Aviseringar
Rensa alla

Vad betyder gudbarn??


Ämnesstartare

Vad betyder gudbarn? Är man barnets låtsasförälder om man är gudbarn? Vad har man för relation till barnet??


   
Citera
Ämnesstartare

Sök på google ree


   
SvaraCitera
time
 time

Det är en kristen grej, om man döper i barnet i kyrkan utser man ofta gudföräldrar eller faddrar som det också kallas. Relationen kan se ut precis hur som helst men oftast väljer föräldrarna bland sina nära vänner. Tanken var/är väl att gudföräldrarna ska ansvara för barnets kristna uppfostran, men jag skulle säga att det allra vanligaste är att gudföräldrarna mest finns med i livet som några vuxna man kan snacka med och som kanske skickar en födelsedagspresent och julklapp osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Det är en kristen grej, om man döper i barnet i kyrkan utser man ofta gudföräldrar eller faddrar som det också kallas. Relationen kan se ut precis hur som helst men oftast väljer föräldrarna bland sina nära vänner. Tanken var/är väl att gudföräldrarna ska ansvara för barnets kristna uppfostran, men jag skulle säga att det allra vanligaste är att gudföräldrarna mest finns med i livet som några vuxna man kan snacka med och som kanske skickar en födelsedagspresent och julklapp osv.

Jag vet att min farmor och farfar har snackat just om gudföräldrar och att de är gudföräldrar åt ett par av mina kusiner. Men efter vad jag förstod så var syftet med att utnämna gudföräldrar mest beroende på om de biologiska föräldrarna skulle avlida innan barnen blev fyllda 18 år ex genom trafikolycka, sjukdom eller någon annan händelse som försatte barnen föräldralösa.
Att gudföräldrarna skulle ge barnen eller kristen barnuppfostran har jag aldrig hört talas om. Å andra sidan är ju både gudföräldrarna och deras barn och barnbarn som är aktuella i detta nämnda fall kristna så det faller sig ju naturligt.

Vet inte ens om varken gudföräldrarna eller deras barn är med i svenska kyrkan. Men man kan ju självklart vara kristen utan att vara med i svenaka kyrkan.


   
SvaraCitera
time
 time

stoner: Vet inte ens om varken gudföräldrarna eller deras barn är med i svenska kyrkan.

Om man döper sitt barn i kyrkan i Sverige så blir barnet medlem i svenska kyrkan, och gudföräldrar som väljs i samband med det dopet behöver vara döpta. 

Om man sedan vill att gudföräldrarna/faddrarna är de som får vårdnaden om barnen om något skulle hända föräldrarna är en separat juridisk grej som inte har med dopet att göra, det kan inte kyrkan styra över på något sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Det är en kristen grej, om man döper i barnet i kyrkan utser man ofta gudföräldrar eller faddrar som det också kallas. Relationen kan se ut precis hur som helst men oftast väljer föräldrarna bland sina nära vänner. Tanken var/är väl att gudföräldrarna ska ansvara för barnets kristna uppfostran, men jag skulle säga att det allra vanligaste är att gudföräldrarna mest finns med i livet som några vuxna man kan snacka med och som kanske skickar en födelsedagspresent och julklapp osv.

Okej. Det var därför det var oklart för att det kan vara vem som helst egentligen som föräldrarna utser men ingen skriver det så enkelt de ska strula med massa annat skitsnack på Wikipedia


   
SvaraCitera