Aviseringar
Rensa alla

Vad för kärlek känner du?


Ämnesstartare

De finns olika typer av kärlek. Här är dom jag har valt att ha med för att ge lite ideer.

Eros (gud)

Eros är en kärleksgud i den grekiska mytologin, och symboliserar den romantiska och lidelsefulla kärleken, kärleken som aldrig mognar och växer upp. Eros motsvarighet inom den romerska mytologin är Amor, även kallad Cupido. Eros gestaltas symboliskt ofta som en bevingad barngestalt – en erot, även kallad amorin eller kupidon.

Agape

Står för den förutsättningslösa kärleken, den självutgivande formen av kärlek och har ingen sexuell underton. Agape står också för hur (den kristna) Gudens kärlek är gestaltad i relation till människan, och hur människor ska älska Gud och varandra. Den latinska motsvarigheten är Caritas; den oegennyttiga kärleken uttryckt i handling.

Philia

Står för syskonkärlek (utan erotisk eller sexuell underton). Philia är ett begrepp för kärleken till sina släktingar, blodsbandet. Se även platonsk kärlek, vänskap.

Libido

Är den sexuella och fysiska kärleken, vår könsdrift. Sigmund Freud benämnde den energi, livsdriften, människan fick ur sin könsdrift med det latinska ordet Libido. Motsatsen och komplementet till libidon var enligt Freud dödsdriften, Thanatos. Thanatos är aggressionen, den självdestruktivitet som vänds utåt mot andra.

Vad jag vill att du ska göra är att svara på följande frågor

Vad av dessa typer identifierar du mest med kärlek?
Vilken av dom tror du att du känner och upplever mest?
Vad för typ av kärlek om någon känner du för personen ovan?
Vad för typ av kärlek om någon tror du att du skulle kunna känna för personen ovan?
Vad är viktigast att ge kärlek eller att ta kärlek för dig?

Jag tänkte bara att de kunde vara en kul sak att se hur folk tänker kring detta ord. Om de finns någon annan typ du tycker passar in bättre får du gärna lägga till de. Men tänk på att förklara om det inte är uppenbart [cute]


   
Citera
Ämnesstartare

okej, ingen har varit kär i dig, synd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

okej, ingen har varit kär i dig, synd

Där tror jag du sympatiserar med Eros? [wink] Jo då... är synd om mig ändå [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

är synd om mig ändå

synd är när man vill att nått ska ske, och så händer det inte, det är just synd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

synd är när man vill att nått ska ske, och så händer det inte, det är just synd

äsh svara på tråden nu [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

äsh svara på tråden nu

platonsk kärlek!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

platonsk kärlek!

bara en fråga ju [cry][cry][cry][cry][cry][cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

okej, ingen har varit kär i dig, synd

[bigsmile]

ONT: jag känner ingen kärlek just nu:F


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

asså jag märker att ibland gör jag lite för avancerade trådar för er [love] föölåååt [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chickfactor:

ONT: jag känner ingen kärlek just nu:F

eller hur, jävla gay tråd, om jag var trådskaparen skulle jag straighta upp den här tråden


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

eller hur, jävla gay tråd, om jag var trådskaparen skulle jag straighta upp den här tråden

några förslag [wink] jag blir lite gayy ibland inte mitt fel [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

eller hur, jävla gay tråd, om jag var trådskaparen skulle jag straighta upp den här tråden

var är kärlek till elektroniska spelmaskiner:F


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

några förslag

ta bort den helt, hahahahahahahahahahahahahahaha[bigsmile]

Chickfactor:

var är kärlek till elektroniska spelmaskiner:F

nu är vi inne på manlig kärlek
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

nu är vi inne på manlig kärlek

en sån tröja ska jag fan skaffa:F


   
SvaraCitera