Aviseringar
Rensa alla

Vad göra med expojkvän?


Ämnesstartare

Hej ungdomar
Jag och mitt ex gjorde slut i oktober, och hade då varit ihop i cirka ett år. Jag märkte rätt tidigt i relationen att det är någonting med honom som inte stämmer.
En av sakerna var att han ofta hotade mig med att han skulle döda mig om jag träffade någon annan. Enligt honom var jag hans ägodel och om vi gjorde slut skulle jag aldrig få träffa någon ny partner, för då skulle han ha ihjäl både mig och den nya. För att sen ta livet av sig själv.
Han försökte vid ett tillfälle begå självmord när jag ville göra slut.
Polisen har varit inblandad men jag har inte polisanmält honom för något av det han utsatt mig för.

Han fick flytta ifrån våran gemensamma lägenhet när jag under några dagar var borta, så den enda kontakten vi haft sedan vårat uppbrott har varit via sms, och har då handlat om ekonomiska bråk.

Jag har börjat umgås lite smått med en herr som jag trivs väldigt bra ihop med, än så länge inget seriöst men det är något jag hoppas på att det ska bli.
Jag har inte oroat mig för mitt ex eftersom han inte visat några tecken på att vilja ha något med mig att göra, förut att han försökt kräva mig på pengar trots att han fortfarande är skyldig mig pengar.

Men igår fick jag ett sms av honom som handlar om att han saknar mig ibland. Hela magen vändes ut och in och jag har börjat oroa mig på nytt.
Tror ni att jag behöver oroa mig? Vad ska jag göra?

(För att förstå mer hur mitt ex fungerar så hittade jag en lista på nätet igår, varav allting förut 19 stämmer mycket väl.

1. Munvig och charmig
2. Ständigt behov av spänning och nya impulser
3. Bristande ansvar för egna handlingar
4. Mytomani, ljuger lätt och trovärdigt
5. Svekfull och manipulativ
6. Egocentrisk och grandios
7. Saknar helt ånger och skuldkänslor
8. Empatistörning (dålig inlevelseförmåga)
9. Parasiterande livsstil/lever genom andra
10. Bristande kontroll över beteendet, lättväckt aggressivitet
11. Promiskuöst och egoistiskt sexualliv
12. Tidiga beteendeproblem (före tolv års ålder)
13. Kortsiktigt agerande, bristande långsiktig planering
14. Impulsivitet
15. Flackt känsloliv
16. Frekventa äktenskap och samboförhållanden
17. Ansvarslöst föräldraskap
18. Ungdomskriminalitet (före 15 års ålder)
19. Nya kriminella handlingar under permission
20. Flera typer av lagbrott bland de följande tio: inbrott, rån, narkotika, olaga frihetsberövande, mord eller mordförsök, olaga vapeninnehav, sexualbrott, grov oaktsamhet, bedrägeri, rymning från fångvårdsanstalt.)


   
Citera
Ämnesstartare

Hotar han så anmäl är min spontana tanke.
Han verkar ju ha någon psykisk störning som han behöver professionell hjälp att handskas med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svara inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Uteslut honom totalt från ditt liv, svara inte på något han skriver och försök glömma bort att han finns. Han är inte i ditt liv längre och du behöver inte ta hans skit. Är det mycket pengar han lånat? Har ni något slags kontrakt eller någon överenskommelse kring det som var väldigt konkret och som går att bevisa? Annars kan det nog bli svårt att få tillbaka pengarna...

Men det kanske är värt att slippa honom mot de pengarna. Spela in varje samtal han ringer till dig och spara sms, träffa honom inte ensam och om han gör ett enda jävla skit, anmäl honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

anmäl, alternativt någon tjej-jour? jag skulle i alla fall vända mig till någon som jobbar med sånt här och är van vid hanterandet av den typen av killar..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Byt mobilnummer.


   
SvaraCitera
mynona

LillaBob:

Men igår fick jag ett sms av honom som handlar om att han saknar mig ibland. Hela magen vändes ut och in och jag har börjat oroa mig på nytt.
Tror ni att jag behöver oroa mig? Vad ska jag göra?

Gör ingenting över huvud taget. Svara inte. Ingnorera saken fullständigt. Du behöver nog inte oroa dig: det verkar som om han vill försöka manipulera dig igen, inte hota dig. Gör alltså ingenting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för alla era svar. Självklart svarar jag inte på hans meddelande.
Än så länge tyst. Hörde lite skvaller om att han börjat träffa en annan tjej nu igen så får hoppas på att han fått något(/någon) annat att tänka på och kan lämna mig vara ifred.

Hör han av sig med mer hotfullt meddelande så är polisanmälan givet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fick sms i natt om att han tänker på mig hela tiden och vill ses.
har inte svarat, men blir bara mer och mer orolig för att han försökt mer på senaste att få kontakt.

Ska ringa telenor imorgon och byta nummer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oj, det va många negativa punkter..


   
SvaraCitera

LillaBob:

Ska ringa telenor imorgon och byta nummer.

Det gör du rätt i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

min spontana tanke är att försöka meddela nära och kära om situationen, måhända familj och nära vänner. som kan agera stöd samt vara beredda att assistera vid verkligt drama. jag tänker mig det som en demokrati. om det är du mot honom blir valet lika, men om du har övrig människor tillhör du majoriteten och därmed får din vilja igenom.

problemet är dock att han är mer anlagd till tankeslöst, oåterkalleligt, beteende. vilket gör dig mer utsatt.

hoppas det löser sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du känner dig hotad och otrygg så polisanmäl, men om du känner att det inte riktigt är ett närvarande problem i ditt liv längre så föreslår jag precis som många andra att du totalt utesluter honom från ditt liv.

Men som sagt - visar han några tecken på att hans hot står kvar så polisanmäl, definitivt. Tyvärr gör inte polisen så jäkla mycket alltid, vilket suger, men det är det bästa du kan göra. Finns kvinnojourer man kan prata med om du behöver tala ut om det hela.

Verkar som du har klart för dig vad du ska göra och det låter bra. [smile] Lycka till och hoppas han inte freakar ur. Varit i en väldigt lik situation själv, vet hur läskigt det kan vara. [sad] Men det blir bra!


   
SvaraCitera