Aviseringar
Rensa alla

Vad betyder svensk mjölk för dig?


Ämnesstartare

Svenska ungdomar dricker allt mindre mjölk. De senaste 25 åren har konsumtionen minskat med hela 40 procent! Produktionen har under samma tid minskat med 20 procent. Den svenska mjölken håller på att ta slut och mjölkkossan är utrotningshotad. Hur blev det så?

Image

Mjölken har historiskt sett haft en lika självklar plats på det svenska matbordet som kebabpizzan har i dag. Men de senaste åren har allt fler övergett den vita drycken till förmån för exempelvis vatten och läsk.

Argumenten för varför man väljer att skippa mjölken är många. Att det är synd om kossorna som hålls inspärrade i ladugården dygnet runt är kanske det vanligaste. Men faktum är att svenska mjölkkor är bland de friskaste i världen. Sverige är dessutom det enda land där kossorna har laglig rätt att springa ute på bete.

Samtidigt som omvärlden efterfrågar mer mjölk minskar både produktionen och konsumtionen här hemma i Sverige. Detta trots att den är både nyttig (mjölk innehåller 18 av 22 näringsämne som kroppen behöver varje dag) och klimatsmart (en liter svensk mjölk ger bara runt hälften så stora utsläpp av växthusgaser som genomsnittet i världen).

Image

Genom att välja att dricka svensk mjölk och äta svenska mjölkprodukter gör du både dig själv och miljön en tjänst. Och framförallt så bidrar du till att vi även i framtiden kommer få se glada kossor ute i hagarna.

Men hur viktigt är det för dig att den mjölk du dricker är svensk, med andra ord producerad i Sverige? Och vad betyder svensk mjölk för dig?


   
Citera
Ämnesetiketter

Mjölk är den bästa drycken som finns. Passar även med sprit.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

PS kor är inte utrotningshotade


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet jag att det är svensk möjlk vet man att korna sköts någolunda bra, skillnad mot t.ex. danmark. Så hur viktigt...? Hmm, inte så speciellt. Jag vet mycket väl att sverige och världen blir allt sämre så det är bara bita i det sura äpplet och följa med tiden. Mjölk i huvudtaget spelar ingen större roll. - Det är gott till pasta! Annars dricker jag inte vidare mycket mjölk. Knappt rent vatten heller. Och ang. miljn kan politkerna stoppa upp det i arslet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Till en början tycker jag det vore bra att kunna konstatera att mjölken från kossor ursprungligen är anpassad efter just kalvar och inte människor. Dricker vi vatten i högre utsträckning istället för mjölk till maten så är det bara bra, i varje fall när det kommer till de i mellan och övre tonåren då du inte är lika beroende av den.

Enligt statistik jag läst så producerar en svensk ko ungefär 20 gånger mer än vad en indisk gör. Den fria svenska kon har traditionellt varit en del av landsortsidyllen, att den skulle leva friskare än någon annanstans köper jag.

Till frågan då. En anledning till att det kunnat bli så är att vi inte var med i EU för 25 år sedan. Många bönder känner att det idag inte är lönt att sälja mjölk utan att det är enklare att gå på EU-bidrag istället. En väldigt stor del av EU's budget går varje år till bönder i Europa som i rimlighetens namn borde varit arbetslösa. Antigen så måste priset på mjölken upp eller så måste bidraget slopas. Det första alternativet låter rimligare att genomföra än det andra.


   
SvaraCitera

Ganthuc:

Till en början tycker jag det vore bra att kunna konstatera att mjölken från kossor ursprungligen är anpassad efter just kalvar och inte människor.

Hur mycket av det vi äter är anpassat till människor? Om vi ser rena ingredienser och inte rätterna man lagar av det?

Ganthuc:

Dricker vi vatten i högre utsträckning istället för mjölk till maten så är det bara bra, i varje fall när det kommer till de i mellan och övre tonåren då du inte är lika beroende av den.

Varför? Mjölk innehåller väldigt många olika nyttiga näringsämnen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ung Debatt:

Men faktum är att svenska mjölkkor är bland de friskaste i världen

Jag ställer mig mycket kritiskt till att detta verkligen är något bra. Vad jag förstått så används det sjuka mängder antibiotika på bland annat mjölkkor vilket leder till att bakterier som även kan smitta människor blir resistenta, vilket kanske är mindre bra.

Ung Debatt:

Detta trots att den är både nyttig (mjölk innehåller 18 av 22 näringsämne som kroppen behöver varje dag)

Det finns andra matvaror som innehåller dessa ämnen också, speciellt då kolhydrater, fett och protein, men även många av dom vitaminer och mineraler som mjölk innehåller. Nämnas bör även att det d-vitamin som mjölk innehåller är en tillsats och alltså inget som finns i den naturligt.

Ung Debatt:

en liter svensk mjölk ger bara runt hälften så stora utsläpp av växthusgaser som genomsnittet i världen

En kommer ändå inte ifrån att djurhållningen släpper ut stora mängder växthusgaser. Även om det självklart är bra med en förbättring så tror jag inte det är tillräckligt för att det ska göra någon större skillnad. T.ex så har man genom att få ner produktionen med 20% antagligen sänkt utsläppen av växthusgaser med ungefär så mycket.

Ung Debatt:

Sverige är dessutom det enda land där kossorna har laglig rätt att springa ute på bete.

I Sverige ska man även enligt lag hålla minkar så att dom kan leva ett naturligt liv, vilket man definitivt inte gör. Det är skillnad på vad lagen säger och vad som faktiskt sker, ibland, säger inte att det nödvändigtvis gäller mjölkkor, säger att det är dumt att påstå att det är så bara för att lagen säger det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag konsumerar mycket mejeriprodukter pga ostälskare men dricker sällan mjölk dock är ju oboy det bästa som finns och mjölk är ju väldigt nyttigt!

men dock att kalla mjölk för "klimatsmart" och att man "gör miljön en tjänst" genom att dricka mjölk känns ju bara väldigt... dumt.

dock är ju texten oerhört vinklad antar jag, liksom, "i samarbete med svensk mjölk"... och vilken psykopat dricker mjölk med sugrör!?

visst, en liter svensk mjölk kanske släpper ut hälften så mycket som genomsnittet i världen, men det är ju ändå att man föder upp en onaturlig mängd kossor som sprider metangas (eller hur det nu är) samt har jag för mig att de flesta kossor dessutom slaktas efteråt och det är ju allmänt känt hur mycket köttindustrin påverkar miljön. är dock inte så överdrivet insatt.

att man väljer vatten framför mjölk känns ju däremot klimatsmart.


   
SvaraCitera
höna

Blivande_japan:

Passar även med sprit

neej eller hur gör du? blandade vodka och jölk, ville kräkas ungefär.

mjölk är gott, dricker endast ekologisk mellanmjölk från arla he he


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

höna:

neej eller hur gör du? blandade vodka och jölk, ville kräkas ungefär.

http://sv.wikipedia.org/wiki/White_Russian


   
SvaraCitera

Aha, är det därför det dykt upp en massa info o mjölk överallt. Subtil mjölkreklam. Hah.

Är personligen ganska laktosintolerant så har aldrig bidragit särskilt mycket till mjölkmarknaden. Människor och de flesta däggdjur i största allmänhet är väl by default ganska laktosintoleranta, kanske är det upptäckten och spridningen av denna information som fått oss att konsumera mindre mjölk?

Ensamvargen:

T.ex så har man genom att få ner produktionen med 20% antagligen sänkt utsläppen av växthusgaser med ungefär så mycket.

Wait wat, hur fungerar detta? [surprised]
Eller menar du växthusgaser producerade av kossorna? Inte alla växthusgaser..?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Wait wat, hur fungerar detta? [surprised]
Eller menar du växthusgaser producerade av kossorna? Inte alla växthusgaser..?

Ja. [blush] Uttryckte mig flummigt. Menar att utsläppen från mjölkindustrin antagligen minskat med ca 20% för att dom producerar ca 20% mindre mjölk. [blush]


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

utsläppen från mjölkindustrin

Jaha, såklart [blush]


   
SvaraCitera
nrg89

Jag själv bryr mig inte särskilt mycket om mjölken är svensk eller inte, för mig är priset viktigare och att ta svensk mjölk för att djuren skall ha det bättre är då en lyx. Mjölk är bra för hälsan och bra till mat, så jag konsumerar en del.

Ensamvargen:

Jag ställer mig mycket kritiskt till att detta verkligen är något bra. Vad jag förstått så används det sjuka mängder antibiotika på bland annat mjölkkor vilket leder till att bakterier som även kan smitta människor blir resistenta, vilket kanske är mindre bra.

Forskare i Danmark har nyligen gjort flera genombrott med behandlingar ​​som gör resistenta bakterier känsliga mot antibiotika igen. Vänta en fem år eller så och så är de ute på marknaden om de klarar av Läkemedelsverkets test. Troligtvis kommer några hundratusentals kor dö av resistenta bakterier under tiden, dock.

Jag hoppas därför att du har ett praktiskt förslag om vad vi skall göra fram tills dess?

Ensamvargen:

Det är skillnad på vad lagen säger och vad som faktiskt sker, ibland, säger inte att det nödvändigtvis gäller mjölkkor, säger att det är dumt att påstå att det är så bara för att lagen säger det.

Absolut, men vi har i alla fall de juridiska medlen att bekämpa sådana orättvisor. Det är nog en bättre väg att gå istället för att dricka läsk och göra ekonomin och sin egen hälsa en otjänst. Säger inte att du gör det, men det är tyvärr det alternativet de flesta tar när de passar på mjölken.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Mjölkbönderna får ju pisslite av pengarna från mjölkförsäljningen, vilket jag hört ska vara det största problemet. Det lönar sig inte att ha mjölkkossor när pengarna går till ica-handlarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Nämnas bör även att det d-vitamin som mjölk innehåller är en tillsats och alltså inget som finns i den naturligt.

den ekologiska mjölken är utan vitamintillsatser är nästan säker.


   
SvaraCitera