Aviseringar
Rensa alla

Vad för grafikkort?


Ämnesstartare

Har ingen större koll på datorer och så, men har nu investerat i en "ny" eftersom min gamla var rätt död. 4gb ram, dual core 3.16 ghz. Det som saknas är ett ordentligt grafikkort, det som sitter i är rätt sunkigt. Frågan är, vad ska jag köpa för något?

Vill kunna spela "hyffsat" nya spel, that is, spel som bioshock, stalker, dragon age; vill kunna spela dem laggfritt, och inte på absolut lägsta grafikinställningarna. Har dock inga behov av att maxa allt.

Känns dumt att köpa ett kort som inte kan köra det jag vill kunna köra, samtidigt känns det dumt att lägga mycket pengar på något jag inte kan dra nytta av på grund av processor och ram.

Några rekommendationer?


   
Citera
Tyrael

   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns det inget hyggligt grafikkort kring tusenlappen?


   
SvaraCitera
Tyrael

Jörg Buttgereit:

Finns det inget hyggligt grafikkort kring tusenlappen?

HAHA nej


   
SvaraCitera
Tyrael

Jörg Buttgereit:

Liiiiiite över min prisklass.

du kanske skulle skrivit din prisklass då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

HAHA nej

Okej. Har ingen större koll på vad grafikkort kostar. Det du länkade beskrevs dock som "60 fps i årets mest krävande spel", en bra bit från min beskrivning av "bioshock utan lagg, behöver inte vara maxad grafik".

Tyrael:

du kanske skulle skrivit din prisklass då

Vet inte riktigt hur mycket det krävs ifråga om pengar, därav är prisklassen svår att avgöra. Om ett okej grafikkort kostar mer än jag har råd med nu så får jag vänta med att köpa det helt enkelt, men hoppades att det skulle finnas något man har råd med nu.


   
SvaraCitera
Tyrael

Jörg Buttgereit:

bioshock utan lagg, behöver inte vara maxad grafik

Du vill alltså ha ett grafikkort som halvbra klarar av ett 4 år gammalt spel? Du inser att det betyder att det grafikkortet inte kommer klara av nya spel öht?

Ha så skoj med http://www.pricerunner.se/pl/37-2554915/Grafikkort/Nvidia-GeForce-GT-220-1GB-DDR...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

HAHA nej

[confused] varför svarar du när du inte kan?

Det finns ett utmärkt utbud av grafikkort för low-mid range. Här är ett förslag:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638472#extra

Går att spela BF3 i medium/high med average fps på 55 i 1080p, när det smäller en massa så går fpsen ner på ca 35, men BF3 är ett rent utsagt löjligt krävande spel med så inte alls konstigt.

Detta bör fylla upp ditt behov av de lite äldre spelen med goda marginaler.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://www.inet.se/artikel/5409227/gigabyte-radeon-hd6670-1024mb-oc

Denna var billigare 🙂 Samma modell också så


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inet är ett kanonställe, bättre hittar man inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Du inser att det betyder att det grafikkortet inte kommer klara av nya spel öht?

Ja. Är inte intresserad av att klara nya spel. De spel som kommer nu, kan jag gott spela om fyra år när de bara kräver "halvbra" system.

Pickaboo:

Detta bör fylla upp ditt behov av de lite äldre spelen med goda marginaler.

Tack, ser fint ut! 1.2k > 8.5 k i min ekonomi.

ankzor:

Denna var billigare 🙂 Samma modell också så

Vad är skillnaden mellan 6670 och 6770? Är ju mycket pengar som skiljer! Har även jag god erfarenhet av Inet, de har alltid varit både trevliga och haft i övrigt bra support.


   
SvaraCitera

Jörg Buttgereit:

Vad är skillnaden mellan 6670 och 6770? Är ju mycket pengar som skiljer! Har även jag god erfarenhet av Inet, de har alltid varit både trevliga och haft i övrigt bra support.

6770 om du ska spela. 67xx och uppåt är tänkta för spel. Medans 66xx och neråt är tänkta för HTPCs och vanliga desktops som ska användas till allmänt slösurf på internet. Så du borde gå på ett 6770 om du ska märka någon större skillnad mot det du har nu

Vad har du för grafikkort just nu förresten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Komplett:

Så du borde gå på ett 6770 om du ska märka någon större skillnad mot det du har nu

Ah, tack!

Enhetshanteraren säger att det är ett Radeon 4300/4500.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kör på ett 6770


   
SvaraCitera