Aviseringar
Rensa alla

Vad händer med alla i Jehovas vittnen som inte får plats bland de 144.000?


Ämnesstartare

Som rubriken lyder, räknar alla som är med i JV idag med att man ska få evigt liv i paradiset trots att det är så många som är med och tävlar om platserna? Vad jag har förstått så är det över 7 miljoner idag och man kan ju räkna med att många som idag är döda också borde vara med i tävlingen. Hur ser ni som är med i Jehovas på detta? tror ni stenhårt på att ni får en plats trots att det finns så många andra? Vad är det som avgör?


   
Citera

JV tror att de 144.000 ska vara en himmelsk regering som ska bestå av utvalda människor från alla tider från Jesu lärjungars tid och fram till vår tid. Alla övriga JV tror dom ska få leva på jorden för evigt. I det antalet finns inga begränsningar. Enligt JV:s statistik ska det finnas kvar ca 10.000 personer som fortfarande lever på jorden men som påstås tillhöra de 144.000 och som därför förmodas komma till himlen när dom dör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns det stöd för detta någonstans?och har det varit allmänt känt sedan starten av JV eller är det något som kom när de började överstiga 144.000? Allt låter så otroligt påhittat och taget ur luften...


   
SvaraCitera

svennebananen:

Finns det stöd för detta någonstans?och har det varit allmänt känt sedan starten av JV eller är det något som kom när de började överstiga 144.000? Allt låter så otroligt påhittat och taget ur luften...

Det är påhittat och taget ur luften. Från början lärdes att alla JV tillhörde dom 144.000, sen på 1930-talet insåg man att antalet snart skulle gå över det så då hittade dom på en ny tolkning. Tolkningen är orimlig för det bygger på ett ställe i Uppenbarelseboken där JV tolkar precis allt som symboliskt utom just antalet 144.000. Det finns naturligtvis ingen logik i ett sånt påstående.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sajman:

Det är påhittat och taget ur luften. Från början lärdes att alla JV tillhörde dom 144.000, sen på 1930-talet insåg man att antalet snart skulle gå över det så då hittade dom på en ny tolkning.

Haha precis som jag trodde, stärker inte direkt min tro på att de skulle vara den enda riktiga tron, snarare den mest manipulerande.. Bara det att man kan ändra saker hit och dit för att det ska passa bättre är ett starkt tecken på att det är människans ord och inte guds. Det är pga sånt här som jag inte kan tänka mig att vara troende... Hittar ingen logik någonstans...


   
SvaraCitera
Gloria

svennebananen:

ror ni stenhårt på att ni får en plats trots att det finns så många andra?

Eftersom det inte är viktigt vad jag personligen tror, väljer jag att citera Bibeln (Upp. 7), den bok som förutsagt att 144 000 ska var Kristi medregenter:

"Sedan fick jag se en stor skara, som ingen kunde räkna, en skara ur alla folkslag och stammar och folk och tungomål, stå inför tronen och inför Lammet; och de voro klädda i vita, fotsida kläder och hade palmer i sina händer.

Och de ropade med hög röst och sade: "Frälsningen tillhör vår Gud, honom som sitter på tronen, och Lammet."

Eftersom Kristus fått myndighet till att sända ut sina efterföljare för att predika goda nyheter om Guds kungarike, betyder detta att ALLA människor har möjlighet att överleva till ett evigt liv på en renad, fridfull jord!


   
SvaraCitera

Gloria:

Eftersom det inte är viktigt vad jag personligen tror, väljer jag att citera Bibeln

Bra att du tror på bibeln. Då kan du säkert förklara varför ett symboliskt tal gånger ett symboliskt tal är lika med ett bokstavligt tal, och hur det kan vara logiskt? Förklara oxå varför Upp beskriver att "den stora skaran" befinner sig på samma plats som de 144.000? Hur är det ett bevis på 2 olika klasser?

Gloria:

Eftersom Kristus fått myndighet till att sända ut sina efterföljare för att predika goda nyheter om Guds kungarike, betyder detta att ALLA människor har möjlighet att överleva till ett evigt liv på en renad, fridfull jord!

Varför talar du inte om att förutsättningen är att man måste tro på alla Vakttornets tolkningar för att få överleva? Hur många i Kina, Indien, alla muslimska länder mm känner ens till att Vakttornet existerar?


   
SvaraCitera

De får stå på väntelista


   
SvaraCitera

sajman:

sen på 1930-talet insåg man att antalet snart skulle gå över det så då hittade dom på en ny tolkning.

kan ju lägga till att man efter ett flertal inkorrekta undergångprefetior sluta med att ange exakta datum när undergången skulle ske. tror sista exakta undergången skulle ske på 40-talet om jag inte misstar mig. annan kul grej var ju att man förutspådde undergången vid 1999/2000 årskiftet. en gubbe sålde allt han ägde o donera till JV för att ligga bra till vid undergången. sen stod han där med skägget i brevlådan


   
SvaraCitera

Vart är Erik112?!


   
SvaraCitera

de får stå i kö, alternativt koncentrationsläger eller bibelstudier, oh wait, samma sak.


   
SvaraCitera

Denna tråd ska bli väldigt rolig att följa [zzz]


   
SvaraCitera
nrg89

kudde:

de får stå i kö, alternativt koncentrationsläger eller bibelstudier, oh wait, samma sak.

Jag har inte fel om jag vill minnas att JV blev förföljda och satta i koncentrationsläger, va? Kom och tänka på det helt random och off topic, liksom.


   
SvaraCitera

nrg89:

Jag har inte fel om jag vill minnas att JV blev förföljda och satta i koncentrationsläger, va? Kom och tänka på det helt random och off topic, liksom.

Stämmer. JV:s ledning försökte ställa in sig hos Hitler för att inte förlora organisationens tillgångar i Tyskland. När det misslyckades så startade JV:s president Rutherford en kampanj mot nassarna. Medlemmarna i Tyskland fick sota för det och Vakttornet fick martyrer att skryta med vid behov. Ganska äcklande historia.


   
SvaraCitera

nrg89:

Jag har inte fel om jag vill minnas att JV blev förföljda och satta i koncentrationsläger, va? Kom och tänka på det helt random och off topic, liksom.

äntligen nån som vågade göra något mot dessa fridstörare, JAG BRYR MIG FÖR HELVETE INTE OM ERAN RELIGION! (efter att dem kommit till mig för 9:e gången, jag har även sagt att vi bara tillber satan i det här huset, men dem vägrar fatta)


   
SvaraCitera