Aviseringar
Rensa alla

Vad avgör, vilka föräldrar man föds hos? Vad säger ni som tror på bara 1 livstid?


Dödsguden:

Och vad är det som avgör vem som får vilka gener?

meiosen könscelldelningen avgör vad avkomman får för gener!!

Dödsguden:

Vem har tutat i dig det?

vetenskapen! det är så och om man tänker efter är det det enda rimliga[y][y][bigcheers][bigcheers][zzz][zzz][cheers][cheers][y][y]( för att använda mig av ditt sett att utttrucka sig)

Dödsguden:

Vad är att leva ordentligt?

Du har inte tänkt på att ifall det är du som har fel, så lever inte folk ordentligt när de kan?

ja som kristna som är rädda för att ta ut svängarna för att inte hamna i helvettet är ju hotet om återuppståndelse utefter hur du har levt enligt uråldriga moraliska tramsregler ett sett att få folk att inte leva ordentligt!


   
SvaraCitera

Everything is random nothing is decided


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Om det inte har med karma från vårt föregående liv att göra, hur kommer det sig då att vissa föds med feta bankkonton och silversked i munnen, medan andra föds till svält och misär?

du kan leva i ren misär trots att du föds med ett fett bankkonto, men det tror jag att du vet.

oj... nu läste jag resten av vad du skrivit och kom på att jag inte ville ta någon diskussion emd dig :p. tror det skulle vara segt, utdraget och lite irriterande.

kram ändå, hoppas din livssyn skänker dig lycka [smile]. tror själv att du är lyckligare än många ateister just pga din livssyn


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

Jag älskar att dina inlägg börjar vettigt och sen urartar till någon form av flummigt rekryteringsförsök [love]

Dödsguden:

Om det inte har med karma från vårt föregående liv att göra, hur kommer det sig då att vissa föds med feta bankkonton och silversked i munnen, medan andra föds till svält och misär?

För att vi har ett extremt skevt politiskt system?

Dödsguden:

Slumpen är en högst ovetenskaplig förklaring, ett fantasifoster som ateisten plockar fram, hårt pressad, när han inte har en susning om vad orsaken till något är!

Slumpen är oftast svaret på frågor som det inte finns någon direkt nytta i att hitta svaret på. Det är därför vettiga människor svarar "det vet jag/vi inte än".

Dödsguden:

Och vad är det som avgör vem som får vilka gener? [cool]

Föräldrarnas/familjens samlade gener?


   
SvaraCitera

tror på gud men kommer snart att sluta göra det pga såna som du


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Vem som blir bestraffad?

Vem utav dem har mest "karmapoäng" (kan man säga så?)?


   
SvaraCitera

Kakaoxo:

tror på gud men kommer snart att sluta göra det pga såna som du

[smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile]


   
SvaraCitera

Igns:

[smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile]

[smile][smile] puss


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Slumpen är en högst ovetenskaplig förklaring, ett fantasifoster som ateisten plockar fram, hårt pressad, när han inte har en susning om vad orsaken till något är!

På vilket sätt är "slumpen" mer ett fantasifoster än Gud?
____

Själv är jag ganska övertygad om att man återföds då det är det mest rimliga om man tänker efter lite.
Hur kommer det sig att vi lever just nu och inte om 100 000 år eller för 100 000 år sen om man nu bara lever en gång? Visst, man måste ju leva sitt liv någon gång men det känns inte troligt att vi skulle leva just precis nu.

Jag tror på att det är din "startposition" i livet som avgör ditt nästa livs "startposition". Dvs. om du kommer från en rik familj i detta liv med bra gener kommer du till ett fattigt i nästa med dåliga gener.

Enkelt förklarat:
Rik familj i t.ex. Sverige i detta liv, fattig familj någonstans i t.ex. Afrika i nästa.
Ful detta liv, snygg i nästa.
Smart i detta liv, inte smart i nästa.
Osv.

Sen får man välja själv vad man vill göra med det man har.

Det är egentligen lite fler saker som spelar in i min "tro", men jag visste inte hur jag skulle förklara det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

meiosen könscelldelningen avgör vad avkomman får för gener!!

Ja, men vad avgör vem som ska bli vems avkomma?

qazedctgb:

vetenskapen!

Och var har du de vetenskapliga bevisen för att vi själar inte skulle fortsätta existera, efter att vi kilat vidare från våra dödsdömda jordiska stofthyddor?

Och hur förklarar du Nära Döden-Upplevelser och Utanför Kroppen-Upplevelser...? [cool]

qazedctgb:

ja som kristna som är rädda för att ta ut svängarna för att inte hamna i helvettet är ju hotet om återuppståndelse utefter hur du har levt enligt uråldriga moraliska tramsregler ett sett att få folk att inte leva ordentligt!

Definiera "leva ordentligt", tack!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SLCD:

Föräldrarnas/familjens samlade gener?

Och vad avgör vem som hamnar i vilkas samlade gener? [cool]


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Inser vi karmalagens konsekvenser,

Dödsguden:

BARA OVETENSKAPLIGT TRAMS !!!

I lol'd irl [bigcheers]


   
SvaraCitera

Igns:

Varför besvarar du inte min fråga?

Igns:

Varför besvarar du inte min fråga?

Igns:

Varför besvarar du inte min fråga?

Igns:

Varför besvarar du inte min fråga?

Igns:

Varför besvarar du inte min fråga?

Igns:

Varför besvarar du inte min fråga?

Igns:

Varför besvarar du inte min fråga?

Igns:

Varför besvarar du inte min fråga?

Igns:

Varför besvarar du inte min fråga?

Igns:

Varför besvarar du inte min fråga?

Igns:

Varför besvarar du inte min fråga?

Igns:

Varför besvarar du inte min fråga?

Igns:

Varför besvarar du inte min fråga?

Igns:

Varför besvarar du inte min fråga?

Igns:

Varför besvarar du inte min fråga?

Igns:

Varför besvarar du inte min fråga?

Igns:

Varför besvarar du inte min fråga?

Igns:

Varför besvarar du inte min fråga?

Igns:

Varför besvarar du inte min fråga?

Igns:

Varför besvarar du inte min fråga?

Igns:

Varför besvarar du inte min fråga?

Igns:

Varför besvarar du inte min fråga?


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

Dödsguden:

Och vad avgör vem som hamnar i vilkas samlade gener? [cool]

Det vet vi inte än. Men med tanke på vetenskapens framfart så lär vi ha iaf en vettig hypotes inom några år.
Varför är det en viktig fråga?


   
SvaraCitera

Håkanbråkan:

På vilket sätt är "slumpen" mer ett fantasifoster än Gud?

bra sagt.

Dödsguden:

Ja, men vad avgör vem som ska bli vems avkomma?

det är inget som avgör det du är ett ressultat av dina gener och din mammas graviditet det är varför du är du och inte någon annan

Dödsguden:

Och var har du de vetenskapliga bevisen för att vi själar inte skulle fortsätta existera, efter att vi kilat vidare från våra dödsdömda jordiska stofthyddor?

framförallt fins det inga vetenskapliga bevis för själar. medvetandet där emot sitter i hjärnan och när den berövas syre (blod) så dör den med medvetandet eller vad du skulle kalla själen.
Devinsky et al., 1989; Blackmore, 1986 har bevis på varför man får en viss typ av utom

Dödsguden:

Och hur förklarar du Nära Döden-Upplevelser och Utanför Kroppen-Upplevelser...?

"Inte sällan är OBE kopplade till situationer där en person är mycket nära att avlida, så kallad NDE för near-death experience (Blackmore, 1993 & 1996). Fenomenet är känt sedan länge och redan Platon beskriver en sådan upplevelse (i Staten: Berättelsen om Er). Det är inte heller särskilt ovanligt och ett flertal böcker har publicerats som återger en mängd fallbeskrivningar. Ofta upplevs dessa händelser som positiva och med en intensitet som får personen att omvärdera hela sitt liv och ibland ändra livsstil. En påtaglig konsekvens är att många känner sig befriade från sin rädsla att dö. Dock förekommer även andra typer av upplevelser, somliga även obehagliga. Gemensamt för många men inte alla NDE är att personen tycker sig uppleva att snabbt färdas genom en tunnel med ett starkt ljus i bortre änden. Detta skulle kunna uppstå när celler i ögat eller i hjärnans syncentra drabbas av försämrad energiförsörjning. Båda dessa organ är oerhört energikrävande och påverkas därför mycket snabbt vid utebliven eller minskad blodförsörjning. Andra vanliga upplevelser är att hela livet passerar revy, att personen ser avlidna släktningar och att en religiös gestalt är närvarande. Detta kan tänkas uppstå genom att minnen framkallas vilket kan förorsakas av syrebrist i vissa delar av hjärnan. De specifika religiösa gestalter som upplevs korrelerar med personens religiösa tro och förväntningar (Blackmore, 1993 & 1996; Knoblauch et al., 2001) vilket tyder mycket starkt på att det är minnen som aktiveras. Flera fallbeskrivningar finns från personer utan religiös tro och som inte heller gjorde några religiösa tolkningar av upplevelsen (Lansberry, 1994; Hamrin, 2000; Sjölander, 2001)."
http://www.anst.uu.se/dla05000/neuroteologi.html
http://www.anst.uu.se/dla05000/litteratur.html

Dödsguden:

Definiera "leva ordentligt", tack!

göra alla saker man vill inte slava under regler för hur man ska leva för att komma till ett fantasifoster med evig lycka.


   
SvaraCitera