Aviseringar
Rensa alla

Vad gör en psykolog?


Ämnesstartare

Hur pratar psykologer/terapeuter med en? Vad händer första samtalet och hur går dom till väga? Är det värt att gå till en totalt okänd person och sitta där och känna sig misslyckad, awkward och dum?


   
Citera
Ämnesstartare

dom hjälper dig på bättre tankar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja det är värt det, eller ja när man hittar någon som är vettig iaf


   
SvaraCitera

samlar på folks problem i pärmar o går hem o runkar till


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, inte om det är så du tror du kommer att känna, så nej då är det knappast värt det [zzz]


   
SvaraCitera

stackarsfilur:

Vad händer första samtalet och hur går dom till väga?

De första samtalen går ut på att lära känna varandra så att du eventuellt kan känna dig trygg till psykologen och känna tillit.
Kan du inte lita på honom/henne eller känna dig trygg så bör du byta tills du hittar någon du trivs med.

Sedan pratar ni om olika händelser i ditt liv, känslor, beteenden o.s.v för att kunna hitta det som gjort att du mår dåligt eller har andra problem. Det är ett litet pussel. När man väl har hittat orsaken försöker man naturligtvis få bort den emotionella cancersvulsten. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De svarar "Mmh" på allt som sägs. Typ det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De lyssnar och skriver ut recept. De ställer frågor och du behöver bara svara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

dom hjälper dig på bättre tankar

Vore intressant att gå dit bara för att se hur i helvete det ska gå till, dom får manipulera mina framtidsdrömmar och ändra hela min personlighet i så fall [confused]

Dead End:

Nej, inte om det är så du tror du kommer att känna, så nej då är det knappast värt det [zzz]

Vet inte om jag är jätteseriöst på att gå till nån heller [n]

ööörkarn:

När man väl har hittat orsaken försöker man naturligtvis få bort den emotionella cancersvulsten. [smile]

Orsaken vet jag väl egentligen redan, är väl olycklig kärlek från början, det var efter det jag insåg hur åt helvete allting annat är också.

Idyll:

De svarar "Mmh" på allt som sägs. Typ det.

saturn:

De lyssnar och skriver ut recept. De ställer frågor och du behöver bara svara.

Typ så jag föreställer mig det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stackarsfilur:

Vore intressant att gå dit bara för att se hur i helvete det ska gå till, dom får manipulera mina framtidsdrömmar och ändra hela min personlighet i så fall [confused]

hjärnskrynklare you know


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

hjärnskrynklare you know

Låter obehagligt plötsligt [sad]

Vill inte ha några andra drömmar och en annan personlighet, vill bara lyckas som den jag är och lyckas med dom drömmar jag har... genom att vinna 39 miljoner eller nåt... [sad]

Fast får personen mig att sluta bry mig om hur desperat och sorgligt kärleksliv jag har och lär mig att trivas ensam så är i alla fall en del av problemet borta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[bigcheers]Först snackar man lite om sin familj och sen så säger psykologen "Jaha.. Mhh, jag förstår.. Vad hände sen/vad har hänt/hur ska vi gå till väga".. Blabla, och sen så snackar man om sina problem och får rådgivning..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror ju helt på varför du är där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

hjärnskrynklare you know

är väl mer psykiatriker som kallas det


   
SvaraCitera

Idyll:

De svarar "Mmh" på allt som sägs. Typ det.

Har också haft en sådan. Mycket irriterande.


   
SvaraCitera