Aviseringar
Rensa alla

vad är värst av religion och nationalism


Ämnesstartare

Blivande_japan:

religion kan leda till gemenskap, trygghet och glädje på ett icke-destruktivt sätt, till skillnad från nationalism

Själv skulle jag säga att nationalism kan leda till just gemenskap, trygghet, solidaritet i samhället, sociala skyddsnät och helt enkelt en "vi"-känsla i samhället som kan förena folk trots skillnader i exempelvis etnicitet, kön, sexualitet. Det är min bild av nationalism och något som jag tror är väldigt eftersträvansvärt i samhället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N.W:

Själv skulle jag säga att nationalism kan leda till just gemenskap, trygghet, solidaritet i samhället, sociala skyddsnät och helt enkelt en "vi"-känsla i samhället som kan förena folk trots skillnader i exempelvis etnicitet, kön, sexualitet. Det är min bild av nationalism och något som jag tror är väldigt eftersträvansvärt i samhället.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Andra_v%C3%A4rldskriget


   
SvaraCitera

Denna tråd är en påminnelse om att UM tillsammans med loading egentligen är högkvarteret för Unga Svenska Kommunister. Sover


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Andra_v%C3%A4rldskriget

Tycker första/första halvan är mer talande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N.W:

Själv skulle jag säga att nationalism kan leda till just gemenskap, trygghet, solidaritet i samhället, sociala skyddsnät och helt enkelt en "vi"-känsla i samhället som kan förena folk trots skillnader i exempelvis etnicitet, kön, sexualitet. Det är min bild av nationalism och något som jag tror är väldigt eftersträvansvärt i samhället.

varför är nationen en självklar enhet för detta? geografiska och juridiska omständigheter blir allt mindre relevanta. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bertrimmarpåstjärt:
Denna tråd är en påminnelse om att UM tillsammans med loading egentligen är högkvarteret för Unga Svenska Kommunister. Sover

jag vill inte att loading nämns i min tråd


   
SvaraCitera
mynona

bertrimmarpåstjärt:
Denna tråd är en påminnelse om att UM tillsammans med loading egentligen är högkvarteret för Unga Svenska Kommunister. Sover

Trodde kommunister tyckte illa om religion? Tardig


   
SvaraCitera

mpt:hv:

jag vill inte att loading nämns i min tråd

UM och loading är väldigt lika vad gäller politisk vinkling på redaktionen och dess medlemmar. Båda forumen har tydliga inslag av extremfeminism och merparten av alla medlemmar skulle rösta på MP, F! eller V.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bertrimmarpåstjärt:

UM och loading är väldigt lika vad gäller politisk vinkling på redaktionen och dess medlemmar. Båda forumen har tydliga inslag av extremfeminism och merparten av alla medlemmar skulle rösta på MP, F! eller V.

det stämmer nog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bertrimmarpåstjärt:

UM och loading är väldigt lika vad gäller politisk vinkling på redaktionen och dess medlemmar. Båda forumen har tydliga inslag av extremfeminism och merparten av alla medlemmar skulle rösta på MP, F! eller V.

Sd, F! Och V är populärast på um tror jag


   
SvaraCitera
mynona

bertrimmarpåstjärt: MP, F! eller V.

Är dessa kommunism? Tardig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Nationer kan styras på ett bra eller dåligt sätt, men nationalism som åskådning ser jag som negativ då det leder till fördomar och exkludering och en negativ form av gemenskap, något som kan men inte nödvändigtvis blir fallet ifråga om religion, som ju inte behöver vara organiserad. 

Jag tror inte att nationalism behöver vara associerat med fördomar, men däremot har flera verkliga exempel på nationalister och nationalistiska politiska krafter haft inslag av det. Om en nation har en särskilt god i historia vad gäller social rättvisa, jämlikhet och respekt, och önskar skydda denna och exkludera inslag som strider mot eller hotar dessa värden - är det alltid negativt? Är det alltid negativt med exkludering? Jag tänker att religionen i högre koncentration och utsträckning uppmuntrar "anti-intellektualitet" än nationalism gör. Varför? För att vara troende idag innebär att acceptera påståenden som saknar empirisk bevisning eller evidens av någon sort. Teoretiskt sett kräver nationalismen inte samma dogmatiska antaganden, utan kan vila på kunskapsmässigt sanningsenliga grunder. Däremot kan nationalism innebära direkt livsfara eller hot om det, för grupper och individer som konsekvens av nationalismen inte längre är välkomna. Det blir kanske mindre intressant vad nationalism teoretiskt kan innebära och kanske mer intressant hur den tar sig uttryck och dess reella påverkan. Desamma med religion. På det stora hela - vilket gör kvalitativt och kvantitativt mest skada, utifrån hur de ter sig idag: Nationalism eller religion?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Är dessa kommunism? Tardig

Äh, V är det närmaste kommunism ett seriöst parti i sverige kommer. Hn menar väl inte Stalinism heller


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Jag tror inte att nationalism behöver vara associerat med fördomar, men däremot har flera verkliga exempel på nationalister och nationalistiska politiska krafter haft inslag av det. Om en nation har en särskilt god i historia vad gäller social rättvisa, jämlikhet och respekt, och önskar skydda denna och exkludera inslag som strider mot eller hotar dessa värden - är det alltid negativt? Är det alltid negativt med exkludering? Jag tänker att religionen i högre koncentration och utsträckning uppmuntrar "anti-intellektualitet" än nationalism gör. Varför? För att vara troende idag innebär att acceptera påståenden som saknar empirisk bevisning eller evidens av någon sort. Teoretiskt sett kräver nationalismen inte samma dogmatiska antaganden, utan kan vila på kunskapsmässigt sanningsenliga grunder. Däremot kan nationalism innebära direkt livsfara eller hot om det, för grupper och individer som konsekvens av nationalismen inte längre är välkomna. Det blir kanske mindre intressant vad nationalism teoretiskt kan innebära och kanske mer intressant hur den tar sig uttryck och dess reella påverkan. Desamma med religion. På det stora hela - vilket gör kvalitativt och kvantitativt mest skada, utifrån hur de ter sig idag: Nationalism eller religion?

tycker att man utifrån ditt väl underbyggda resonemang kan dra slutsatsen om att nationalism generellt är en mer sund kraft än religion, skillnaden är väl att vem som helst kan erkänna sig till en "ond" religion och därmed undvika *fett negativ konsekvens* medans nationalismen inte riktigt ger samma utrymme.. fast egentligen är det inte så långt ifrån imo då man ska akta sig för att ha som grundantagande att nationalism=rasism (säger inte att du gör det)


   
SvaraCitera

mynona:

Trodde kommunister tyckte illa om religion? Tardig

Det gör dom säkert, men det var inte min poäng. Kommunister tycker ofta väldigt illa om alla som inte håller med om deras ultimata utopi, alltså den samhällsordning som de tror är bäst för alla, och som ingen ska käfta emot.

UM är fullt av folk som talar varmt om tolerans, samtidigt om just dessa människor ofta är de mest intoleranta av alla när det gäller acceptans av andra ideologier än deras egna - därav kommunism.

Bööööörg:

Sd, F! Och V är populärast på um tror jag

OK, men jag tror MP är mer populära än SD.

mynona:

Är dessa kommunism? Tardig

När man vill trycka ned sin ideologi i halsen på folk och anklaga alla som inte håller med för att vara rasister, antisemiter, kvinnohatare och andra etiketter, ja då är man definitivt nära kommunismen. Bäst av alla är ju F! som vill tränga sig in i folks hjärnor och kontrollera vad de tänker på.


   
SvaraCitera