Aviseringar
Rensa alla

Vad anser ni om folk som är 20 + och bor hemma?


Eftersom jag själv bott hemifrån så länge har jag nog lite svårt att balansera tex kärleksrelation med nån som bor hos föräldrarna. Jag tycker man bör flytta ut så snart man har ekonomi till det pga man är inget barn längre. De flesta av mina vänner är ca 21 och bor hemma me börjar se sig om efter lgh. Det är väl rätt bra, de har jobb sen några mån tillbaka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

är inte du typ 20 ba? tat lugnt va

22 om 2v 🙁


   
SvaraCitera

Tycker åtminstone man bör betala för sig som vuxen hemmaboende barn med inkomst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:
Tycker åtminstone man bör betala för sig som vuxen hemmaboende barn med inkomst

Ja verkligen.

rebeca:

22 om 2v 🙁

ähhhhh


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är dåligt


   
SvaraCitera

Om man har en stadig inkomst borde man flytta ut. Om man inte har det finns ju inte så mycket att göra än att bo kvar hemma. Ser väldigt odramatiskt på det faktiskt. Om jag träffade någon som bodde hemma frivilligt skulle jag tycka det var märkligt, dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro: frivilligt skulle jag tycka det var märkligt, dock.

varför är de märkligt att vilja bo nära sina nära och kära?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det beror på. I Sverige skulle jag nog tycka att det är lite märkligt. Men i många andra länder är det fullkomligt normal, det är ju en kulturell grej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade jag haft en familj skulle jag gärna bott hos dem nu för att dra ner på CSN-lån och andra kostnader (utan att snylta, för den delen). Det är en möjlighet som inte alla har. Jag blev tvungen att flytta trots depression och brist på visioner.


   
SvaraCitera

Anura: varför är de märkligt att vilja bo nära sina nära och kära?

Det var inte det jag sa heller, var det? Sa att man borde flytta ut, inte att man ska flytta långt ifrån sin familj...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:
Hade jag haft en familj skulle jag gärna bott hos dem nu för att dra ner på CSN-lån och andra kostnader (utan att snylta, för den delen). Det är en möjlighet som inte alla har. Jag blev tvungen att flytta trots depression och brist på visioner.

S hälsar att du gärna får komma och hänga hemma hos henne om du har med dig lite gåvor och tittar på henne med beundran när hon tvättar sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Det beror på. I Sverige skulle jag nog tycka att det är lite märkligt. Men i många andra länder är det fullkomligt normal, det är ju en kulturell grej.

precis de jag menar. Det är just i Sverige som man skall flytta så fort som möjligt medan i andra länder man bor hemma längre pga familj.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bodde tsm med min familj till att jag var 22-23 typ. Betalade inget osv pga att de ville inte ta emot några pengar. Sedan flyttade familjen ut. Bodde kvar pga att det var och är äckligt svårt att få tag på lägenhet samt att jag visste att jag skulle ta över lägenheten när dw flyttade ut så det blev enklast så. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: precis de jag menar. Det är just i Sverige som man skall flytta så fort som möjligt medan i andra länder man bor hemma längre pga familj.

Ja, i Sverige är vi ju mån om att snabbt bli självständiga.
Skillnaden är också att man i bland annat asien ofta bor med sina föräldrar men försörjer också dem. Det är alltså även en strategi rent ekonomiskt. Jag känner en rätt förmögen man i Peking, och han kunde stolt säga att han hade råd med att köpa huset på andra sidan gatan åt sina föräldrar. Så det handlar inte bara om att man vill bo i samma hus som familjen, det är lika mycket en pengafråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Så det handlar inte bara om att man vill bo i samma hus som familjen, det är lika mycket en pengafråga.

inget konstigt.


   
SvaraCitera