Aviseringar
Rensa alla

Vad gott kan ateismen skänka människan? Leder ateism till något annat än livsleda och meningslöshet?


sincan:

Ska du inte posta bevis för påskharen också?

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

varför ska man skyla på något annat än sig själv när man misslyckas för

De som misslyckas, vilka skyller de på? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tant Brun:

FRIHET

Så länge man är fängslad i materiella kroppar här i den materiella världen, så är det inte tal om någon verklig frihet!

Att tvingas byta materiell kropp i liv efter liv, och tvingas åldras och dö hela tiden, kallar du det för frihet? [shake]

Vi själar kan endast bli verkligt fria när vi återvänder tillbaka till den eviga andliga världen, där man inte står under karmalagens eller tidens kontroll... [y]


   
SvaraCitera
nrg89

Dödsguden:

Givetvis är vi alla själar i människoskepnad ansvariga för våra handlingar, kallas för karma på sanskrit... [y]

Jag skulle väldigt gärna vilja ha bevis för att karma existerar innan jag tror på det.


   
SvaraCitera

Dödsguden:

VAD LEDER GUDLÖSHET TILL, ANNAT ÄN LIVSLEDA OCH MENINGSLÖSHET?

Jag personligen är ateistisk materialist. Jag anser att livet är totalt meningslöst, precis som allt annat som existerar, t.ex. moral och etik.

Till skillnad från vad du antar dock gör det mig inte ledsen. Det gör mig glad. Jag är fri att forma min egen syn på vad som är rätt, jag kan ändra mina åsikter, jag är inte principbunden. Jag har förståelse för att jag är den senaste i en väldigt lång kedja av evolverande varelser, med obegränsad potential.

Jag mår mycket bättre som ateist än jag någonsin gjorde som gudstroende. Jag klandrar inte mig själv eller andra längre, för obetydliga småsaker.


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Att tvingas byta materiell kropp i liv efter liv, och tvingas åldras och dö hela tiden, kallar du det för frihet?

Ja! Där du ser problem ser jag möjligheter![y]

Dödsguden:

Vi själar kan endast bli verkligt fria när vi återvänder tillbaka till den eviga andliga världen, där man inte står under karmalagens eller tidens kontroll...

Du kan återvända till den andliga världen nu om du vill, för den är bara ett hjärnspöke! [y]


   
SvaraCitera

Det gör att människor utan förordningar och hinder i livet kan företa sig vadhän de önskar. Det leder till frihet och fler möjligheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nrg89:

Jag skulle väldigt gärna vilja ha bevis för att karma existerar innan jag tror på det.

Karma = Som man sår får man skörda

Gör ett experiment, gör en riktigt god gärning till någon, och sedan en riktigt dålig gärning till någon annan, så ska du få se att du får mera gott tillbaka från den första jämfört med från den andra... = Karma

Kroppen du får i ditt nästa liv beror på karmat du skapar i detta liv! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lambda89:

Jag anser att livet är totalt meningslöst, precis som allt annat som existerar, t.ex. moral och etik.

Allt är meningslöst?

Varför går/gick du i skolan?

Varför skaffa jobb?

Varför träffa tjejer?

Varför skaffa barn?

Varför försvara landet vid krig?

Varför åka på semester?

Det är ju ändå totalt meningslöst allt detta?

Eller...?

Lambda89:

Jag är fri att forma min egen syn på vad som är rätt,

Men om det nu inte finns något som är rätt eller fel (enligt ateister), varför då överhuvudtaget forma åsikter om rätt och fel?

Det finns ju inget rätt eller fel ändå...eller?

Lambda89:

Jag har förståelse för att jag är den senaste i en väldigt lång kedja av evolverande varelser

1. Om du är den senaste, vem var då den första i kedjan?

2. Vilka varelser är evolverade och vilka varelser är inte evolverade?

Vari ligger skillnaden?

Lambda89:

Jag mår mycket bättre som ateist än jag någonsin gjorde som gudstroende.

1. När var du Gudstroende?

2. Vad fick dig att sluta tro på Hans existens?

3. På vilket sätt och varför mådde du dåligt som Gudstroende?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tant Brun:

Ja! Där du ser problem ser jag möjligheter

Finns inga möjligheter att vara verkligt fri, när man är fängslad i en materiell kropp... [n]

Tant Brun:

Du kan återvända till den andliga världen nu om du vill, för den är bara ett hjärnspöke!

Man måste kvalificera sig!

Så länge man har kvar karma på sitt karmakonto, så kan man inte frigöra sig från den materiella världens grepp... [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CZeleaC:

Det gör att människor utan förordningar och hinder i livet kan företa sig vadhän de önskar. Det leder till frihet och fler möjligheter.

Finns ju knappt nåt annat land i världen som har så mycket förordningar, lagar och hinder som Sverige... [confused]

Frihet och möjligheter till vad? [confused]


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Att självmords-frekvensen är så hög i ateistiska länder, bevisar ju att ateismen ytterst bara leder till livsleda och meningslöshet

Undrar hur stor självmordfrekvensen är i Afghanistan och i Irak...men så har de ju några oskulder som väntar på dem efter döden att knulla sönder. Klart det lockar att dö då.


   
SvaraCitera

Dödsguden:

1. Om du är den senaste, vem var då den första i kedjan?

2. Vilka varelser är evolverade och vilka varelser är inte evolverade?

Vari ligger skillnaden?

det finns inga varelser som lever idag som inte evalverade alla varelser är resultatet av evolution. det finns ingen nu levande art som var det första i kledjan. men vi kommer alla från bakterier så de är mer lika ursprungs varelsen än vad vi är.


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Finns ju knappt nåt annat land i världen som har så mycket förordningar, lagar och hinder som Sverige...

har du någon källa på det?


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Finns inga möjligheter att vara verkligt fri, när man är fängslad i en materiell kropp...

För dig kanske, som väntar på evigt liv och så vidare efter döden, när du bara kommer bli en förmultnande hög jord med maskar i. Då har du nog ännu mindre möjligheter[smile]

Dödsguden:

Så länge man har kvar karma på sitt karmakonto, så kan man inte frigöra sig från den materiella världens grepp...

Eftersom att det bara finns en värld, den materiella, så är det omöjligt att frigöra sig ifrån den!


   
SvaraCitera