Aviseringar
Rensa alla

Vad hade ni för betyg i SO ämnena?


Kalixtus02:

MVG motsvarar ungefär ett B idag, det är alltså svårare att få toppbetyg nu för tiden.

Welp, det förklarar varför så många unga är så stressade av skolan...

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84:

Welp, det förklarar varför så många unga är så stressade av skolan...

Hjärta

Yes, plus sociala medier och normer mm.


   
SvaraCitera

Kalixtus02:

Yes, plus sociala medier och normer mm.

Finner det hela ganska sad...

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84:

Finner det hela ganska sad...

Hjärta

Ja, sådant är livet...


   
SvaraCitera

Storchen84:

Welp, det förklarar varför så många unga är så stressade av skolan...

Hjärta

+ man kan sänka sig rejält om man t.ex. inte klarar ett av många betygskriterier. B kräver exempelvis att man har uppfyllt allting på minst C-nivå.
Som ett konkret exempel kan nämnas att vi på entreprenörskapen har 10 st betygskriterier enligt vår betygsmatris. Om man uppfyller 9 av dem på A-nivå, och 1 på E-nivå, kan man i slutändan ändå inte få mer än D.


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

+ man kan sänka sig rejält om man t.ex. inte klarar ett av många betygskriterier. B kräver exempelvis att man har uppfyllt allting på minst C-nivå.
Som ett konkret exempel kan nämnas att vi på entreprenörskapen har 10 st betygskriterier enligt vår betygsmatris. Om man uppfyller 9 av dem på A-nivå, och 1 på E-nivå, kan man i slutändan ändå inte få mer än D.

Men omgTardigvem fan kom på detta? Varför? Vad var poängen? Vadå, var mentaliteten att "ähh, det är ju unga människor, dessa drabbas inte av stress vafan"?Rullar ögonen

Hjärta


   
SvaraCitera
Haien

Kalixtus02:

MVG motsvarar ungefär ett B idag, det är alltså svårare att få toppbetyg nu för tiden.

Dock så måste jag få säga att kraven för att nå höga betyg varierar enormt beroende på vilken lärare man har.

I åttan fick min klass en ny lärare i samhällskunskap och historia, innan så var medelbetyget i klassen C, efter så hade nästan alla E, och några F. Han hade höga krav. Jag försökte dock lite extra, pluggade någon vecka innan prov och så, och fick A, vilket jag behåller än idag. Nu i slutet av nian så har vi fått ännu en ny lärare, och denna har höjt medel till C igen, och seriöst halva klassen fick B, till stor del såna som skulle ha E eller D. Dock så ska den stränga läraren sätta betyg så jag tror nog det ordnar sig.

Att få höga betyg är till viss del ett lotteri, dock kan man nästan alltid nå högsta betyg om man pluggar mycket, ibland för mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haien:

Dock så måste jag få säga att kraven för att nå höga betyg varierar enormt beroende på vilken lärare man har.

I åttan fick min klass en ny lärare i samhällskunskap och historia, innan så var medelbetyget i klassen C, efter så hade nästan alla E, och några F. Han hade höga krav. Jag försökte dock lite extra, pluggade någon vecka innan prov och så, och fick A, vilket jag behåller än idag. Nu i slutet av nian så har vi fått ännu en ny lärare, och denna har höjt medel till C igen, och seriöst halva klassen fick B, till stor del såna som skulle ha E eller D. Dock så ska den stränga läraren sätta betyg så jag tror nog det ordnar sig.

Att få höga betyg är till viss del ett lotteri, dock kan man nästan alltid nå högsta betyg om man pluggar mycket, ibland för mycket.

Aaa du har rätt, jag har fått A i tex hemkunskap för att jag alltid var aktiv på lektionerna och gjorde alltid läxorna. Men i tex Franska så fick jag A för att jag fick A på de nationella proven så där förtjänar jag A 


   
SvaraCitera

Ruttenfisk: Om man uppfyller 9 av dem på A-nivå, och 1 på E-nivå, kan man i slutändan ändå inte få mer än D.

Även om detta "stämmer" enligt skolverkets regleringar så är praxis att sätta C eller högre på en sådan elev. Det finns alltför oftast fler än ett sätt att påvisa betyg i särskilda moment som läraren kan använda till betygsunderlag. 

Sedan är nog antalet elever med A i allt förutom ett moment där de har E, försvinnande få.

Problemet med dagens betygssystem är att alltför många får snarare glädjebetyg än att de sänks i förhållande till sina faktiska kunskaper. 

(Är själv lärarstudent)


   
SvaraCitera

Storchen84:

Men omgTardigvem fan kom på detta? Varför? Vad var poängen? Vadå, var mentaliteten att "ähh, det är ju unga människor, dessa drabbas inte av stress vafan"?Rullar ögonen

Hjärta

Jag håller med, är inte riktigt säker på om jag fattar logiken bakom det hela.


   
SvaraCitera

Storchen84:

Men omgTardigvem fan kom på detta? Varför? Vad var poängen? Vadå, var mentaliteten att "ähh, det är ju unga människor, dessa drabbas inte av stress vafan"?Rullar ögonen

Hjärta

Är faktiskt inte så insatt själv, men är en del av gy11-reformen nu, vilka som nu stod bakom den. Poängen var att motarbeta betygsinflationen, men då tycker jag ändå att det är ett sjukt dåligt sätt att göra det på.


   
SvaraCitera

Axel_von_Färsen:

Även om detta "stämmer" enligt skolverkets regleringar så är praxis att sätta C eller högre på en sådan elev. Det finns alltför oftast fler än ett sätt att påvisa betyg i särskilda moment som läraren kan använda till betygsunderlag. 

Sedan är nog antalet elever med A i allt förutom ett moment där de har E, försvinnande få.

Problemet med dagens betygssystem är att alltför många får snarare glädjebetyg än att de sänks i förhållande till sina faktiska kunskaper. 

(Är själv lärarstudent)

Ja, men ett problem är då också att olika lärare har olika tolkningar av betygssystemet. Vissa (som min entreprenörskapslärare) följer skolverkets regleringar, medan andra går mer sin egen väg och sätter antingen C eller B i en sådan situation. Det gör det, som Haien även var inne på, till ett väldigt stort lotteri gällande vilken lärare man får.


   
SvaraCitera

Kalixtus02:

Jag håller med, är inte riktigt säker på om jag fattar logiken bakom det hela.

På betygssystemet, eller på det jag skrev?

Ruttenfisk: Är faktiskt inte så insatt själv, men är en del av gy11-reformen nu, vilka som nu stod bakom den. Poängen var att motarbeta betygsinflationen, men då tycker jag ändå att det är ett sjukt dåligt sätt att göra det på.

Samma här, känns typ som att tanken var att höja ambitionsnivån eller nåt, få elever att typ vilja prestera mer - alternativt få ett bättre riktmärke på vem som presterar hur(???), men så har man aldrig ägnat en tanke åt att unga människor också blir påverkade negativt av pressen att prestera i skolanTardig

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84:

På betygssystemet, eller på det jag skrev?

På betygssystemet


   
SvaraCitera

Kalixtus02: På betygssystemet

Ah, mjo jag skrev min egna uppfattning i mitt förra inlägg. Förväntar mig att typ vissa vuxna utan barn och/eller kanskevissa politiker bara "unga överdriiiiiveeeer, vad har dom över att bli stressade över i skolan pffff"

Hjärta


   
SvaraCitera