Aviseringar
Rensa alla

Vad fan är grejen med "solidaritet"?


Goldar
Ämnesstartare

Är trött på moralstiskt och politiskt korrekt trams så som solidaritet och medmänsklighet som sossar och kommunister alltid tjafsar om. Det är fånigt och ologiskt varför ska ja bry mig om romska tiggare, fattiga och svältande afrikaner?


   
Citera

Varför skulle jag bry mig om dig när du ligger på gatan med en hjärtinfarkt?


   
SvaraCitera
Goldar
Ämnesstartare

adaq: Varför skulle jag bry mig om dig när du ligger på gatan med en hjärtinfarkt?

Precis. Vem fan bryr sig igentligen?


   
SvaraCitera

Lite outdated.


   
SvaraCitera
forest

För att vårt samhälle inte skulle fungera om vi inte hade empati för varandra. 


   
SvaraCitera

forest :
För att vårt samhälle inte skulle fungera om vi inte hade empati för varandra. 

Från en anarkokapitalist till en anarkosyndikalist så tycker jag inte att man ska vara tvungen att ha empati till främmande människor eftersom det också är ett tvång då som staten.


   
SvaraCitera

förstår du inte så kommer du inte att göra det
du måste känna


   
SvaraCitera
Goldar
Ämnesstartare

Alltså jag kan förstå om man bryr sig om sin familj och sinna vänner.
Jag bryr mig om de jag gillar. Förstår däremot inte varför man bryr sig om personner man alldrig träffat det är ologiskt och korkat. Tror de flesta inte bryr sig men de låtsas som dem gör det kanske till och med lurat sig själva att de bryr sig bara för att moralpoliserna har sagt åt dem att göra det.


   
SvaraCitera
forest

MarcusKing:

Från en anarkokapitalist till en anarkosyndikalist så tycker jag inte att man ska vara tvungen att ha empati till främmande människor eftersom det också är ett tvång då som staten.

Det handlar inte om tvång, utan det handlar om att vi måste för att överleva. Ingen tvingar dig att äta men du skulle ändå dö om du inte åt. Vi känner empati för varande för att vi vet att vi någon gång kommer behöva att någon känner empati för oss. Det spelar ingen roll hur anarkistisk man är, du kommer alltid behöva medmänniskor... 


   
SvaraCitera
Goldar
Ämnesstartare

MarcusKing:

Vad tycker du om objektivism och nihilism?


   
SvaraCitera

Goldar: Alltså jag kan förstå om man bryr sig om sin familj och sinna vänner.Jag bryr mig om dom jag gillar. Förstår däremot inte varför man bryr sig om personner man alldrig träffat det är ologiskt och korkat. Tror dom flesta inte bryr sig men de låtsas som dom gör det kanske till och med lurat sig själva att dom bryr sig bara för att moralpoliserna har sagt åt dom att göra det.

Ett fungerande samhälle behöver solidaritet eftersom det skapar rättvis sjukvård, skola m.m. och jämnar ut klasskillnader som annars distanserar folk från varandra. Vad händer när människor distanserar sig från varandra? Det blir svårare att känna empati för den som inte tillhör ens egen grupp och det leder vidare till fientligheter mellan grupperna vilket leder till obalans i samhället och det är inte bra när samhället faller ur balans.

Vår art människans bästa verktyg är samarbete och det är därför vi har överlevt och kunnat bygga civiliserade samhällen. Samarbete förutsätter empati för den andre, att man förstår den andres sinnesvärld och därför lättare kan relatera till den personen och samarbeta med denne.


   
SvaraCitera

Det är käckt:


   
SvaraCitera
Goldar
Ämnesstartare

Xuzkie:
Lite outdated.

dazed:
Det är käckt:

Sprid inte kommunist propaganda i min tråd tack.


   
SvaraCitera

Tror faktiskt ingen har empati för människor utanför ens omedelbara krets eller närhet. Solidaritet är ett utilitaristiskt koncept som grundar sig i att om alla hjälper varandra blir alla hjälpta. Empatin du känner för Åke i Spånga är samma som du kan tänkas känna för "fattiga och svältande afrikaner"; en externaliserad empati kristalliserad till en princip. Anledningen till att du ska bry dig är således att folk ska bry sig om dig.


   
SvaraCitera

Nachac: Tror faktiskt ingen har empati för människor utanför ens omedelbara krets eller närhet.

Nja, visst kan man känna för människor som man ser lider i andra länder. Sen om man bryr sig tillräckligt för att göra något mer konkret åt det är en annan sak och handlar om engagemang inte om empati.


   
SvaraCitera