Aviseringar
Rensa alla

Vad för vps passar mig? snälla hjÄlp!


sadjad
Ämnesstartare

Tjena gamlingar!
Jag har 3 frågor till som jag har svårt att få svar på

Nu är det såhär att jag vill skaffa VPS istället för en "webbhotell" MEN jag vet inte vad för någon jag ska skaffa och vilken sort jag ska skaffa dvs hur mycket ramminne(specs), trafik osv...

1. Dessa tre har jag kollat lite närmre på och verkar lovande men vet ni några andra VPShosts som är bättre eller som ni rekommenderar?

www.oderland.se/jamfor_vps (inget specielt)
www.glesys.se/vps.php (scrolla ner man kan välja specs!)
www.surftown.se/vps/priser (60%rabatt på allt)

Prist får helst inte gå över 1700kr per år (exkl/utan startavgift) men jag kan göra undantag. och helst ska det finnas någon form utav cPanel men det är inte ett måste (använt mycket Windserver2008 innan).

2. Vad för "specs" ska jag välja? Det enda som man verkar kunna få välja mellan är ramminnet fast på www.glesys.se kan man välja antal processorkärnor man vill ha samt hårddisk och trafikmängd.

Jag hade tänkt att ha en opencart hemsida (e-butik) med cirka 800 besökare varje dag (utgå från detta!). Systemet ska vara Linux och INTE windows. Hur mycket ram ska jag minst ha tycker ni och om valmöjligheten finns så undrar hur många CPU-Kärnor jag ska ha (glesys.se kan man välja udda ram och antalet kärnor)

3. Eller tycker ni att jag ska ta det billigaste vpn alternativet som man får mest utav eftersom att oavsett vilken VPS jag väljer så är det alltid/fortfarande bättre och snabbare än en vanlig webhotell. Tycker ni att jag ska tänka så, fritt fram liksom?

TACKSAM FÖR SVAR!!! och säg inte till mig att jag ska ha en vanlig webbhotell Vill ni ha mer information så säg till! 🙂
MVH


   
Citera
Tyrael

Snälla.. hur kan du tro att detta forumet är ens värt att fråga den frågan på? 90% av ungdomar har inte blekaste aningen vad en VPS är. Dra till WN.se (Webmaster Network) där du faktiskt får tips som är värda att läsa.


   
SvaraCitera
sadjad
Ämnesstartare

Tyrael:

Snälla.. hur kan du tro att detta forumet är ens värt att fråga den frågan på? 90% av ungdomar har inte blekaste aningen vad en V

A okej det är ju det första man tänker på när man skriver ett inlägg, att ingen vet någonting. Jag förväntar mig inte 200 svar från 200 olika personer, det hade räckt bara ett vettigt svar eller liknande. Jag vill bara ha tips inte utförliga förklaringar men det uppskattas också [cheers]


   
SvaraCitera
Åtta

Med 800 besökare per dag så skulle du i princip kunna klara dig med shared hosting för en hundring i månaden. Dock är det ju nice att ha tillgång till VPS för flexibiliteten, även om det också innebär att du bör ha större kunskaper inom serveradministrering.

Jag har själv inga direkta erfarenheter med företag som tillhandlahåller VPN (om du inte räknar Amazon EC2, men det skulle jag inte rekommendera till dig), men jag har hört goda saker om Rackspace och Linode.


   
SvaraCitera

sadjad:

oavsett vilken VPS jag väljer så är det alltid/fortfarande bättre och snabbare än en vanlig webhotell

/facepalm


   
SvaraCitera
Tyrael

sadjad:

A okej det är ju det första man tänker på när man skriver ett inlägg, att ingen vet någonting. Jag förväntar mig inte 200 svar från 200 olika personer, det hade räckt bara ett vettigt svar eller liknande. Jag vill bara ha tips inte utförliga förklaringar men det uppskattas också [cheers]

Första man tänker på när man skriver ett inlägg? Nej, det tänker man på innan. Du frågar inte en byggnadsarbetare varför du har aids.

Det räcker med ett svar? Fel. Sluta ljud för dig själv. Om jag nu skrivit.. välj dem här... så hade du inte gjort det om du ansåg att de jag rekommenderar är dåliga.

Kul att du letar efter kvantitet över kvalite, destined to fail.


   
SvaraCitera

Kan ingenting om det, men är det inte bättre att bara köra på det billigaste om du är halvseriös. Är du helseriös bör du ta det dyraste, punkt.


   
SvaraCitera
sadjad
Ämnesstartare

Tyrael:

tänker på när

Du får nog gå om SFI så att du lär dig svenska. Kvantitet före kvalite, make no sense och att jag frågade fel personer also make no sense trodde att man ställde frågor om IT i Dator & IT avdelningen men enligt dig så ska man ställa det i kategorin Sex & samlevnad.

Amboshed:

an ingenting

Jag och mina 8 kompisar är hel seriösa, vi hade tänkt att ha det som projektarbete, vi ska tom företagsregistrera det, det billigaste alternativet verkar inte vara så som du säger och det bästa är lite overkill för oss då det bli en månads kostnad på ca 2500-3000kr per månad [bigcheers]

Men eftersom att ingen kan någonting om IT här på Ungdomar.se så kan admin/mod låsa tråden!


   
SvaraCitera
Tyrael

sadjad:

Du får nog gå om SFI så att du lär dig svenska.

sadjad:

tänker på när

[ops]

sadjad:

Kvantitet före kvalite, make no sense och att jag frågade fel personer also make no sense

Vad sa du om att svenska?

Du förstod uppenbarligen inte heller att med kvantitet före kvalite menar jag att du skiter i hur bra kvalité på svaren du får är - bara du får ett svar. Duh..

sadjad:

Men eftersom att ingen kan någonting om IT här på Ungdomar.se så kan admin/mod låsa tråden!

Image Förresten, förpesta inte något annat forum, stanna här, omogen som du är passar du in bland de som gör 25 trådar om dagen. [smile]

sadjad:

jag frågade fel personer also make no sense trodde att man ställde frågor om IT i Dator & IT avdelningen men enligt dig så ska man ställa det i kategorin Sex & samlevnad.

Du frågar inte fel personer, du frågar i fel forum, idiot.


   
SvaraCitera

sadjad:

Du får nog gå om SFI så att du lär dig svenska.

Kasta inte sten i glashus Poyan, din egen svenska lämnar en hel del att önska den med. Särskriver man sin egen address (ja, Pappersmakaregatan är ETT ord) ska man nog knipa igen om andras språkbruk.

sadjad:

Jag och mina 8 kompisar är hel seriösa, vi hade tänkt att ha det som projektarbete, vi ska tom företagsregistrera det

HOLY FAKKEN SHIET, FÖRETAGSREGISTRERING! Och hela ÅTTA medverkande, på ett gymnasieprojektarbete dessutom! Det skriker verkligen seriositet; jag menar, det är ju inte precis som om vilken apa som helst som klarar av att fylla i ett formulär kan skaffa sig en F-skattsedel. Oh wait, man måste vara myndig. Bättre lycka nästa år.

Om du vill leka vuxen kanske du skulle låta bli att göra lama warez- och skiddiesajter som kan kopplas till din hemadress? (Dessutom, GoDaddy? Seriöst?)


   
SvaraCitera
sadjad
Ämnesstartare

Gentlernen:

Poyan

Vem är den :S[chocked]


   
SvaraCitera

sadjad:

Vem är den :S

Brotip:

$ whois hackersbay.com

EDIT: din pappa har ett ​rätt snyggt hus, måste jag säga, även om Backa inte är mitt favoritområde.


   
SvaraCitera

Om du inte vet vad din webserver/databas/annat crap kommer behöva rent resursmässigt så kanske du borde köra lite tester?

Det är svårt för andra att berätta för dig vad du behöver. Men mellan tummen och pekfingret så behöver du inte mycket, det är ju inte som att siten kommer belastas.


   
SvaraCitera
sadjad
Ämnesstartare

Gentlernen:

är mitt favoritområde.

Killen jag jobbar med


   
SvaraCitera

sadjad:

Killen jag jobbar med

Killen du "jobbar med" på din privata skiddiehemsida?


   
SvaraCitera