Aviseringar
Rensa alla

Vad bör en psykolog baseras på?


Ämnesstartare

Jag håller på med ett skolprojekt om att det är brist inom psykvården om folk som faktiskt bryr sig om sina patienter, alltså att dom endast sitter och lyssnar för att sedan få ut en lön.

Vill gärna höra era uppfattningar av er som gått och pratat med en psykolog/kurator/socionom vad ni har fått för uppfattning om det, bryr dom sig elr har dom verkar skita i dig?

Tips om sidor där jag kan kolla utbildningar för psykolog, kurator och sociom skulle uppskattas också (jag hittar inget vettigt)


   
Citera
Ämnesstartare

Min kurator har hjälpt mig. Eller egentligen är det väl mest jag som har pratat ut och kommit på egna lösningar. Men hon verkar bry sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minimojen:

psykolog

nej, de känns som om de sitter där bara för att de måste.

minimojen:

kurator

har jag aldrig vågat prata med.

minimojen:

sociom

ja, de bryr sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpya:

Min kurator har hjälpt mig. Eller egentligen är det väl mest jag som har pratat ut och kommit på egna lösningar. Men hon verkar bry sig.

det är så det ska gå till [bigsmile] awsome att det finns några som faktiskt bryr sig iaf

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kakaoxo:

minimojen: sociom
ja, de bryr sig.

min uppfattning är att dom inte gör det, har själv träffat flera socionomer och ingen har direkt brytt sig.

Psykolog, socionom och kurator är iprincip alla samma sak, det är bara lite olika utbildningar och olika brett. En psykolog kan tex bara jobba som psykolog medans en socionom kan jobba som kurator på en skola elr som samtalskontakt på bup


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minimojen:

socionom kan jobba som kurator på en skola elr som samtalskontakt på bup

eller som kontaktperson.

men det är väl olika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

min psykolog är sämst och är enbart förtjust i att boka möten och dra in nya parter för "stöd" istället för att föra dialog. min psykiatriker är dock en bra, klok person.


   
SvaraCitera
Åtta

Jag förstår inte riktigt hur du hade tänkt göra någonting av det hela. Du lär ju knappast hitta någon statistik eller studie gällande huruvida psykologer/kuratorer/etc "bryr sig" eller ej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minimojen:

Psykolog, socionom och kurator är iprincip alla samma sak

Socionom och kurator, mja. Men inte psykologer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

psykologerna är som alla andra människor. egoistiska svin som inte bryr sig ett skit om andra egentligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jag förstår inte riktigt hur du hade tänkt göra någonting av det hela. Du lär ju knappast hitta någon statistik eller studie gällande huruvida psykologer/kuratorer/etc "bryr sig" eller ej.

Jag ska skriva en krönika så det är mer åsikter jag behöver, inte statistik.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kakaoxo:

eller som kontaktperson.

men det är väl olika.

samtalskontakt och kontaktperson är samma sak


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minimojen:

samtalskontakt och kontaktperson är samma sak

tänkte mest på familjehem osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minimojen:

faktiskt bryr sig om sina patienter, alltså att dom endast sitter och lyssnar för att sedan få ut en lön.

Varför skulle de bry sig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Socionom, alltså en som jobbar på soc är inte en samtalskontakt i huvudsak, utan finns mer för att ordna praktiska saker.
En kurator är i princip samma sak som psykolog, fast kan inte kbtbehandla eller ställa diagnoser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elektroniska vågor och papper med onödig information på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minimojen:

samtalskontakt och kontaktperson är samma sak

Nej, kontaktperson är mer en sån som följer med på saker och är ett stöd i vardagen.


   
SvaraCitera