Aviseringar
Rensa alla

Vad finns det för möjligheter för att medverka i filmbranschen?


deljin
Ämnesstartare

Hej!
Jag är 17 år gammal och har under ett antal år velat att bli en skådespelare. Jag gick i en teatergrupp när jag var 13/14 år gammal, och har sökt till ett flertal filmer som statist osv. med hjälp av Stagepool.  För bara en månad sedan så fick jag dessutom chansen att medverka i en film som statist, på grund av vissa personliga omständigheter så skedde det tyvärr inte som planerad. Nu går jag andra året på gymnasiet i Göteborg med programmet Ekonomi, och jag kan inte sluta att tänka på att det var ett misstag. Att jag borde ha sökt på till teaterlinjen (detta gjorde jag inte pga min familjs värderingar). Med endast 1 och ett halv år kvar till studenten så börjar jag bli orolig, ska jag upprepa mina misstag eller följa mina drömmar?

Min fråga är, vad finns det för möjligheter för mig som vill bli en skådespelare efter gymnasiet (eller under gymnasiet för den delen)? Jag har hört talas om Teaterhögskolan i Stockholm vilket låter nyttigt för en nybörjare, men hur knyts det an till det verkliga livet inom filmbranschen efteråt? Jag skulle också väldigt gärna kunna tänka mig att studera utomlands. Främst i USA då det känns som om jag har fler möjligheter att lyckas med tanke på alla deras breda filmutbildningar osv. och att jag inte ser mig själv medverka i Svenska filmer ur ett långvarigt perspektiv, men samtidigt låter det låter väldigt dyrt. Och tanken av att verkligen satsa på detta, (och i USA dessutom) skrämmer mig så otroligt mycket, speciellt med tanke på att jag inte har någon som helst stöd från mina föräldrar. De skulle snarare prata mig ur det här. Det lär ju också bli en väldigt annorlunda miljö. Vad har ni för tankar/åsikter eller tips? Ifall man pluggar i USA, vad kan man göra med boende osv ?


   
Citera

Det finns liknande sådana trådar härpå forumet, kanske att dom kan ge något tips.

Iallafall så tror jag starkt att det är bra att ha med sig teaterkunskaper så mycket som möjligt, så att du har varit med och känner till hur det är. Är du med i någon teatergrupp eller på annat vis tränar skådespel? Om inte, så om du vill, överväg att kika omkring och fundera på om du vill gå med på något sådant. Det är alltid bra att ha tränat och varit med på alla möjliga vis när det gäller uppträdanden av olika slag.

Inte det mest vägledande  tipset kanske, men jag hoppas att det går väl för dig inom teater/skådespeleri. Hoppas också att dina föräldrar stöttar dig!

Om det är ekonomiska besvär så tror jag att det skall finnas en typ av bidrag som unga får, just för att utöva sporter, och alla möjliga föreningar och grupper som en teatergrupp. Dock så är jag osäker tills vilken ålder det gäller. Men förhoppningsvis till arton år iallafall. Det stöttar kostnader för att bli undervisad och medlemskap och vad som nu kostar 🙂


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

det är väll som med allt annat, med kontakter går allt. Utan, kan det vara fint att drömma.


   
SvaraCitera

Fin WT familj du har..

Det kostar väldigt mycket att gå på universitetet i USA. Försök att få ett stipendium.


   
SvaraCitera
mens
 mens

SvenskWithAttitude: Fin WT familj du har..

på vilket sätt verkar hennes familj wt?


   
SvaraCitera

mens:

på vilket sätt verkar hennes familj wt?

Folk använder WT för att beskriva vad som helst. Att säga att ens familjs värderingar bryts om man väljer en viss linje på gymnasiet är väldigt WT eftersom det spelar ingen roll.


   
SvaraCitera

SvenskWithAttitude:
Fin WT familj du har..

jävla idiot


   
SvaraCitera

dinkompis:

jävla idiot

Tack så mycket. Tumme upp


   
SvaraCitera
mens
 mens

SvenskWithAttitude:

Folk använder WT för att beskriva vad som helst. Att säga att ens familjs värderingar bryts om man väljer en viss linje på gymnasiet är väldigt WT eftersom det spelar ingen roll.

 white trash brukar det väl betyda


   
SvaraCitera
deljin
Ämnesstartare

Crysilis:
Det finns liknande sådana trådar härpå forumet, kanske att dom kan ge något tips.

Iallafall så tror jag starkt att det är bra att ha med sig teaterkunskaper så mycket som möjligt, så att du har varit med och känner till hur det är. Är du med i någon teatergrupp eller på annat vis tränar skådespel? Om inte, så om du vill, överväg att kika omkring och fundera på om du vill gå med på något sådant. Det är alltid bra att ha tränat och varit med på alla möjliga vis när det gäller uppträdanden av olika slag.

Inte det mest vägledande  tipset kanske, men jag hoppas att det går väl för dig inom teater/skådespeleri. Hoppas också att dina föräldrar stöttar dig!

Om det är ekonomiska besvär så tror jag att det skall finnas en typ av bidrag som unga får, just för att utöva sporter, och alla möjliga föreningar och grupper som en teatergrupp. Dock så är jag osäker tills vilken ålder det gäller. Men förhoppningsvis till arton år iallafall. Det stöttar kostnader för att bli undervisad och medlemskap och vad som nu kostar 🙂

Tack, jag uppskattar ditt svar! 🙂


   
SvaraCitera
deljin
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude:
Fin WT familj du har..

Det kostar väldigt mycket att gå på universitetet i USA. Försök att få ett stipendium.

Vilken uppmärksam och intelligent människa du är, och som dessutom kan analysera och stämpla personer utifrån två meningar. Imponerande! Var första meningen verkligen nödvändigt? Så oerhört fult. 


   
SvaraCitera

deljin:

Tack, jag uppskattar ditt svar! 🙂

Hoppas att det går bra för dig hursomhelst och att du kommer vidare i det som du vill.


   
SvaraCitera

Rekommenderar starkt att du börjar med statist jobb. På statist.se finns en massa grejer. Det är sjukt lärorikt och du kommer i kontakt med folk i filmbranschen!


   
SvaraCitera

deljin:

Vilken uppmärksam och intelligent människa du är, och som dessutom kan analysera och stämpla personer utifrån två meningar. Imponerande! Var första meningen verkligen nödvändigt? Så oerhört fult. 

Tack så mycket, jag dömde det på hur du skriver. Glad


   
SvaraCitera