverage:

Ingen sympati (Du röstade på detta alternativ)

I komb. med avsaknad av empati blir det RIKTIGT farligt. Plus att dhagors inlägg sammanfattar det rätt bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BetterThanAverage:

Ingen sympati (Du röstade på detta alternativ)

hellre att folk försöker, och verkar bry sig än att de skiter i vilket.


   
SvaraCitera

BetterThanAverage:

Falsk sympati (Du röstade på detta alternativ)

Du tar hårt på det här med Englahysterin? [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pappbox:

Beror på hur man ser det, att visa hänsyn mot en familj som man träffar IRL vars barn nyss blivit mördat är såklart att föredra.
Då är det bara dumt att gå runt och agera som om inget alls, men över internet...nej

Jodå, men det handlar ju mer om sunt förnuft än sympati tycker jag. [crazy]

Dhagor:

Ett barn som svälter behöver inte någons goda tankar, utan stöd. Om någon väljer att stödja barnet utifrån falsk sympati, eller en önskan om att själv få ut något av det är det iaf bättre för det barnet än om någon inte gör någonting. Att fokusera på den egna känslan är mer egoistiskt.

Alltså, jag menade inte handlingar utan jag menade mer bara att säga att man bryr sig fast man egentligen inte gör det. Så ingenting med att hjälpa eller inte hjälpa. [rolleyes]

Men förstår hur du tänker och i ditt exempel håller jag med.

Tesko:

Du tar hårt på det här med Englahysterin? [cute]

Haha, nä kom bara att tänka på det iom inlägg i min tråd. [crazy]


   
SvaraCitera

BetterThanAverage:

Jodå, men det handlar ju mer om sunt förnuft än sympati tycker jag. [crazy]

Jo, troligtvis så ^^
Men ändå, vissa kanske inte förstår


   
SvaraCitera

BetterThanAverage:

Falsk sympati (Du röstade på detta alternativ)

Jag bryr mig bara PÅ RIKTIGT


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pappbox:

Jo, troligtvis så ^^
Men ändå, vissa kanske inte förstår

Iofs. [crazy]

NormaJean:

Jag bryr mig bara PÅ RIKTIGT

Bra. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BetterThanAverage:

Falsk sympati (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

BetterThanAverage:

Bra. [smile]

Ja varför ska man låtsas??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NormaJean:

Ja varför ska man låtsas??

Dunno.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BetterThanAverage:

Falsk sympati (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soetis:

Att låtsas att man bryr sig om nån, fast man egentligen inte bryr sig.

Förstår inte riktigt vad skillnaden är. Att "låtsas att man bryr sig" kräver ju en handling och är man beredd att utföra den handlingen så bryr man sig ju.

Sedan kan man ju också se det som så att allt man gör gör man bara för sig själv, man är sympatisk för att man känner sig duktig av att vara det osv.

Antingen så är all sympati falsk eller så är ingen det, beroende på hur man ser på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knepig:

Antingen så är all sympati falsk eller så är ingen det, beroende på hur man ser på det.

Om jag säger "åååhhh guuuuuuuuuud va synd om dig som fick utegångsförbud." men egentligen inte tycker det så är det falsk sympati.

Om jag istället säger "Mjo, men du förtjänade det ju faktiskt med tanke på hur du uppförde dig." så är det ingen sympati.

Kanske inte världens bästa exempel men... [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BetterThanAverage:

Vad är egentligen värst?

BetterThanAverage:

att låtsas att man bryr sig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BetterThanAverage:

Om jag säger "åååhhh guuuuuuuuuud va synd om dig som fick utegångsförbud." men egentligen inte tycker det så är det falsk sympati.

För personen som du säger det till så spelar det ju ingen roll vad du egentligen tycker efersom personen inte kan läsa dina tankar utan bara gå efter det du säger. Så från den personens perspektiv är det ju ingen skillnad.

Utifrån ditt perspektiv ser jag inte heller någon egentlig skillnad. Anledningen till att du låtsas bry dig är för att det gynnar dig själv. Men anledningen till att man känner sympati överhuvudtaget är ju för att det gynnar en själv, att man mår bra och känner sig duktig av det.


   
SvaraCitera