Aviseringar
Rensa alla

Vad exakt händer om man snortar concerta?


stolt blond svenska:

Har du ADHD så borde det verka lugnande och öka koncentrationsförmågan. Men mitt tips är att du lägger fram förslaget till din läkare då du i så fall får ut preparatet på recept.

Eller så låter en bli och försöker leva med sin ADHD. Det är det bästa egentligen.


   
SvaraCitera

S3ON:

slår det ännu snabbare om tabletterna trycks upp i stjärten? 

kanske, borde vara ungefär likvärdigt men vet ej


   
SvaraCitera

har add diagnos, har fått ritalin och elvanse utskrivet, elvanse har en tillagd protein som gör att den måste upptas i tarmarna (Lisdexamfetamin heter själva ämnet, är en prodrog vilket innebär att den måste metaboliseras på ett visst sätt innan den börjar verka), alltså ganska svår att missbruka. att snorta elr injicera, undgår att de mesta av drogen går genom lever först. allt går genom levern så vitt jag vet, men man kan bli hög snabbare genom att snorta elr injicera elr röka. inte tagit concerta, men ritalin snabbverkande piller, kan man snorta för en snabb upptagning. brukade blanda att svälja ritalin med snortande och tugga då munnen har receptorer som tar upp ämnet också. det är vanligt att mixa med stimulanter som kaffe och nikotinprodukter. på femtiotalet blandades amfetaminsalter ofta med b-vitaminer som också har en viss uppiggande effekt.  populär drog bland beat-poeter som jack kerouac och allen ginsberg bland annat. i serien mad men används drogen i en scen hos en doktor i en  episod. vad jag vet om concerta är det en "mixed amphetamine-salts" produkt vilken borde betyda att man kan snorta den, om den innehåller lisdexamfetamin som elvanse vet jag ej, isåfall så lär inte alla de olika sorter av amfetaminsalter som pillret innehåller börja verka samtidigt, elr alls. 

var försiktig, amfetaminöverdos har jag varit med om, lätt att underskatta effekterna sedan BANG så ligger man där med muskelkramp, paranoja, rinnande näsa och oregelbunden, smärtsam hjärtklappning (högt blodtryck).


   
SvaraCitera

thl*kt N.:

kanske, borde vara ungefär likvärdigt men vet ej

tror det är svårt att ta concerta i långverkande depottabletter genom analen


   
SvaraCitera

och nej, folk som har adhd reagerar inte alls särskilt olikt folk utan koncentrationsvårighets-diagnoser. utan alla som tar metylfenidathydroklorid (ritalin) elr amfetamin-varianter får för det mesta samma effekt.  det är som att säga att folk med adhd reagerar olika på heroin elr lsd. en människa med add-diagnos har en annorlunda hjärna, ja. men den är inte en utomjording som inte reagerar på samma naturliga sätt som vilken mänsklig hjärna som helst. 


   
SvaraCitera

rent medicinskt tjack har en mycket lindrigare och mer euforisk känsla, ritalin är en "smutsigare drog" som gör en mer nervös och har mer bieffekter som bra tjack inte nödvändigtvis ger.


   
SvaraCitera

Du blir på sikt amfetaminmissbrukare dvs en tjackpundare och de är inte mycket värda i dagens samhälle. Har du ADHD så ta du ett besök hos din läkare så gör läkaren en grundlig undersökning och så får du ut preparatet på recept istället med rätt doseringsangivelse. 

Håll dig borta från rävgiftet som saluförs ute på gator och torg som många gånger kan vara ex råttgift men det skiter ju knarklangarna i som bara är kåta på dina stålar. Om du sedan dör är ju inte langarnas intresse då det finns en ny köpare som står på kö i morgon.  Tumme ned


   
SvaraCitera

stoner: de är inte mycket värda i dagens samhälle

fel, en amfetaminmissbrukare kan ha mycket stort värde i arbeten som kräver enorm koncentration, som att hålla ordning på papper när man jobbar på banker elr föräkringsbolag och andra jobb som kräver ett sinne som inte uttråkas snabbt och har lätt att upptäcka fel. 

tänk på alla som dricker kaffe för att orka med jobbigt pappersarbete.

kan tänka mig att det kan vara positivt, åtminstone ett tag inom juridiska/ekonomiska tråkjobb.


   
SvaraCitera

sen skulle jag självklart inte propagera för att nån ska börja med amfetamin. men det är en annan sak.


   
SvaraCitera

silver judas: fel, en amfetaminmissbrukare kan ha mycket stort värde i arbeten som kräver enorm koncentration, som att hålla ordning på papper när man jobbar på banker elr föräkringsbolag och andra jobb som kräver ett sinne som inte uttråkas snabbt och har lätt att upptäcka fel.

tänk på alla som dricker kaffe för att orka med jobbigt pappersarbete.

kan tänka mig att det kan vara positivt, åtminstone ett tag inom juridiska/ekonomiska tråkjobb.

Hahaha... det låter på dig som om amfetamin bara har positiva egenskaper. Varför låter inte ex ARLA all mjölk innehålla amfetamin med statens och lagstiftarens tillstånd naturligtvis om det har så många positiva egenskaper?

Du glömde bort att tillägga effekterna av ett långvarigt missbruk som skabbiga och risiga tänder samt nervskador, högt blodtryck, stroke och hjärtskador.Samt att om man bryter missbruket så uppstår psykiska symptom såsom depression, initiativlöshet, orkeslöshet och så vidare.


   
SvaraCitera

stoner:

Hahaha... det låter på dig som om amfetamin bara har positiva egenskaper. Varför låter inte ex ARLA all mjölk innehålla amfetamin med statens och lagstiftarens tillstånd naturligtvis om det har så många positiva egenskaper?

Du glömde bort att tillägga effekterna av ett långvarigt missbruk som skabbiga och risiga tänder samt nervskador, högt blodtryck, stroke och hjärtskador.Samt att om man bryter missbruket så uppstår psykiska symptom såsom depression, initiativlöshet, orkeslöshet och så vidare.

ok, borde använt ordet brukare, snarare än missbrukare, alla som brukar amfetamin dagligen såsom add/adhd patienter duschar och äter måttligt och nyttigt och borstar tänderna varje dag.  och högt blodtryck kollas minst var tredje månad på add/adhd kliniker just för att det inte ska bli för högt. om du visste nånting om hur det är att använda amfetaminliknande preparat på nåt sätt skulle du inte ha skrivit ditt inlägg.


   
SvaraCitera

silver judas: ok, borde använt ordet brukare, snarare än missbrukare, alla som brukar amfetamin dagligen såsom add/adhd patienter duschar och äter måttligt och nyttigt och borstar tänderna varje dag. och högt blodtryck kollas minst var tredje månad på add/adhd kliniker just för att det inte ska bli för högt. om du visste nånting om hur det är att använda amfetaminliknande preparat på nåt sätt skulle du inte ha skrivit ditt inlägg.

Nu har det kanske uppstått ett missförstånd som vi ska ta död på å det grundligaste. Mina inlägg när det gäller "missbrukare" gäller ENBART missbrukare som köper sina droger på den svarta "illegala" marknaden. EJ sådana som får det förskrivet av sina läkare. Sedan är jag naturligtvis fullt medveten om att det även saluförs legala preparat dvs preparat som är sålda över disk på landets apotek ute på den illegala knarkmarknaden men dom tillhör en gråzon som jag inte har någon kommentar till.

Nej, jag har ingen erfarenhet av någon som har ADHD och som får amfetaminpreparat utskrivet av läkare. Men eftersom dom får det som medicin och inte som syfte att det ska missbrukas/överdoseras så har jag ingen åsikt om det på samma sätt som jag själv har fått morfinpreparat som smärtlindring i samband med operation och skador.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ehm ja, lyrica har jag ju testat, och det kan man säga är en euforisk känsla. Testat concerta, och avtändningen på den är ju åt helvete. I början var allt bra, lite borta mestadels glad, och så BAM så är du i deppression/panik ångest. 


   
SvaraCitera

silver judas: concerta är det en "mixed amphetamine-salts"

rättelse: det är adderal som är mixed* 
concerta är metylfenidat


   
SvaraCitera