Aviseringar
Rensa alla

Vad avgör, vilka föräldrar man föds hos? Vad säger ni som tror på bara 1 livstid?


Ämnesstartare

SLCD:

Det vet vi inte än. Men med tanke på vetenskapens framfart så lär vi ha iaf en vettig hypotes inom några år.
Varför är det en viktig fråga?

Hur i Herrens Namn ska vår materialistiska vetenskap kunna ta reda på vad som avgör vilka själar som hamnar var?

Är det inte viktigt att veta varför vissa föds i misär medan andra föds med silversked i munnen?

Speciellt om man som ateisterna tror att vi bara skänktes 1 enda livstid... [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

det är inget som avgör det du är ett ressultat av dina gener och din mammas graviditet det är varför du är du och inte någon annan

Vi är ALLTID det vi är, exakt samma själ, det är bara våra fysiska kroppar som byts från inkarnation till inkarnation

För övrigt gällde frågan, VAD är det som avgör vem som får vilka gener?

Varför blev det inte jag som fick dina föräldrar med deras gener, och du mina föräldrar med deras gener?

Givetvis våra individuella karmakonton!

Det är även karmat som orsakar att vissa inte ens får se dagens ljus, utan mördas i livmodern innan de kommit ut...

qazedctgb:

framförallt fins det inga vetenskapliga bevis för själar. medvetandet där emot sitter i hjärnan

Bevis för det, tack!

Var i hjärnan skulle medvetandet sitta fastklistrat?

Beviset för att medvetandet INTE sitter fast i geléklumpen är ju att det finns en massa människor som haft Nära Döden-Upplevelser, trots att de varit kliniskt döda, hjärndöda... [y]

qazedctgb:

...förorsakas av syrebrist i vissa delar av hjärnan...

Pam Reynolds upplevelser UTANFÖR KROPPEN medan HJÄRNAN var DÖD, utgör bara ett av tusentals dokumenterade fall världen över. Pam Reynolds-fallet BEVISAR att Reynolds under tillstånd av klinisk död (60 min, bevakad av tre olika maskiner), lämnade sin egen fysiska kropp och gjorde detaljerade iakttagelser av sin egen operation samt fortsatte över till andra sidan där hon träffade avlidna släktingar och vänner, som hon efter operationen tydligt och detaljerat återgav:

http://www.near-death.com/experiences/evidence01.html

Dr. Michael Sabom har studerat fallet grundligt och ser det som ett tungt BEVIS för NDU och att medvetandet kan fortsätta leva även utan sin fysiska kropp inklusive hjärnan.

Vicki Umipeg, 45, var FÖDD BLIND, men SÅG KROPPEN OVANIFRÅN när hon hade en Nära-Döden Upplevelse, efter en trafikolycka, plötsligt ser sig själv på sjukhussängen, personalen runt omkring och även hela sjukhusomådet. Iakttagelserna har dokumenterats som helt korrekta:

http://www.near-death.com/experiences/evidence03.html

qazedctgb:

göra alla saker man vill inte slava under regler för hur man ska leva för att komma till ett fantasifoster med evig lycka.

Men alla regler som samhället har, det är däremot helt OK?

Varför då inte även Guds regler? [cool]


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Varför blev det inte jag som fick dina föräldrar med deras gener, och du mina föräldrar med deras gener?

Givetvis våra individuella karmakonton!

nej inte givet alls du är inte mer än cellerna i din kropp och hur din kropp och hjärna är konstruerad är ett ressultat av dina gener. din själ är en del av din hjärna som dör när du gör det.

Dödsguden:

Bevis för det, tack!

Var i hjärnan skulle medvetandet sitta fastklistrat?

Beviset för att medvetandet INTE sitter fast i geléklumpen är ju att det finns en massa människor som haft Nära Döden-Upplevelser, trots att de varit kliniskt döda, hjärndöda..

men du har inte läst min källor eller vad jag skrivit alls ju...
bevis? det är så självklart att det inte behöver bevis men du har inget bevis för att något som inte är en fast del av din kropp skulle existera men bevis är väl att om man tappar kontakten mellan kroppen och hjärnan så dör man.

Dödsguden:

Men alla regler som samhället har, det är däremot helt OK?

Varför då inte även Guds regler?

för lagarna är upplagda för att alla samhället ska fungera. någon guds lagar är bara bronsålders trams.


   
SvaraCitera

Nej, slumpen behöver inte vara ett slutgiltigt svar de heller.
Religon är inte mer ett mänskligt påhittade än tomtar och troll är.
Chansen finns också att jorden bara är ett utomjordiska experiment.


   
SvaraCitera

hur dumma i huvudet vi var i ett eventuellt liv innan.


   
SvaraCitera

Så.. vad gjorde du i ditt förra liv för att bli efterbliven i detta?


   
SvaraCitera

Budolicious:

Så.. vad gjorde du i ditt förra liv för att bli efterbliven i detta?

x)


   
SvaraCitera

Budolicious:

Så.. vad gjorde du i ditt förra liv för att bli efterbliven i detta?

Skrattade lite åt detta [blush]


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

Dödsguden:

Hur i Herrens Namn ska vår materialistiska vetenskap kunna ta reda på vad som avgör vilka själar som hamnar var?

På samma sätt som den bevisade att jorden är rund, snurrar runt solen och inte har ett helvete i mitten [bigsmile]

Dödsguden:

Är det inte viktigt att veta varför vissa föds i misär medan andra föds med silversked i munnen?

Är det inte viktigare att försöka förändra maktbalansen i världen så att fler kan få tillgång till silverskedar, rent vatten, mat och mediciner?

Dödsguden:

Speciellt om man som ateisterna tror att vi bara skänktes 1 enda livstid... [cool]

Det är det enda vi empiriskt kan bevisa, alltså vore det ganska puckat att slösa bort den med förberedelser för nästa liv som de flesta religioner föreskriver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

nej inte givet alls du är inte mer än cellerna i din kropp

Cellerna är inte medvetna för 5 öre, medan vi själar är medvetna!

Slutsats?

Just precis, vi är inte cellerna, vi är den medvetna upplevande själen, som bebor den fysiska kroppen med alla dess celler!

Vi själar är det andliga subjektet i våra kroppar, medan cellerna bara är materia, dvs objekt!

Nästa liv får du en ny kropp, och den komemr att baseras på det karma som du skapar i detta liv!

LOGISKT! [y]

Själen en del av hjärnan?

Så vad händer om man lyckas utföra en hjärntransplantation på dig, att du får en ny hjärna från en annan person, och du överlever? [cool]

Bevisar ju att Jaget inte är detsamma som geléklumpen i skallen... [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SLCD:

Det är det enda vi empiriskt kan bevisa, alltså vore det ganska puckat att slösa bort den med förberedelser för nästa liv som de flesta religioner föreskriver.

Man ska leva detta liv på ett sånt sätt så att vi kan evolvera, att komma närmare Gud i vårt nästa liv! [y]


   
SvaraCitera

Dödsguden:

LOGISKT! [y]

nej inte det minsta det finns inget logiskt att vi skulle ha något fäst vid kroppen som skulle kunna fly när vi dör det är ju en väldigt konstig tanke helt absurd i min mening.

Dödsguden:

Så vad händer om man lyckas utföra en hjärntransplantation på dig, att du får en ny hjärna från en annan person, och du överlever?

först och främst är det en helt omöjlig sak att gära och skulle man flytta en hjärna till en annan skulle personen följa med hjärnan vilket bevisar det jag säger.


   
SvaraCitera

Hej gott folk!

Jag vill bara säga att jag tycker "dödsguden" tänker smart och har bra argument. Hans argument är baserade på religion och tro, vilket dock inte värderas så högt idag. Sedan vill jag tillägga att detta är typ en debatt mellan naturvetenskap och tro/religion. Alla argument är bra, dock håller argumenten som är baserade på naturvetenskap längre eftersom de är "mer bevisade" på något sätt. Ofta tror man antingen på naturvetenskap eller på - ja tron(folosofi, religion). Jag är själv både naturvetenskapligt lagd och filosofiskt lagd, så jag känner igen mig i alla argumenten 😉 (ska läsa natur på gymnasiet nu till hösten.)
Väldigt intressant ämne!


   
SvaraCitera

Naaaw, UM-legenden Dödsguden är tillbaka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

nej inte det minsta det finns inget logiskt att vi skulle ha något fäst vid kroppen som skulle kunna fly när vi dör det är ju en väldigt konstig tanke helt absurd i min mening.

Du har ju missförstått allting!

Det är KROPPEN som är fäst vid oss själar, som en handske på en hand!

Vart vi tar vägen efter att vi kilat vidare från kroppen?

Beror givetvis på det karma som vi skapar i detta liv... [y]

qazedctgb:

först och främst är det en helt omöjlig sak att göra och skulle man flytta en hjärna till en annan skulle personen följa med hjärnan vilket bevisar det jag säger.

Personen följer med hjärnan?

Du menar att personen på nåt sätt gömmer sig inne i geléklumpen?

Snacka om SJUKT VRICKAT! [bigsmile][bigsmile][bigsmile]


   
SvaraCitera