Aviseringar
Rensa alla

Vad för kasse använder ni vid handling på Ica?


Smilen
Ämnesstartare

Det finns 3 olika kassor att använda sig utav, men vilken tar du och varför i så fall använder ni just denna kasse? 

jag använder ICAs egna kasse. Den är lite dyrare och den är hållbar och det får plats mycket i den.


   
Citera
Ämnesetiketter

Jag tror du menar kassar. Papperskassen om det behövs, men om jag inte handlar mycket bär jag allt i mina händer. 


   
SvaraCitera

Handlar jag lite så har jag med mig egen kasse och bär ut till bilen, handlar jag mycket så rullar jag kundvagnen ut till bilen och packar i förvaringsboxar jag har i bilen. Har inte "köpt" några kassar på flera år och i synnerhet inte efter "punktskattbestraffningen" på plastkassar för ett knappt år sedan.  Tumme ned


   
SvaraCitera

Har inte varit inne i en butik på snart ett år på grund av pandemin, men annars kör jag egna tygkassar. De kan tvättas. Kan använda dem flera gånger osv. Glad


   
SvaraCitera

Handlar inte på ica. Har dock två saker att säga om det här djävla plastpåsetramset.

1. Jag har varit av åsikten att ta en ny plastpåse varje gång man handlar är löjligt, rent av idiotiskt, för samma djävla påse räcker liksom i allt ifrån några veckor till några månader beroende på hur ofta och hur mycket man handlar. Så istället för att faktiskt dra till med en straffbeskattning på 10-20 kr för en plastpåse så ska man dalta som vanligt med åhh nej, hela 6(!) kr som vuxenbäbisar ska gråta över buhuuuuuRullar ögonen

2. Använder ... jag antar att det är det som är "icas egna kasse"? Bara att det är coops. Vet inte vad det är för material... är det nylon? Är ju ännu stabilare och håller mycket bättre o längre än dom där djävla plastkassarna.

Och för argumentet "ja men soppåsar då?" så kan jag direkt komma på två anledningar till att det faller - men jag är också säker på att det finns fler än just dessa två. 1. En soppåse (ej att förväxla med sopsäck) är alltid tunnare än en påse man köper på ica eller dyl, och 2. en soppåse har heller inget tryck på. Och är mindre. Sen tror jag också att soppåsar är gjort av mer återvunnen plats än vad plastpåsar i affärer är, är dock osäker på denna punkt. Sen finns det nog som sagt fler anledningar till att använda plastpåsar från affärer som soppåsar är dumt.

Hjärta


   
SvaraCitera

Egen


   
SvaraCitera

stoner: "punktskattbestraffningen" på plastkassar för ett knappt år sedan.

Storchen84: straffbeskattning på 10-20 kr för en plastpåse

Jag minns för något drygt år sedan när sossetrollet och tillika finansminister Magdalena Andersson röstade igenom punktskatten på plastkassar och plastpåsar. Punktskatten skulle bli 3 kronor + moms (75 öre) på plastkassar och 30 öre + moms (8 öre) på de små "fruktpåsarna". Syften med punktskatten hade bara ett ENDA SYFTE enl sossetrollet Andersson - att minska plastanvändandet i Sverige.
 Så långt tyckte tyckte jag faktiskt förslaget var bra. Vi MÅSTE MINSKA VÅR ANVÄNDNING PLAST!!!

Punktskatten infördes 1 maj 2020 och ett halvår senare så uttalar sig samma finanstroll Andersson och säger att punktskatten och dess skatteintäkter inte hade blivit vad regeringen hade förväntat sig då svenska folket hade minskat sitt köp av plastkassar och plastpåsar med mer än 60%.
Följaktligen hade inte skatteintäkterna blivit vad finanstrollet Andersson hade förväntat sig. Men hon kontrade snabbt och sa på direkten att dessa missade skatteintäkter tar vi in på något annat istället.  Arg

VILKET FÖRBANNAT RÖVHÅL  Arg

Själv kör jag med en kasse jag köpte på DollarStore för ett par år sedan för 30 kronor. Extremt slitstark och jag har säkert haft den något hundratal gånger och den är lika fräsch än idag.  Hjärta

elektronikfreak-shoppingkasse-nylon-shop

Man kan lätt luras att tro att DolarStore (Dollar$tore) är en amerikansk varuhuskedja men om inte jag minns fel så är det en norrlänning som startat den. HEJA NORRLAND!  Hjärta


   
SvaraCitera

Rofl kan inte låta bli att flina åt dina inlägg när du kallar nån politiker för saker för jag tänker på hur mycket projicering är det inte är det där kallandet xDDDDDDDDDDDDDDD

Som sagt, daltande. Skulle börjat med 20 kr för en plastpåse - sen höjt efter 2 år med 5 kr sen höjt årligen efter det med ytterligare 5 kr tills det låg på 50 kr per plastpåse.

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84:
Rofl kan inte låta bli att flina åt dina inlägg när du kallar nån politiker för saker för jag tänker på hur mycket projicering är det inte är det där kallandet xDDDDDDDDDDDDDDD

Som sagt, daltande. Skulle börjat med 20 kr för en plastpåse - sen höjt efter 2 år med 5 kr sen höjt årligen efter det med ytterligare 5 kr tills det låg på 50 kr per plastpåse.

Hjärta

Det är bättre att du gläds åt att vi för en gång skull tycker likadant om en punktskatt som vänstern har drivit igenom än att kritisera mitt språkbruk.  Mycket glad


   
SvaraCitera

stoner: vi för en gång skull tycker likadant

Är inte detta typ 3 eller 4 eller 5 gången vi tycker likadant om något?Skeptisk

stoner: än att kritisera mitt språkbruk

Har svårt att inte kritisera ett språkbruk hos någon som ska vara vuxen men brukar ett språk värre än vad barn gör.

Hjärta


   
SvaraCitera
Hur
 Hur

Blir väl oftast ryggsäck. För har oftast på mig det. Ledsen


   
SvaraCitera

Har några vanliga plastpåsar som jag brukar ta med mig och återanvända


   
SvaraCitera
L Y S

stoner: Punktskatten infördes 1 maj 2020 och ett halvår senare så uttalar sig samma finanstroll Andersson och säger att punktskatten och dess skatteintäkter inte hade blivit vad regeringen hade förväntat sig då svenska folket hade minskat sitt köp av plastkassar och plastpåsar med mer än 60%.
Följaktligen hade inte skatteintäkterna blivit vad finanstrollet Andersson hade förväntat sig. Men hon kontrade snabbt och sa på direkten att dessa missade skatteintäkter tar vi in på något annat istället.

Glad

Jag har alltid känt på mig att detta med plastpåseskatt handlade mer om politik än naturnytta.


   
SvaraCitera
L Y S

Smilen: Papperskasse

Använder två st som en, den ena i den andra för ökad hållfasthet. Har hållit i ett år utan problem. Sen har jag ryggsäck också och även hårdare flergångsplastkassar.


   
SvaraCitera