Aviseringar
Rensa alla

Vad fan är grejen med "solidaritet"?


Goldar
Ämnesstartare

Razor:

Jag tycker att du teoretiserar mer än du tänker praktiskt. En fråga, om någon du bryr dig om skadas och folk bara struntar i att hjälpa den personen så att den får bestående skador eller t.o.m. dör, skulle du tycka att det var okej gjort av de förbipasserande att strunta i din vän?

Om de inte hade kostat något att hjälpa min kompis hade jag tyckt det varit onödigt att strunta i min kompis. Som sagt så hade jag själv kunnat tänka mig att ringa ambulansen om jag såg en person jag inte känner råka illa ut. Mest för anledningen att andra  ska göra så för mig och mina kompisar när vi råkar illa ut.
Sedan så skulle jag vara partisk eftersom det är en kompis till mig.
Jag tycker bara inte det är en självklarhet att man ska vara solidarisk man ska välja det själv.


   
SvaraCitera

Goldar: Om de inte hade kostat något att hjälpa min kompis hade jag tyckt det varit onödigt att strunta i min kompis. Som sagt så hade jag själv kunnat tänka mig att ringa ambulansen om jag såg en person jag inte känner råka illa ut. Mest för anledningen att andra ska göra så för mig och mina kompisar när vi råkar illa ut.Sedan så skulle jag vara partisk eftersom det är en kompis till mig.Jag tycker bara inte det är en självklarhet att man ska vara solidarisk man ska välja det själv.

Det är ingen självklarhet och man bör få välja själv. Jag menar bara att jag tycker att man bör vilja hjälpa andra, men man ska inte tvingas att tycka det.


   
SvaraCitera
Goldar
Ämnesstartare

Razor: men man ska inte tvingas att tycka det.

Tycker du att man ska tvingas till solidaritet igenom skatt till bidrag och bistånd?


   
SvaraCitera

Goldar: Tycker du att man ska tvingas till solidaritet igenom skatt till bidrag och bistånd?

Ja, jag tycker att socialdemokrati är det bästa systemet hittills för ett välfungerande och humant samhälle.


   
SvaraCitera
Goldar
Ämnesstartare

Razor:

Ja, jag tycker att socialdemokrati är det bästa systemet hittills för ett välfungerande och humant samhälle.

Då är du ju för tvång och förtryck.


   
SvaraCitera

Goldar: Då är du ju för tvång och förtryck.

Nej, jag är för demokrati. Majoritetens diktatur kallas det också.


   
SvaraCitera
Goldar
Ämnesstartare

Razor:

Nej, jag är för demokrati. Majoritetens diktatur kallas det också.

Du skrev förut att du var emot tvång. Det är tvång att tvinga mig och mina gemenar att betala skatt.


   
SvaraCitera

Goldar: Du skrev förut att du var emot tvång. Det är tvång att tvinga mig om mina gemenar att betala skatt.

Jag är emot åsiktstvång, däremot är jag för andra typer av tvång som t ex lagar och skatt. Du får ha vilken åsikt du vill men du skall lyda lagen och betala skatt.


   
SvaraCitera

Gamlefarbror Pastill: du tror inte att grupp- och socialpsykologi har politisk relevans eller?

Öh va? Det har det väl säkerligen. Förstår inte hur du kom till den slutsatsen, eller hur det hänger ihop med mitt inlägg?


   
SvaraCitera

Tractatus:

Öh va? Det har det väl säkerligen. Förstår inte hur du kom till den slutsatsen, eller hur det hänger ihop med mitt inlägg?

du ogillar när begrepp som empati används som moralisk kodning gällande samhällsproblem...?


   
SvaraCitera

Gamlefarbror Pastill: du ogillar när begrepp som empati används som moralisk kodning gällande samhällsproblem...?

Ja. Jag ogillar när ordet används i samhällsdiskussioner (här exempelvis) där man försöker moralisera ämnen genom att påstå att människor har bristande empati om man kritiserar vissa samhällsnormer eller dylikt. Nachac skrev att solidaritet var en utilitaristisk princip, vilket innebär att det först och främst är en sätt att resonera. Jag höll bara med honom. Empati är fritt från resonemang, det har med interpersonella relationer att göra, du kan inte tvinga fram genom samhällsformer hur bra de än må vara. Jag har inte förnekat att social-, eller gruppsykologi har relevans för politik för den sakens skull.


   
SvaraCitera

Tractatus:

Ja. Jag ogillar när ordet används i samhällsdiskussioner (här exempelvis) där man försöker moralisera ämnen genom att påstå att människor har bristande empati om man kritiserar vissa samhällsnormer eller dylikt. Nachac skrev att solidaritet var en utilitaristisk princip, vilket innebär att det först och främst är en sätt att resonera. Jag höll bara med honom. Empati är fritt från resonemang, det har med interpersonella relationer att göra, du kan inte tvinga fram genom samhällsformer hur bra de än må vara. Jag har inte förnekat att social-, eller gruppsykologi har relevans för politik för den sakens skull.

tror nog att ett samhälles kapacitet att underlätta distribution av empati är en viktig faktor att ha hänsyn till när man ska bedöma vad som är önskvärt och vad som funkar bäst.

men visst, det är naivt att tro att en uppmaning till empati i sig är speciellt övertygande eller säger så mycket.


   
SvaraCitera