Aviseringar
Rensa alla

Vad för rättigheter skall Artificiella Intelligenser ha?


nrg89
Ämnesstartare

Om vi lyckas skapa en intelligent individ från grunden, härmed kallad för "artificiell intelligens", vad skall den då ha för rättigheter? Den skulle alltså ha möjligheten att kritisera, ifrågasätta och rationalisera alla de skiljda rättigheter mellan människor och den, om nu rättigheterna blir skiljda.

Skall den behandlas som ett verktyg som gör allt kreativt tänkande när vi inte orkar, eller skall den få ha rätt att söka upp lycka och ta del i vårat samhälle om den vill?


   
Citera

/bevakar.

är frågan här vilka lagliga rättigheter "individen" ska ha, eller vilka moraliska skyldigheter vi har mot denne? är det/skulle det vara någon skillnad?


   
SvaraCitera

Beror kanske på varför den är skapad, vad som är syftet.

Varför skulle vi massproducera robotar begåvade med liknande känsloliv som människor och djur?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Frågan är intressant, men det känns som att man har mycket att definiera innan man på ett tillfredställande sätt kan diskutera huvudfrågan.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

shajjn:

Varför skulle vi massproducera robotar begåvade med liknande känsloliv som människor och djur?

Om Ja, varför skulle då deras rättigheter vara begränsade?


   
SvaraCitera

samma som en människa om den är ungefär likadan tycker jag


   
SvaraCitera

Det beror till vilken grad den beräknas ha liv. Kan den "känna" likadant som vi bör den ha samma rättigheter.


   
SvaraCitera

Det beror ju på intelligensens art och hur kompatibel den är med vårt samhälle. Logiskt intelligenta robotar skulle ju rent potentiellt kunna ställa till med en hel del skada om de

1. är mer intelligenta än människor

och

2. aggressiva.

Är de kompatibla med ett socialt människosamhälle bör de ha samma rättigheter. Risken med sådana här arrangemang är dock att de antingen tar över helt eller att de bildar en samhällsgrupp med en annan social status än människor - högre eller lägre.


   
SvaraCitera
nrg89
Ämnesstartare

shajjn:

Frågan är intressant, men det känns som att man har mycket att definiera innan man på ett tillfredställande sätt kan diskutera huvudfrågan.

Vad behövs definieras? Jag försöker inte vara spydig, jag vill bara att du skall delta i diskussionen kring huvudfrågan, och jag förstår om du inte vill om du känner att diskussionen är allt annat än tillfredsställande.


   
SvaraCitera

nrg89:

Vad behövs definieras?

Jag tror jag syftar på:

nrg89:

Om vi lyckas skapa en intelligent individ

och funderar kring:

nrg89:

söka upp lycka

Om robotar blir som oss så är det väl rimligt att dem får samma rättigheter, i annat fall är vi elaka. Moraliskt förkastligt. [bigsmile]


   
SvaraCitera

EVIL_GENIUS_IS_BACK:

Kan den "känna" likadant som vi bör den ha samma rättigheter.

Men om någon människa har något fel eller nått och inte kan "känna" likadant,
så bör den ha samma rättigheter ändå. 🙁


   
SvaraCitera

Inga alls, rättigheter är bara onödiga begränsningar, däremot är motsatsen (frihet) underbart bra


   
SvaraCitera

Måste lägga till diskussionen ett antagande om att ingen kan vara säker på att människorna omkring en är medvetna, utan det hela ligger i att vi någonstans accepterat att de är individer separerade från "orörlig materia", och vi har antagit att vi av praktiska eller teoretiska skäl måste behandla dem på ett sätt skilt från till exempel hur vi behandlar en sten. Detsamma skulle gälla för den här artificiella individen.


   
SvaraCitera

SaltaKätzchen:

Men om någon människa har något fel eller nått och inte kan "känna" likadant,
så bör den ha samma rättigheter ändå. 🙁

Klart, men alla människor är inte psykopater. Om alla robotar kommer med samma fel, likt i det här fallet att de är oförmögna att visa empati, då måste begränsningar sättas.


   
SvaraCitera

Finns ingen anledning att ge en robot några rättigheter för att den har ett skenbart känsloliv, figurerna vi skjuter på i TV- o datorspel kan verka ha känslor, det betyder inte att de faktiskt har det.

Vi diskuterar ju här ARTIFICIELL INTELLIGENS o alltså artificiella känslor, inte GENUIN INTELLIGENS o genuina känslor.


   
SvaraCitera

Lille_Marx:

Vi diskuterar ju här ARTIFICIELL INTELLIGENS o alltså artificiella känslor, inte GENUIN INTELLIGENS o genuina känslor.

Och vad är skillnaden? När du blir förälskad ökar halten av seretonin i dig, alltså är det inte en riktig känsla, då det bara är kemikalier?


   
SvaraCitera

Lille_Marx:

Finns ingen anledning att ge en robot några rättigheter för att den har ett skenbart känsloliv /.../ Vi diskuterar ju här ARTIFICIELL INTELLIGENS o alltså artificiella känslor, inte GENUIN INTELLIGENS o genuina känslor.

Får här hänvisa till mitt tidigare inlägg:

variabel:

ingen kan vara säker på att människorna omkring en är medvetna, utan det hela ligger i att vi någonstans accepterat att de är individer separerade från "orörlig materia"

Så länge du inte kan bevisa att de inte har några känslor tycker jag att de förtjänar samma rättigheter som människor.


   
SvaraCitera