Aviseringar
Rensa alla

Vad händer efter anmälan?


Ämnesstartare

Jag var tillsammans med min pojkvän i ett och ett halvt år ungefär. Ett halvår in i vårt förhållande så blev han EXTREMT svartsjuk och skickade sina kompisar efter mig som skulle hålla koll på mig och bara jag pratade med någon annan så blev det inte lätt när vi träffades igen. Hans förhållande till alkohol är inte det bästa och han blir väldigt aggressiv när han är påverkad.
Så ett halvår in i vårt förhållande började han först med mest psykiskt misshandel och övergick sen även till starkt våld.
Kär, förälskad, dum i huvet, trög som jag var så stannade jag alltså kvar hos honom ett år till. Jag ville så innerligt tro på allt han sa om att det "aldrig skulle hända igen", jag blev helt blind.

Men så bröt jag upp med honom för ungefär ett halvår sen nu. Men han slutar inte! Han står utanför min port och väntar på att jag ska komma hem om kvällarna för att se att jag sover hemma och inte är med någon annan kille eller liknande. Han har tagit sig in på min facebook för att se ifall jag skriver med någon speciell och när vi var tillsammans letade han igenom min mobil när jag sov för att se om jag skrev med någon annan.

Men häromdagen gick han verkligen för långt. Han kom hem till mig och ringde på dörren och min mamma öppnade. Så rusar han in och skriker på mig att han ska ha min mobil, och jag ger den inte till honom. Men jag som är ganska svag och han som är väldigt stark drog åt sig mobilen och sprang iväg. Jag gick efter och när jag kommer ut sliter han tag i mig, vräker ner mobilen i backen och knockar mig i huvudet samt knuffar ner mig på marken. Sen står han över mig och håller fast mig, spottar mig i ansiktet och sparkar mig i magen. Ett flertal gånger slog han mitt huvud i marken så jag blev medvetslös för en kort stund.

Min mamma och vänner skrek på mig att jag Måste anmäla. Har aldrig riktigt berättat om alla andra gånger han har gjort saker men mina vänner började ju förstå vad som pågick och har sagt åt mig förut att anmäla.
Men vad händer egentligen om jag anmäler? Jag bor i en väldigt liten stad och ifall jag anmäler skulle jag aldrig kunna sova tryggt, han skulle seriöst döda mig då tror jag. Plus att han ska åka iväg till Australien om ett par veckor och vara borta flera månader. Därför känns det "onödigt", för han kanske inte får åka om jag anmäler? Och det enda jag vill är att han ska försvinna..
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Tacksam för hjälp!

Har btw haft en annan användare här tidigare men startade om på nytt nu. [smile]


   
Citera

Anmäl så fort som möjligt. Det du beskriver han har gjort är flera olika brott. Det är bland annat grov misshandel, förföljelse, brott mot postlagen. Jag tycker inte du ska tveka, det är bara att anmäla honom. Är du så rädd för honom som du beskriver har polisen vissa åtgärder för detta.


   
SvaraCitera

Jag förstår att det inte är lätt för dig men jag säger bara ANMÄL IDIOTEN!!!! Samhället borde kunna bistå med den hjälp som du behöver osv. Om sådana får gå fria så hittar dom bara nya kvinnor som får genomlida samma helvete och då gör du dessutom dessa personer en riktigt stor tjänst! Trust me, it's worth it! Min styvmamma var i en liknande situation långt innan jag själv var född men hon gjorde det enda rätta i situationen att anmäla honom. Sådana personer skall ALDRIG få gå fria!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är bara så rädd för vad han ska göra efteråt. Även om polisen fixar besöksförbud eller liknande så finns det en väldigt stor chans att han inte bryr sig eller att han gör nåt jävligt otroligt när den tiden är slut eller vad man säger. Är så fruktansvärt rädd för honom så jag aldrig kan sova och han skickar hotfulla sms till mig hela tiden och ae, jag vet inte.. Har pratat mycket med mamma nu i alla fall och det blir nog en anmälan...


   
SvaraCitera

Nennsan:

Jag var tillsammans med min pojkvän i ett och ett halvt år ungefär. Ett halvår in i vårt förhållande så blev han EXTREMT svartsjuk och skickade sina kompisar efter mig som skulle hålla koll på mig och bara jag pratade med någon annan så blev det inte lätt när vi träffades igen. Hans förhållande till alkohol är inte det bästa och han blir väldigt aggressiv när han är påverkad. Så ett halvår in i vårt förhållande började han först med mest psykiskt misshandel och övergick sen även till starkt våld. Kär, förälskad, dum i huvet, trög som jag var så stannade jag alltså kvar hos honom ett år till. Jag ville så innerligt tro på allt han sa om att det "aldrig skulle hända igen", jag blev helt blind.Men så bröt jag upp med honom för ungefär ett halvår sen nu. Men han slutar inte! Han står utanför min port och väntar på att jag ska komma hem om kvällarna för att se att jag sover hemma och inte är med någon annan kille eller liknande. Han har tagit sig in på min facebook för att se ifall jag skriver med någon speciell och när vi var tillsammans letade han igenom min mobil när jag sov för att se om jag skrev med någon annan. Men häromdagen gick han verkligen för långt. Han kom hem till mig och ringde på dörren och min mamma öppnade. Så rusar han in och skriker på mig att han ska ha min mobil, och jag ger den inte till honom. Men jag som är ganska svag och han som är väldigt stark drog åt sig mobilen och sprang iväg. Jag gick efter och när jag kommer ut sliter han tag i mig, vräker ner mobilen i backen och knockar mig i huvudet samt knuffar ner mig på marken. Sen står han över mig och håller fast mig, spottar mig i ansiktet och sparkar mig i magen. Ett flertal gånger slog han mitt huvud i marken så jag blev medvetslös för en kort stund. Min mamma och vänner skrek på mig att jag Måste anmäla. Har aldrig riktigt berättat om alla andra gånger han har gjort saker men mina vänner började ju förstå vad som pågick och har sagt åt mig förut att anmäla. Men vad händer egentligen om jag anmäler? Jag bor i en väldigt liten stad och ifall jag anmäler skulle jag aldrig kunna sova tryggt, han skulle seriöst döda mig då tror jag. Plus att han ska åka iväg till Australien om ett par veckor och vara borta flera månader. Därför känns det "onödigt", för han kanske inte får åka om jag anmäler? Och det enda jag vill är att han ska försvinna.. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Tacksam för hjälp!Har btw haft en annan användare här tidigare men startade om på nytt nu.

Tjenare.
Det låter inte alls bra detta som han har gjort mot dig.
Det som du verkligen ska göra är en polisanmälan, så att en anmälan blir gjord.
I samband med en anmälan så kan du fråga polisen om det finns någon möjlighet till skydd eftersom du känner dig rädd och hotad till livet!
Vissa fall så kan polisen bistå med sådant, men det är inget du ska förvänta dig.
Det du även SKA göra är att ta kontakt med kvinnojouren i närheten av dig. Det dom kan hjälpa dig med är att få en tillfälligbostad med skyddad address och skyddad identitet.
Och det brukar vara vissa regler i sådan bostad också vilka man får ta dit, och vilka som får veta om vart man bor.
Oftast är det bara närmast anhöriga som får komma dit och även veta om vart man bor.
Anledningen till det är just för att ditt ex, inte ska kunna hitta dig på något sätt innan utredningen är klar.

Du kan även ta kontakt innan med kvinnojouren innan du gör en polisanmälan. Och det kan vara bra på ett sätt att då har du ett stöd från deras sida, att dom kan ta kontakt med polisen eller till och med även följa med.

Utredningen kan ju som sagt ta tid, men det är värt det i detta fall. Och eftersom det rör sig om sådana saker som han gör mot dig och kommer hem till dig flera gånger och helt enkelt "stalkar" dig så är det ju så fantastiskt att vi fått ny lagstiftning i detta underbara land.
Besöksförbud kan alltid utfärdas, vilket med STOR sannorlikhet kommer ske i dettafall också. Att han helt enkelt inte får närma sig dig inom ett visst antal meter. Kan vara några hundra meter till km.

Önskar dig stor lycka till. Och hör av dig om du undrar något.


   
SvaraCitera

Anmäla ska du ju definitivt göra.

Han har förföljt dig, misshandlat dig och så finns det ju nån lag som säger att man inte får kolla igenom andras fb och mobiler etc

Synd bara att sverige inte har så stränga lagar, dom lär väl ge han 3 år max..


   
SvaraCitera

Jag tycker att det är otroligt synd att du ska behöva fara illa, du måste förstå att det är viktigt att samhället får en chans till att hjälpa dig, och samhället får denna möjligheten när du anmäler.

Så lyssna till dina vänner, ta till dig av de tipsen du får och anmäl den idioten, han behöver inte åka till Australien utan till en anstalt.

Apropå att han skickar hotfulla SMS, du kan ringa ditt telefonbolag och spärra/blockera hans numer.


   
SvaraCitera

gör vad du känner dig tryggast med.
om du kan hitta ett sätt att känna dig trygg i fortsättningen utan anmälan, så kör på det. om du känner att han inte kommer släppa sin fixering vid dig och fortsätta söka upp dig även fast du flyttar iväg och han får några månader i Australien, så är det väl säkrare att anmäla än att låta bli.

om jag vore du skulle jag skita i att vara ett ansvarsfullt brottsoffer utan göra det som ger mig störst säkerhet.


   
SvaraCitera

framtidskon:

om jag vore du skulle jag skita i att vara ett ansvarsfullt brottsoffer utan göra det som ger mig störst säkerhet.

Men om hon inte anmäler så förs inte de aktuella brotten in i statistiken. Korrekt statistik är essentiellt för att Polisen ska kunna tilldelas tillräckligt med resurser och fördela dessa så att arbetet kan genomföras så regelrätt som möjligt.


   
SvaraCitera

byråkratjävel


   
SvaraCitera

framtidskon:

byråkratjävel

Jag upplever det som att Nennsan lever i en situation som är allvarlig och eventuellt farlig, men jag upplever dig som oseriös och inkorrekt.


   
SvaraCitera

Byråkratjäveln:

Jag upplever det som att Nennsan lever i en situation som är allvarlig och eventuellt farlig, men jag upplever dig som oseriös och inkorrekt.

och du snackar statistik.


   
SvaraCitera

framtidskon:

och du snackar statistik.

Statistik är viktigt för att man ska kunna skapa sig en korrekt uppfattning kring ett ämne. Det nödgas ett regelrätt och oberoende system som samlar korrekt fakta så att man kan grunda beslut på en stabil och säker grund.

När man vet hur omfattande ett problem är så kan man lättare förhålla sig kring hur man ska hantera problemet. Förstår du att det således är viktigt att TS anmäler brotten så att polisen vet var de ska prioritera sina resurser?


   
SvaraCitera

Klart att du ska anmäla! Idioter som honom får ej gå ostraffade. Du ska dock vara medveten om att processen kan vara ganska lång från att du skickat anmälan till att något faktiskt händer. Polisen kan även vara dum i huvudet och neka för att ingenting "allvarligt" har skett. De inväntar med andra ord att man ska bli ihjälslagen för att ta anmälan på allvar.

Tycker dock att du ska göra allt för att han ska få känna sig lika rädd och otrygg som du, genom att göra det enda rätta - anmäla. Har du tur så straffas han för det, har du otur så struntar polisen i att gå vidare med anmälan. Hur som helst förlorar du ingenting på att försöka!

Lycka till.


   
SvaraCitera