Aviseringar
Rensa alla

Vad äter en "normal" person per dag?


Ämnesstartare

En vanlig människa äter 200kg per år ( http://spa.merinfo.se/question/hur-manga-kilo-mat-ater-en-fullvuxen-manniska-i-genomsnitt-per-ar ). Med lite matte ( 200/365 = 0.547 kr0)eller 547 gram mat per dag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om vi fortsätter och säger att i talriksmodellen är 40% kolhydrater och 40% grönsaker + 20% kött .
Så varje dag ska du äta: 71.8 gram kött, 143.6 gram kolhydrater och 143.6 gram grönsaker. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alternativt andra slags proteiner host.


   
SvaraCitera

Jag går i behandling på Stockholms Centrum för Ätstörningar, är normalviktig och mitt matschema som jag har för att normalisera mitt ätande ser ut ungefär så här:
Frukost ca 8:00: Gröt med mjölk och sylt/frön/russin och en mjuk smörgås. (gröten kan bytas ut mot fil med müsli eller välling, men "något i skål")
Mellis ca 10:30: En frukt.
Lunch ca 12:30: En normalportion av det som serveras (=fylld tallrik enligt tallriksmodellen).
Mellis ca 15:30: En smörgås och en frukt.
Middag ca 18:30: Samma som lunch
Kvällsmål ca 21:00: Två knäckebröd med smör och pålägg.
Det viktiga är att äta tillräckligt (dvs åtminstone 2000 kcal/dag), varierat och regelbundet. Jag är 161 cm lång och har sedan flera år trott att jag inte kan äta lika mycket som alla andra för att då går jag upp 20 kg i vikt, men hör och häpna: det gör man inte!! 2000 kcal är en lagom mängd så länge man äter regelbundet (viktigt!). Lycka till <3


   
SvaraCitera
cccx
 cccx

Frukost - Inte så mycket, kanske en macka
Lunch - Äter tills jag spricker
'Mellanmål' typ kl 15 - Godis eller nåt
Middag - Äter tills jag inte kan gå 
En timme senare - chips
Hela natten - choklad. 

PS: Jag är inte fet. 163, 48 kg (vetifan hur det går ihop)


   
SvaraCitera

Frukost, lunch, mellis, middag Tumme upp


   
SvaraCitera

Jag äter (jag håller på att ta mig ur en ätstörning) 
6:00 (Ja, jag är rätt morgonpigg


   
SvaraCitera