Aviseringar
Rensa alla

Vad gör ni om ni inte kan sova?


Smilen
Ämnesstartare

Sover du dåligt ibland? 

Har du på TV om du har sömnbrist? Bara i bakgrunden.


   
Citera

Podcast


   
SvaraCitera
L Y S

Försöker ligga kvar i sängen så jag får nån vila iaf. Kan hända att jag går upp och mediterar ett tag med fokus på andning. Ibland går jag upp och äter ett kex och dricker lite vatten, blir oftast lättare att somna sen.

Om det är svårare oro som är orsaken brukar det hjälpa mig att besluta ett exakt klockslag på morgonen nästa dag då jag kommer ta tag i skiten och fundera ut en lösning på problemet. Då kan jag slappna av mer när jag vet att det är beslutat att jag ska ta tag i det.


   
SvaraCitera

Jag brukar lägga mig ned med huvudet på en kudde och se på en film, det gör mig ofta trött oavsett om jag vill eller inte. Att se en riktigt tråkig film gör att jag snabbt tappar intresset och får svårt att hålla ögonen öppna. Jag brukar orka se igenom bra filmer i liggande ställning för att intresset håller mig vaken, men lite trött blir jag nästan alltid.


   
SvaraCitera

Läsa
Lyssna på böcker ^^ ÄLSKAR att lyssna på nån mysig bok som man somnar snabbt till..


   
SvaraCitera

Hmm, har aldrig problem med att sova. Kan i princip somna när som. På kvällen/natten när jag ska sova så somnar jag oftast inom 1-3 minuter, det kan dock vara svårare om det är kallt. Då känner jag efter för mycket och kan inte släppa det, men kallt är det ju sällan.

Annars vet jag faktiskt inte, det är ju bra att resa sig upp ur sängen och göra någonting annat om man inte kan somna inom 20-30 minuter vet jag. Bara för att släppa tanken på att just sova/somna. Men man ska absolut inte tända lampan, se på skärm eller äta någonting, det snarare aktiverar kroppen, kanske kan man då somna lättare men man får absolut inte den kvalitén av sömn man hade fått annars.
Alltså om man somnar sent, hellre då somna 30 minuter senare i så fall och få 5 timmars kvalitésömn än att få 5.5 timmars kass sömn med dålig kvalité pga man aktiverat matsmältningen igenom att käka eller att ha rubbat den cirkadiska klockan igenom att titta på sin telefon eller tänt lampan när man gått på toan.

Man säger ju att man ska stänga av skärm/lyse helt eller iallafall väldigt mycket, sådär ca 90 minuter innan man ska somna, och äta ska man inte göra inom ca tre timmar innan man ska somna... Bland massa annat, för att optimera sömnkvalitén. Inte för att jag alltid gör det men ändå ^^


   
SvaraCitera
L Y S

Crysilis: Men man ska absolut inte tända lampan, se på skärm eller äta någonting, det snarare aktiverar kroppen, kanske kan man då somna lättare men man får absolut inte den kvalitén av sömn man hade fått annars.

I teorin ja, men jag har i praktiken upplevt att det kan hjälpa med alla de saker man inte ska göra... Sömnen kanske inte blir perfekt, men bättre det än att ligga vaken halva natten eller mer.


   
SvaraCitera

Tänker på serier och drömmer om de. Läser bloggar. Mangaka. Balansövningar Rodnar

Vaken för att jag sover på dagen.
Samma mardrömmar, sjösjuk. Om barnen har vart hemma då är jag halvvaken, kan inte röra mig. Ingen skräckfilm på kvällen. Träningsvärk. Byter säng ibland. Har en säng man kan höja men tyvärr är den rätt hård men perfekt för benen.


   
SvaraCitera

Lyssnar på bamse


   
SvaraCitera

Runkar bulle


   
SvaraCitera

Ingen TV, det blir man ju bara piggare av. Antingen blir det godnattsaga, faktiskt också om troll och sådant. Tycket det är mysigt. Eller så tar jag en jädra massa melatonin. Brukar fungera.


   
SvaraCitera

öppnar fönstret och då brukar jag sova direkt för det rensar mina tankst


   
SvaraCitera

Podcast


   
SvaraCitera