Aviseringar
Rensa alla

Vad anser du om långa låtar?


Smilen
Ämnesstartare

Vad tycker du om långa låtar? Kan du ge ett exempel på en låt som du tycker om oerhört lång som är väldigt bra.

Jag tänker genast på låtar som:
Genesis - Supper's Read
Pink Floyd - Echoes
Opeth - Black Rose Immortal


   
Citera
dwadw

En av mina favorit låtar av pink floyd är pigs som är runt 12 minuter lång. Så länge låten är bra så kan jag lyssna på långa låtar.


   
SvaraCitera

Niki & The Dove - Ball and Chain (som är 11 minuter lång typ..)
Duran Duran  Wild Boys ^^

Hjärta


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera

Smilen: Pink Floyd - Echoes

Pink Floyds Echoes är jävligt bra och originell, i synnerhet "live-versionen" inspelad i Pompeii, Italien. 24 minuter lång. Utan en enda människa som publik. Mycket glad

The Amphitheater of Pompeii resided under ash for nearly 1,600 years following the eruption of the Vesuvius volcano in 79 A.D. Pink Floyd spent four days in October 1971 recording in the empty amphitheater for the Adrian Maben film, which was later re-released in 1974 with additional studio footage of the band working on Dark Side of the Moon.


   
SvaraCitera

Finns även artister som gör progressiva album där alla låtar är menade att sitta ihop som en historia. Ayreon - The Source är en av mina favoriter, det albumet handlar om hur människor försöker att överleva från att bli utrotade, lite Terminator vibbar. Första låten i The Source är dock 12:30 minuter, det är en väldigt lång men bra låt. Att alla som jobbar med Ayreon är musikaliska genier gör det bara mer njutbart att lyssna på deras musik.


   
SvaraCitera

Elton John - Funeral for a Friend/Love Lies Bleeding (10:53)

Dire Straits - Telegraph Road (14:18)

Rush - 2112 (20:40)


   
SvaraCitera

Galneryus - Angel of Salvation - Japansk Neo-classical power-metal - ca 16 minuter live

Spawn of Possession - Apparition - Svenskt death-metal band - ca 8:30 minuter (lite kort kanske)

Imperial Circus Dead Decadence - Uta  - Japanskt death metal band - ca 9 minuter

Dragonforce - Soldiers of the Wasteland - Brittiskt Powermetalband - ca 10 minuter
Wintersun - The forest Seasons albumet - finskt melodic metal band- varje låt ca 15 minuter

Lite stridsärrad från alla mina år av att spela olika rytm och musikspel, brukar bli så att man mappar en hel del av dem längre låtarna för att vara utmanande på spelarnas uthållighet.


   
SvaraCitera

Yes - Gates of Delirium


   
SvaraCitera