Aviseringar
Rensa alla

Vad gör man när två katter inte kan vara sams?


Super Macho:

Har också hört detta. Nu är vi iof sig väldigt noga med vacinationer. Dessvärre är det väl så att har man honkatter - även om dom är kastrerade - så drar de till sig massor av hankatter... kanske vildkatter eller hankatter på drift.

fast detta har jaginte märkt av alls.

Super Macho:

Får väl ordna med en kattlucka så att dom kan komma och gå som dom själva vill. Risken är väl att det blir en ingång för skogsmöss och fladdermöss.

finns kattluckor som bara går att öppna med en magnetman fäster i halsbandet, så får man inga objudna gäster 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

fast detta har jaginte märkt av alls.

Bor du så att du kan släppa ut dina honkatter fritt i trädgården? Kommer det inga hankatter springandes när när- o fjärran? [smile]
Vi har många fler hankatter som kommer springande än vad vi har katter själva. [sad]

elverpigen:

finns kattluckor som bara går att öppna med en magnetman fäster i halsbandet, så får man inga objudna gäster 😛

Har faktiskt aldrig hört talas om "halsband med magnetöppnare" till kattluckor. Förstår att magneterna måste vara väldigt svaga för att inte påverka katten negativt. Har du någon länk?


   
SvaraCitera

Super Macho:

Bor du så att du kan släppa ut dina honkatter fritt i trädgården? Kommer det inga hankatter springandes när när- o fjärran?
Vi har många fler hankatter som kommer springande än vad vi har katter själva.

min katt bodde först hemma hos oss i villaområde - kunde gå ut - sågväldigt sällan hankatter påvår tomt, trots att det bodde mkt katter i området. sedan flyttade hon ut pålandet till minmormor, där hon och ca 3 andra kastrerade honkatter bodde, enda hankatten som kommer på besök är grannens katt ochhan bor 100 m bort så ingen big deal. nån km bort ligger lagård med ungefär en miljard "hemlösa" katter, och ingen av dem har strövat hem till oss. Kan bero på att våra katter är rättmåna om sitt revir, men nej. ser inte varför hankatter skulle uppskatta kastrerade honor då de inte sänder ut feromoner i samma utsträckning tror jag, som okastrerade = inget för hankatter att tända på.

Super Macho:

Har faktiskt aldrig hört talas om "halsband med magnetöppnare" till kattluckor. Förstår att magneterna måste vara väldigt svaga för att inte påverka katten negativt. Har du någon länk?

nej, men kan fråga bekant som har så till sin katt, vad den heter och hur det funkar för dem!


   
SvaraCitera

Super Macho:

. Det är nog väldigt vanligt att vi som bor på landet utökar sin kattflock med både katter och även hundar.

När de är små ja, men knappast vuxna katter.

elverpigen:

finns kattluckor som bara går att öppna med en magnetman fäster i halsbandet, så får man inga objudna gäster 😛

Fast då måste man koppla halsbandet och luckan till kattens chipnummer annars kommer alla katter med magnet in.


   
SvaraCitera

Ganon:

Fast då måste man koppla halsbandet och luckan till kattens chipnummer annars kommer alla katter med magnet in.

är det så? hardu koll på fabrikat och modell ogrejer? är nyfiken


   
SvaraCitera

elverpigen:

är det så? hardu koll på fabrikat och modell ogrejer? är nyfiken

Den som vi har heter petporte - smart flap


   
SvaraCitera

Det bästa är att låta den nya katten bo i ett rum några dagar så att dom andra katterna kan vänja sig vid hens doft. sen introducera dom för varandra under uppsikt.


   
SvaraCitera

Super Macho:

r kastrerad men som går på p-piller. Hon ska kastreras veckan efter påsk. Så djup som snön är och så kallt som det är om nätterna så är hon mycket inomhus. Åtminstone om nätterna. Det gäller väl för övrigt alla tre katterna. Minstingen gjorde väl inte skogisen nämnvärt illa. Hon satt väl mer förundrat och tittade på skogisen.

Du tvingar ju henne att gå ut genom att inte ha en toalåda inne.
Bidra inte till alla hemlösa katter mer än du redan gjort.
Feliway är fö öv bra men det är ingen bra lösning att droga katter som inte trivs utan att ha åtgärdat det de inte trivts med innan.

Super Macho:

I så fall finns det ju bara ett alternativ när veterinärmottagningen alt polisen får inne henne och det är att söka ett nytt hem åt henne.

Ja. Men kastrera henne först.

Super Macho:

Vi bor ju så till att under den varmare årstiden har vi ytterdörren alt terrassdörren öppen så att katterna kan komma och gå som dom själva vill.

De ska ändå kunna trivas hemma.

Super Macho:

Nej, kissa o bajsa får de göra utomhus. Äldsta katten sätter sig vid dörren och jamar när han vill ut. Hör vi inte det och vi ligger och sover så sätter han sig nedanför sängen och jamar. Hör vi inte det så hoppar han helt enkelt upp på oss och jamar. [bigsmile]

Toalådor är till för dom som bor i lägenhet och inte kan släppa ut sina katter hur som helst.

Nej det är det inte. Det är för ickesjälviska kattägare som vill att katterna ska trivas hemma inte ska tvingas att gå ut. Är du för lat för att tömma en kattlåda så ska du inte ha katt.


   
SvaraCitera

när jag parade ihop min katt med hund var det mycket krångel. Ledtråden för oss var att de fick ett varsitt katt/hund-fritt ställe att vara på, vi satte upp gallret till mitt sovrum så där kom bara katten in.

I början stannade katten därinne, sen vågade hon sig ut mer och mer, idag är de bästisar [love]


   
SvaraCitera

De drar sig för att gå ut på toaletten i kallt väder - speciellt mitt ute i ingenstans där det tenderar att vara kallare och läskigare för en katt, och detta kan medföra njurproblem. En kattoalett stinker inte. Köp två st och ställ i något tyst hörn av huset. Rensa en eller två ggr per dag och ha alltid några centimeter (klumpbildande) sand i. När man rensar så tar man av locket på lådan (katten går alltså in igenom en liten öppning), detta gör att katten får det mer privat men också att det inte sprätter ut så mycket sand på golvet när katten krafsar och att lukten hålls därinne, men städa kattlådan direkt när katterna bajsat om du stör dig på ev lukt. Jag har aldrig känt av någon lukt om jag inte suttit på golvet bredvid kattlådan. Detta förutsätter förstås att man rensar en till två ggr per dygn, men har man flera katter behöver man nog rensa fler ggr för att se till att den är fräsch.

Att folk på landet har katter och utökar sin kattfamilj är ju bra, men katterna ska trivas tillsammans och alla ska vara kastrerade, precis som folk på andra ställen gör med sina katter.
Att sedan köpa raskatter är skitdåligt och bidrar till slit och släng-mentaliteten för andra katter då tusentals ickerasiga katter (men också renrasiga) dör och lider varenda år pga folk som inte adopterar dem och ansvarslösa fd ägare som inte kastrerat eller tagit hand om dem på rätt sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fan, det var inte lätt att hitta min tråd så jag fick helt enkelt söka på katt. Rodnar

Nu har det gått 3 veckor... Norska Skogkatten är fortfarande försvunnen.  Gråter

För den som undrar kan jag ju tillägga att Norska Skogkatten som vi tog hand om 16 mars är en sk omplaceringskatt och som igår lördag har varit försvunnen i 3 veckor.

De andra 3 katterna är faktiskt också omplaceringskatter. Brittiska Korthårskatten tog vi hand om hösten 2005. De andra två gråsvarta katterna tog vi hand om förra våren/sommaren och de är nu båda kastrerade, vaccinerade och ID-märkta (tatuerade). Den sista var vi med till veterinären i onsdags.

Men som sagt... vår Norska Skogis är spårlöst borta. Finns egentligen bara tre förklaringar...

* att hon finns kvar i området.

* att någon tagit hand om henne trots att vi annonserat både på nätet och i dagstidningarna.

* att en havsörn tagit henne. Rävar har vi inga i området men däremot havsörnar som flyger över området dagligen. 

Återkommer med mer ingående svar till inläggen ovan... blev bara TOTALT FÖRVIRRAD för UMs NYA layout. 

Btw, kan man inte förhandsgranska sitt inlägg???


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
Att sedan köpa raskatter är skitdåligt och bidrar till slit och släng-mentaliteten för andra katter då tusentals ickerasiga katter (men också renrasiga) dör och lider varenda år pga folk som inte adopterar dem och ansvarslösa fd ägare som inte kastrerat eller tagit hand om dem på rätt sätt.

Norska Skogisen är en omplaceringskatt. Hamnade på ett katthem för 7 år sedan. En man som bodde på landet köpte henne för fem år sedan för 1.500 kronor vaccinerad och ID-märkt från katthemmet. För ett år sedan träffade han en tjej och flyttade in till stan. Tjejen hade redan en katt och efter 1 år med lite strul mellan katterna så sålde han katten till oss för 3 veckor sedan för en hundring. Alt för honom var att avliva katten. Ledsen


   
SvaraCitera

jisses


   
SvaraCitera