Aviseringar
Rensa alla

vad beter ordet "mack"?


Ämnesstartare

som i bensinmack? tänkte nyss cykla till en sådan eftersom att det bara är de som har öppet nu. men fastnade i att fundera på vasjälva ordet kommer ifrån :c

liksom, känns som att det måste vara en förkortning för något. och enligt mina googlingar finns det inget liknande ord på något annat språk som betyder samma sak, så det är nog inget låneord.

arrr får panik va står det för?´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´ ´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´ ´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´


   
Citera
Ämnesstartare

Snarare slang ifrån station.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du e så filosofisk ibland


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hehe, google is your friend.

"Benämningen bensinmack, som också används, kommer från det svenska företaget Mack som tillverkade bensinpumpar. I vissa delar av landet används benämningen tapp eller bensintapp parallellt eller istället för mack."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bensinstation


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hmm udda egentligen nu när du säger det!
hadde precis en sån noja fast för ordet "smörgås" fatta inte varför de hette just SMÖR GÅS[surprised] hittade svaret på wikipedia som tyr var[bigsmile]


   
SvaraCitera

Brukar alltid tänka på Mack the Knife/Mackie Messer när hör ordet [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför heter Macktorsken Macktorsken? Föreställer mig att en sådan står och plockar upp tjejer på en mack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är initialerna för människorna som hittade på det hela.

Mathiasson, Andersson, Collin och Key.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Varför heter Macktorsken Macktorsken? Föreställer mig att en sådan står och plockar upp tjejer på en mack.

Läser det alltid som "maskrostorsken", för det låter mycket vackrare. Eller "masktorksen", när jag är lat. [blush]


   
SvaraCitera

isola:

Macktorsken? Föreställer mig att en sådan står och plockar upp tjejer på en mack.

Tänker typ någon som får soppatorsk (vad fan är det för ord om något??!?!?) mitt ute i ingenstans.
Hände mig på en roadtrip med vetten för några år sen, så fick vi stå där i våra knutna midjejeansskjortor och tighta leggins i den nergående solens sken tills två hunkar råkade komma förbi i deras Volvo s40[blush].

Dold text: OBS. true story!!

Dold text: not


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Du e så filosofisk ibland

[love]


   
SvaraCitera