Aviseringar
Rensa alla

Vad fan är queer?


Ämnesstartare

Rubrik.


   
Citera
Ämnesstartare

gay


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är väl bisexuell?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Filipsa:

Det är väl bisexuell?

Nä, för dom bytte ju från hbt till hbtq.


   
SvaraCitera

Queer= Konstig (används idag mest i betydelsen homosexuell)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ur hbt-synpunkt är det väl en ganska rejält feminin man?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spökplumpen:

(används idag mest i betydelsen homosexuell)

Michee:

dom bytte ju från hbt till hbtq.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Ur hbt-synpunkt är det väl en ganska rejält feminin man?

Oki, så det har ingenting med sexualitet att göra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wikipedia?

Queer, (ung. udda), från och med början av 1900-talet även engelsk slang för homosexuell. I dag används ordet framför allt som centralt begrepp inom queerteori, och sedan några år som ett sätt att beskriva den egna identiteten. Queer är ett förhållningsätt som kritiserar heteronormen. Queer kan användas som ett sätt att beskriva sin sexuella läggning och kan då betyda att man inte bryr sig om vilket kön man blir kär i/attraherad av, eller att man inte kan/vill definiera sin sexuella läggning inom de traditionella begreppen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Michee:

Oki, så det har ingenting med sexualitet att göra?

Stod också på allas vårt wikipedia att det kan vara människor som vägrar identifiera sig med någon sexualitet alls (de blir attraherade av personen, inte könet och yada, yada.) Verakr vara ett ganska luddigt begrepp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Verakr vara ett ganska luddigt begrepp.

Därav tråden.

Nintendo:

Wikipedia?

Kände inte att det gav något vettigt svar förut när jag kollade där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Michee:

Därav tråden.

Men utan uppslagsverk kopplar jag det i alla fall till det första jag skrev. Har ärligt talat aldrig hört talas om en "queer" kvinna.

Kunde de inte för övrigt inte komma på ett bättre ord, dåligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Kunde de inte för övrigt inte komma på ett bättre ord, dåligt.

Börjar bli förbannat trött på alla dessa namn och läggningar. Kan folk inte bara kort och gott säga: Jag gillar tjejer, killar, båda, inget, allt, getter osv. Skulle bli mycket enklare då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Michee:

Börjar bli förbannat trött på alla dessa namn och läggningar. Kan folk inte bara kort och gott säga: Jag gillar tjejer, killar, båda, inget, allt, getter osv. Skulle bli mycket enklare då.

Håller med. Och finns det inte någon riktig anledning till att berätta kan man knipa käft om det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Håller med. Och finns det inte någon riktig anledning till att berätta kan man knipa käft om det.

Absolut, samtidigt som jag dessutom tycker helt tvärt om. Istället för att gå ut i parad som några jävla djur kunde man väl istället börja gå mer öppet med sina icke-heterosexuella förhållanden på t.ex. stan, landet osv och prata öppet om det. Skulle bidra till ökad jämställdhet så himla mycket mer än genom pride, tror jag.


   
SvaraCitera