Aviseringar
Rensa alla

Vad händer med ens tillgångar när man dör? (under 18)


Ämnesstartare

Efter som att jag är lagd åt det lite paranoida hållet (heh [blush]) så har jag börjat fundera över vad som skulle hända om jag var med i en olycka och dog.

Jag har ju konton som står i mitt namn, får mina föräldrar de pengarna då? Det är ungefär det sista jag vill... Kan man göra så att en annan släkting skulle få dem, även om man är under 18? Kan man skriva ett testamente redan nu? [confused]


   
Citera
Ämnesstartare

låter fullständigt orimligt att dina vårdnadshavare inte skulle ha tillgång till sådana saker ifall du dött. de kan ju t.om. skuldsätta sig i ditt namn utan din tillåtelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kosjka:

låter fullständigt orimligt att dina vårdnadshavare inte skulle ha tillgång till sådana saker ifall du dött. de kan ju t.om. skuldsätta sig i ditt namn utan din tillåtelse.

Ja, precis, vidrigt. Men går det inte att ordna på något vis?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du måste nog vänta, trotts allt är du ju under arton så allt ditt är deras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

du måste nog vänta, trotts allt är du ju under arton så allt ditt är deras.

Har rätt att tjäna mina egna pengar ju, som de ej kan ta ifrån mig, efter som att jag är över 16.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, du kan inte skriva ett (juridiskt giltigt) testamente förrän du fyller 18. Är du väldigt angelägen om saken så kan du ju se till att dina tillgångar står skrivna i någon annans namn tills du fyller 18, men så mycket mer kan du nog inte göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

men så mycket mer kan du nog inte göra.

Surt. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Har rätt att tjäna mina egna pengar ju, som de ej kan ta ifrån mig, efter som att jag är över 16.

aa fast med arv så är mycket annorlunda och konstigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

aa fast med arv så är mycket annorlunda och konstigt.

Ja, dåligt.


   
SvaraCitera

fast med största sannolikhet kommer du nog ej dö innan du fyllt 18 iaf, Dold text: om du inte har dödlig sjukdom/tänker avsluta livet och då kommer du troligtvis ej plågas av det efter din död i vilket fall


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Allt går väl automatiskt till familjen, hur gammal man än är?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Allt går väl automatiskt till familjen, hur gammal man än är?

Geigerzähler:

an man skriva ett testamente redan nu? [confused]


   
SvaraCitera
noja
 noja

är ganska säker på att dina föräldrar får pengarna först.

tror inte du kan skriva ditt testamente när du bara är 17 år, men så fort du blir 18 så kan du nog göra det, men då kommer det nog kosta en slant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

noja:

tror inte du kan skriva ditt testamente när du bara är 17 år, men så fort du blir 18 så kan du nog göra det, men då kommer det nog kosta en slant.

KOSTAR DET ATT SKRIVA VAR MAN VILL ETT ENS PENGAR SKA GÅ!? Nejfyfansiken så värdelöst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Allt går väl automatiskt till familjen, hur gammal man än är?

Om man inte har ett testamente så går det i första hand till ens make/maka, i andra hand till ens barn, i tredje hand till ens mor/far/bror/syster och i fjärde hand till ens mormor/morfar/farmor/farfar/farbror/faster/moster/morbror.

Dock om man har barn, så går det inte att göra dem helt arvlösa även om man har ett testamente.


   
SvaraCitera