Aviseringar
Rensa alla

Vad för sysselsättning skulle passa mig?


Asha
 Asha
Ämnesstartare

S3ON:

Du har säkert en målgrupp där ute någonstans som mer än gärna läser dina artiklar till morgonkaffet! (eller innan läggdags för djup sömn) Glad

Även om du har rätt så:  http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrkeskompassen.html?url=1119789672%2FYrkeskompassen%2FYrkesprognos.aspx%3Fy%3D245%26s%3D2451%26b%3D6056&sv.url=12.78280711d502730c1800078  

"Mycket hård konkurrens om jobben" förutspår arbetsförmedlingen i en tidsperiod till upp till 10 år. 


   
SvaraCitera

Petros Synthea:

Precis, därför jag nämnde alla tre sakerna. Och frågar er om hjälp.

Då väljer jag av dessa 13 engineering.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

isola:

Då väljer jag av dessa 13 engineering.

Ah, min pappa och min bror är ju i den branschen. 


   
SvaraCitera

Petros Synthea:

Ah, min pappa och min bror är ju i den branschen. 

finemang!


   
SvaraCitera

typ nå pappersarbete kanske


   
SvaraCitera

Petros Synthea:

Även om du har rätt så:  http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrkeskompassen.html?url=1119789672%2FYrkeskompassen%2FYrkesprognos.aspx%3Fy%3D245%26s%3D2451%26b%3D6056&sv.url=12.78280711d502730c1800078  

"Mycket hård konkurrens om jobben" förutspår arbetsförmedlingen i en tidsperiod till upp till 10 år. 

starta en egen tidning dååååååååååååå


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

S3ON:

starta en egen tidning dååååååååååååå

Ja, ingen säger att det är omöjligt bara att det är mycket hård konkurrans.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Fasiken:
typ nå pappersarbete kanske

Min tjejkompis tyckte "fasiken var söt", sedan när jag förklarade för henne att du ej serut så, så fick jag veta att du var "lögnare". 😛


   
SvaraCitera

Petros Synthea:

Min tjejkompis tyckte "fasiken var söt", sedan när jag förklarade för henne att du ej serut så, så fick jag veta att du var "lögnare". 😛

Ledsen

hemska kompisar du har 


   
SvaraCitera

vi kanske ej kom så bra överens på msn för du har aspberger, menar ej ngt illa (har sj ett speciellt tänkande men tror ej det har med ngt specifikt att göra). Misstänkt en del för att ha haft asperger & ett par år efter har de fått diagnosen & varit öppna med det, alla dem har haft svårt att förstå sig på mig eftersom jag kan vara duktig på att visa känslor eller prata ologiskt/luddigt. man måste kunna läsa mellanraderna när jag ej pallar anstränga mig.
Ville bara skriva dt /miss2015

Förresten, innan jag avregistrerade mig såg lite snabbt att du (tror det var du iaf) hade skrivit i en trådstart att du tar SSRI, undrar vrf. vill du dela med dig?


   
SvaraCitera

Krönikör.


   
SvaraCitera

Krönikör ja verkligen. Du har så mkt tankar och funderingar vilket många som skriver krönikor tyvärr saknar och därför skriver rätt ljumma grejer. 
Men viktigaste är ju ngt man känner är kul på ngt vis. Skulle aldrig kunna gå dag ut och dag in på ett jobb jag vantrivdes med.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Nachac:
Krönikör.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Nachac:
Krönikör.

isola:
Krönikör ja verkligen. Du har så mkt tankar och funderingar vilket många som skriver krönikor tyvärr saknar och därför skriver rätt ljumma grejer. 
Men viktigaste är ju ngt man känner är kul på ngt vis. Skulle aldrig kunna gå dag ut och dag in på ett jobb jag vantrivdes med.

Ja, jag tar till mig av iden. Såhär säger Linda Skugge om krönikörjobbet:

Så blir du en förbannat bra krönikörUr Veckorevyn
Jag började skriva jävligt sicka texter i skolan redan på gymnasiet och en del lärare hatade dem och nån enstaka såg och uppmuntrade mig (tack Katarina Forste), sen gick jag Poppius som 20-åring och lekte mig igenom kursen och fick enbart beröm av min otroligt snälla lärare.

Jag började på Ultra Magazine som 18-åring, Expressen värvade mig som 19-åring och resten är history. I 13 år har jag levererat mellan en och tre krönikor i veckan. Varje vecka mailar unga människor mig och undrar hur de ska göra för att bli krönikör och hur man skriver en bra krönika.

Så let me tell you:

1. Mod

Mesa inte, det du skäms för ska med! Känns det du skrivit jättepinsamt så ska det med! Pinsamhet är en garant för att det är bra. Får du panik vid tanken av att dina päron ska läsa så ska det definitivt med!

Våga balla ur, våga gå bananas och tänj gränser. Det är receptet på en succékrönika.

2. Var privat

Våga vara hisnande privat, det är sånt som engagerar dem som läser.

Våga blotta dig helt: ”Hej, här är jag, jag opererade just bort min ena äggledare, jag är så ledsen, mitt hjärta brast i tusen bitar på operationsbordet.”

Genom att våga vara rysligt privat och öppen blir du helt klart unik och det du läser går in i folks hjärtan. Och genom att skriva om dina svaga sidor och nojor så stärker du andra.

När det kommer till kritan så är privata grejer det enda folk vill läsa, de som hävdar att de är totalt ointresserade av folks privata förehavanden och hellre läser långa objektiva politiska utläggningar LJUGER.

3. Var iskall

Efter Ranelidfejden fick jag ett råd av en kulturmänniska: ”Linda, du måste tänka på att det faktiskt finns en människa bakom personerna du skriver om.”

Men hade jag tänkt på det så hade det ju inte blivit nån Ranelidfejd och då hade min geniala (haha) recension aldrig blivit skriven, tänk så många personer som inte hade fått sig ett gott garv som de nu fick, tänk så många jag UNDERHÖLL med den där roliga recensionen. Jag tyckte att det behövdes lite mer rajtantajtan på kultursidan. Jag gjorde nåt historiskt, det är liksom större än Ranelids sårade ego.

Så, tänk INTE på att det finns en människa bakom personerna du skriver om! Det är tabu att tänka så, för då fegar du ur och blir en mes och en mes är ingen bra krönikör.

En bra krönikör måste vara iskall och funny och witty och ganska (mycket) cold hearted.

4. Bli en gås

Jag tror man måste vara lite knäpp för att fixa att vara en personlig krönikör i en stor tidning. Alla människor tror plötsligt att du är deras bästa vän, att de känner dig, du blir mailbombad, du får utstå kritik och en del hot. Alla har förutfattade meningar om dig. Vissa har svårt att hantera dig. Du måste vara beredd på att få hur mycket kritik som helst.

Låt det som bara är dumt rinna av dig som på en gås, bli en gås så klarar du allt. Se till att hålla dig sysselsatt, skaffa dig mycket skrivjobb, då hinner du inte ta åt dig av kritiken.

Vettig kritik är ju bara att snappa upp och tänk: tack för tipsen, typ.

5. Arbeta stenhårt

Arbetsbördan är ofta enorm, det upptar hela din tid, dag som natt, år efter år. Du måste gilla det så mycket att det är värt det. En slacker göre sig icke besvär, hon åker direkt.

Du måste alltid lämna dina texter i tid, en som inte kan hålla deadline blir inte långvarig.

Du måste också kunna skriva under tidspress, och ibland måste du kunna skriva en ny krönika på en timme. Det är sånt man övar upp.

6. Läs på

Det räcker inte med att bara skriva mycket, du måste vara extremt påläst. Själv läser jag minst fem tidningar om dan. Jag kan aldrig bara lägga mig och slappa jag måste vara superuppdaterad, jämt, året om. Semester är inte att tänka på.


Och ja, jag skulle behöva lära mig att kunna arbeta hårt, och kunna leverera inom deadline (dålig på det) ect. Men antar det är något som går att träna upp och jobba emot. Och att jag redan ser praktiska svårigheter är ju positivt. Så kul tips! 🙂 S3ON var ju inne på lite samma sak. Så det verkar ju vara genomgående. är ju kul! 🙂


   
SvaraCitera

ser dig som typ

lärare
arbetsförmedlare
jobbcoach
ombudsman


   
SvaraCitera