Forumet - Vad hade ni för betyg i SO ämnena?

Vad hade ni för betyg i SO ämnena?

911 1 32

Kalixtus02:
MVG motsvarar ungefär ett B idag, det är alltså svårare att få toppbetyg nu för tiden.
Dock så måste jag få säga att kraven för att nå höga betyg varierar enormt beroende på vilken lärare man har.

I åttan fick min klass en ny lärare i samhällskunskap och historia, innan så var medelbetyget i klassen C, efter så hade nästan alla E, och några F. Han hade höga krav. Jag försökte dock lite extra, pluggade någon vecka innan prov och så, och fick A, vilket jag behåller än idag. Nu i slutet av nian så har vi fått ännu en ny lärare, och denna har höjt medel till C igen, och seriöst halva klassen fick B, till stor del såna som skulle ha E eller D. Dock så ska den stränga läraren sätta betyg så jag tror nog det ordnar sig.

Att få höga betyg är till viss del ett lotteri, dock kan man nästan alltid nå högsta betyg om man pluggar mycket, ibland för mycket.

Haien:
Dock så måste jag få säga att kraven för att nå höga betyg varierar enormt beroende på vilken lärare man har.

I åttan fick min klass en ny lärare i samhällskunskap och historia, innan så var medelbetyget i klassen C, efter så hade nästan alla E, och några F. Han hade höga krav. Jag försökte dock lite extra, pluggade någon vecka innan prov och så, och fick A, vilket jag behåller än idag. Nu i slutet av nian så har vi fått ännu en ny lärare, och denna har höjt medel till C igen, och seriöst halva klassen fick B, till stor del såna som skulle ha E eller D. Dock så ska den stränga läraren sätta betyg så jag tror nog det ordnar sig.

Att få höga betyg är till viss del ett lotteri, dock kan man nästan alltid nå högsta betyg om man pluggar mycket, ibland för mycket.
Aaa du har rätt, jag har fått A i tex hemkunskap för att jag alltid var aktiv på lektionerna och gjorde alltid läxorna. Men i tex Franska så fick jag A för att jag fick A på de nationella proven så där förtjänar jag A 

Ruttenfisk: Om man uppfyller 9 av dem på A-nivå, och 1 på E-nivå, kan man i slutändan ändå inte få mer än D.

Även om detta "stämmer" enligt skolverkets regleringar så är praxis att sätta C eller högre på en sådan elev. Det finns alltför oftast fler än ett sätt att påvisa betyg i särskilda moment som läraren kan använda till betygsunderlag. 

Sedan är nog antalet elever med A i allt förutom ett moment där de har E, försvinnande få.

Problemet med dagens betygssystem är att alltför många får snarare glädjebetyg än att de sänks i förhållande till sina faktiska kunskaper. 

(Är själv lärarstudent)

Spana också in:


Storchen84:
Men omgTardigvem fan kom på detta? Varför? Vad var poängen? Vadå, var mentaliteten att "ähh, det är ju unga människor, dessa drabbas inte av stress vafan"?Rullar ögonen


Hjärta

Är faktiskt inte så insatt själv, men är en del av gy11-reformen nu, vilka som nu stod bakom den. Poängen var att motarbeta betygsinflationen, men då tycker jag ändå att det är ett sjukt dåligt sätt att göra det på.

Axel_von_Färsen:

Även om detta "stämmer" enligt skolverkets regleringar så är praxis att sätta C eller högre på en sådan elev. Det finns alltför oftast fler än ett sätt att påvisa betyg i särskilda moment som läraren kan använda till betygsunderlag. 

Sedan är nog antalet elever med A i allt förutom ett moment där de har E, försvinnande få.

Problemet med dagens betygssystem är att alltför många får snarare glädjebetyg än att de sänks i förhållande till sina faktiska kunskaper. 

(Är själv lärarstudent)

Ja, men ett problem är då också att olika lärare har olika tolkningar av betygssystemet. Vissa (som min entreprenörskapslärare) följer skolverkets regleringar, medan andra går mer sin egen väg och sätter antingen C eller B i en sådan situation. Det gör det, som Haien även var inne på, till ett väldigt stort lotteri gällande vilken lärare man får.

Kalixtus02:
Jag håller med, är inte riktigt säker på om jag fattar logiken bakom det hela.
På betygssystemet, eller på det jag skrev?

Ruttenfisk: Är faktiskt inte så insatt själv, men är en del av gy11-reformen nu, vilka som nu stod bakom den. Poängen var att motarbeta betygsinflationen, men då tycker jag ändå att det är ett sjukt dåligt sätt att göra det på.
Samma här, känns typ som att tanken var att höja ambitionsnivån eller nåt, få elever att typ vilja prestera mer - alternativt få ett bättre riktmärke på vem som presterar hur(???), men så har man aldrig ägnat en tanke åt att unga människor också blir påverkade negativt av pressen att prestera i skolanTardig


Hjärta

Ruttenfisk: Ja, men ett problem är då också att olika lärare har olika tolkningar av betygssystemet.

Detta är nog oundvikligt oberoende av vilket betygssystem landet har. Det relativa betygsystemet (1 till 5) byggde på normalfördelning på nationell nivå, men i praktiken blev det normalfördelning i klassrummen. Det vill säga att trots att du presterat en 5:a kunde du få en 4:a eftersom "jag har redan satt alla mina 5:or, Ruttenfisk, tyvärr får det bli en 4:a på dig."

Ruttenfisk: Vissa (som min entreprenörskapslärare) följer skolverkets regleringar, medan andra går mer sin egen väg och sätter antingen C eller B i en sådan situation.
Ser man på skolverkets regleringar är det helheten som bedöms, dvs. kunskapsnivån som eleven påvisat under hela läsåret. Alla A och ett E blir inte ett D under sådana premisser. 

Ruttenfisk: Det gör det, som Haien även var inne på, till ett väldigt stort lotteri gällande vilken lärare man får.

Skulle påstå att detta har stämt under samtliga betygsystem Sverige haft eftersom betygsättning är en myndighetsutövning som vilar på den enskilde lärarens professionella bedömning. 

Kalixtus02
Storchen84
Det är inte meningen att bargea in som en viktigpetter. Men ni är väl medvetna om att både G-MVG och A-E råder under samma betygsystem? Endast skalan har ändrats. Det är nu enklare att bli godkänd men svårare att få högsta betyg, med den nya skalan. Men ramarna för betygsättning har inte förändrats markant. 



Axel_von_Färsen: Det är nu enklare att bli godkänd men svårare att få högsta betyg, med den nya skalan.
Men dom flesta "nöjer" väl sig inte med bara godkänt utan har en hög(re) amibitionsnivå än så. Det jag försöker säga nu är att det är fler som tar det hårt för att man inte får högsta betyg, tack vare att man får ett B istället för ett A jämfört med ett VG istället för ett MVG. Eller ja, det är iafl så jag tänker (bla).


Hjärta