mpt:hv: nationalismreligion kan leda till gemenskap, trygghet och glädje på ett icke-destruktivt sätt, till skillnad från nationalism
mpt:hv: nationalismSer inte hur nationalism alls kan vara positivt, medan religionens nackdelar är mer beroende på vilken religion det är och hur den utövas.
mynona:det går väl att resonera likadant ang nationer? att det finns för- och nackdelar beroende på land och vilka värderingar etc som man önskar förankra
ser inte hur det alls kan vara positivt, medan religionens nackdelar är mer beroende på vilken religion det är och hur den utövas
Chibibbi:Nationer kan styras på ett bra eller dåligt sätt, men nationalism som åskådning ser jag som negativ då det leder till fördomar och exkludering och en negativ form av gemenskap, något som kan men inte nödvändigtvis blir fallet ifråga om religion, som ju inte behöver vara organiserad.
det går väl att resonera likadant ang nationer? att det finns för- och nackdelar beroende på land och vilka värderingar etc som man önskar förankra
Sägmig: Bland den konstigaste frågeställningen ja hört, religion, det finns fredliga religioner som tex islam, sen finns det mindre fredliga religionerVarför inte utveckla och fråga ts? be den förtydliga, påbörja diskussion...? tror du har mycket att säga som ts och många fler kanske kan se det värt att svara på!
Blivande_japan: religion kan leda till gemenskap, trygghet och glädje på ett icke-destruktivt sätt, till skillnad från nationalismDet är precis lika lätt att säga det omvända, vilket var trådskaparens poäng.
mynona:Redigering: inser din poäng och tar bort det jag tidigare hade skrivit.
Nationer kan styras på ett bra eller dåligt sätt, men nationalism som åskådning ser jag som negativ då det leder till fördomar och exkludering och en negativ form av gemenskap, något som kan men inte nödvändigtvis blir fallet ifråga om religion, som ju inte behöver vara organiserad.
Blivande_japan:Själv skulle jag säga att nationalism kan leda till just gemenskap, trygghet, solidaritet i samhället, sociala skyddsnät och helt enkelt en "vi"-känsla i samhället som kan förena folk trots skillnader i exempelvis etnicitet, kön, sexualitet. Det är min bild av nationalism och något som jag tror är väldigt eftersträvansvärt i samhället.
religion kan leda till gemenskap, trygghet och glädje på ett icke-destruktivt sätt, till skillnad från nationalism
N.W:http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Andra_v%C3%A4rldskriget
Själv skulle jag säga att nationalism kan leda till just gemenskap, trygghet, solidaritet i samhället, sociala skyddsnät och helt enkelt en "vi"-känsla i samhället som kan förena folk trots skillnader i exempelvis etnicitet, kön, sexualitet. Det är min bild av nationalism och något som jag tror är väldigt eftersträvansvärt i samhället.
Bööööörg: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Andra_v%C3%A4rldskrigetTycker första/första halvan är mer talande.
N.W:
Själv skulle jag säga att nationalism kan leda till just gemenskap, trygghet, solidaritet i samhället, sociala skyddsnät och helt enkelt en "vi"-känsla i samhället som kan förena folk trots skillnader i exempelvis etnicitet, kön, sexualitet. Det är min bild av nationalism och något som jag tror är väldigt eftersträvansvärt i samhället.
bertrimmarpåstjärt: Denna tråd är en påminnelse om att UM tillsammans med loading egentligen är högkvarteret för Unga Svenska Kommunister.