Aviseringar
Rensa alla

Vad har du köpt idag?


Ämnesstartare

politisk realist:

Jag kan hjälpa till med lite info. Eftersom nästan hela mitt kompisgäng håller på med musik på ett eller annat sätt så kan kan hjälpa dig med följande info.

Bengans (skivbutiken) startades av Bengt Brorsson 1974 på Kommendörsgatan 27 i Majorna i Gbg. 1975 flyttade butiken tvärsöver kvarteret Pallas till Allmänna vägen i Majorna, där verksamheten blev kvar till 1986 då den flyttades till biograf Fyrens gamla lokaler på Stigbergstorget där den fortfarande ligger kvar.

Bengans (i Gbg) är norra Europas största vinylbutik sett i sortiment och antal vinylskivor och dessutom faktiskt en av världens största. Glad  Mycket glad  Tumme upp  Hjärta

Grundaren Bengt Brorsson avled hastigt februari 2017 endast 64 år gammal. Gråter

Idag drivs Bengans av Peter Sandberg och Håkan Erlandsson och de har behållit Bengans som varunamn.

Du förstörde det roliga Ledsen bortsett från inledningen. Svaret är inte det viktigaste heller, det är om man kommer på frågan hihihi. Då är man tokig i affären! 


   
SvaraCitera

Köpte två syntpop/new wave vinylskivorTumme upp  Som jag då trodde var från 80-talet.I alla fall en av dom MEN då kommer vi till det är MEN.En av vinylskivorna var från 79CensurFörvånad blev helt förskräckt när jag såg årtalet.Hur fan kan den vara från 79? jag gick mest efter omslaget eftersom han var så jävla snygg och stiligHjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Little-Traci:
Köpte två syntpop/new wave vinylskivorTumme upp  Som jag då trodde var från 80-talet.I alla fall en av dom MEN då kommer vi till det är MEN.En av vinylskivorna var från 79CensurFörvånad blev helt förskräckt när jag såg årtalet.Hur fan kan den vara från 79? jag gick mest efter omslaget eftersom han var så jävla snygg och stiligHjärta

Böcker har ibland gula sidor och luktar. Jag ville inte spara mina manga som hade gul färg.


   
SvaraCitera

SkeletonGirl:

Böcker har ibland gula sidor och luktar. Jag ville inte spara mina manga som hade gul färg.

Well, böcker med såna  sidor och dålig lukt är väl inget att samla på? ^^Icke!  


   
SvaraCitera

politisk realist:

Roligt att se att det finns vinylfantaster här på UM.  Tumme upp 

Vi gömmer oss här i ums mörka gränder 😉


   
SvaraCitera

Little-Traci: Köpte två syntpop/new wave vinylskivorTumme upp Som jag då trodde var från 80-talet.I alla fall en av dom MEN då kommer vi till det är MEN.En av vinylskivorna var från 79CensurFörvånad blev helt förskräckt när jag såg årtalet.Hur fan kan den vara från 79? jag gick mest efter omslaget eftersom han var så jävla snygg och stiligHjärta

Varför skulle inte en platta från 1979 vara "synthpop"? De första synthpopskivorna (vinyl) kom redan på 1960-talet. Tänk på att begreppet "synth och synthpop" kommer ifrån att grupperna/artisterna använde synthesizers dvs helt elektronska orgeliknande instrument och de första kom redan 1964 då Robert Moog upptäckte och konstruerade den första synthen även kallad moog synthesizer.

Den mest kända gruppen från dessa tider var Emerson, Lake & Palmar.

New Wave kommer däremot ur rötterna från punken på början/mitten av 70-talet.

Här kommer en platta med Jean Michel Jarre. Den är drygt 2 timmar lång. Snabbspola fram till ca 9.20 därför då börjar konserten.   Tumme upp


   
SvaraCitera

Super Macho:

Varför skulle inte en platta från 1979 vara "synthpop"? De första synthpopskivorna (vinyl) kom redan på 1960-talet. Tänk på att begreppet "synth och synthpop" kommer ifrån att grupperna/artisterna använde synthesizers dvs helt elektronska orgeliknande instrument och de första kom redan 1964 då Robert Moog upptäckte och konstruerade den första synthen även kallad moog synthesizer.

Den mest kända gruppen från dessa tider var Emerson, Lake & Palmar.

New Wave kommer däremot ur rötterna från punken på början/mitten av 70-talet.

Här kommer en platta med Jean Michel Jarre. Den är drygt 2 timmar lång. Snabbspola fram till ca 9.20 därför då börjar konserten.   Tumme upp

För jag förknippar synthpop med 80-talet.. Icke! Och annat känt namn ,numan. Aha så långt visste jag tyvärr..jo jag ska kolla på klippet ^^ men new wave  blev väl mer pop senare har jag läst..


   
SvaraCitera

Bananlåda: Vi gömmer oss här i ums mörka gränder 😉

Jag trodde många vinyl collectors gått underground. Jag vet inte varför jag kommer att tänka på Sveriges äldsta vinylbutik - Börje Gellborn och Gellborn Records på Sveavägen 109 i vår kungliga huvudstad.  Mycket glad

elektronikfreak-gellborn-records-sveavag


   
SvaraCitera

politisk realist:

Jag trodde många vinyl collectors gått underground. Jag vet inte varför jag kommer att tänka på Sveriges äldsta vinylbutik - Börje Gellborn och Gellborn Records på Sveavägen 109 i vår kungliga huvudstad.  Mycket glad

elektronikfreak-gellborn-records-sveavag

Tror jag varit där faktiskt, fanns högar med skivor för 10 spänn styck som var värda klart mycket mer. Mysigt ställe


   
SvaraCitera

Bananlåda: Tror jag varit där faktiskt, fanns högar med skivor för 10 spänn styck som var värda klart mycket mer. Mysigt ställe

Kan man köpa en 12" vinylplatta (180 gram) för 10 kronor så är väl bara skrotvärdet dvs plasten värd avsevärt mycket mer. Nu idag när tom en vanlig plastkasse i butik kostar 7 kronor (fr o m 1 maj) som bara väger några gram.


   
SvaraCitera

politisk realist:

Kan man köpa en 12" vinylplatta (180 gram) för 10 kronor så är väl bara skrotvärdet dvs plasten värd avsevärt mycket mer. Nu idag när tom en vanlig plastkasse i butik kostar 7 kronor (fr o m 1 maj) som bara väger några gram.

Jorå men jag betalar ju inte för en bit plast inslaget i papper, utan musiken. Oftast iallafall 😐


   
SvaraCitera

Bananlåda: Jorå men jag betalar ju inte för en bit plast inslaget i papper, utan musiken. Oftast iallafall 😐

Missuppfatta mig inte, det var inget negativt i att jag jämförde plasten i en vinylskiva med en plastkasse. Jag ÄLSKAR vinyl och köper bara vinylskivor när jag väl köper en platta. Mest blir det faktiskt nedtankningar. Skulle jag ge mig på att köpa en CD så får det vara någon riktig superraritet.

Det finns faktiskt vissa gamla Beatles vinyler som kostar miljontals kronor. Själv letar jag sedan en tid tillbaka mest 12" vinyl maxi singlar (45 rpm) eftersom ljudkvaliteten är så mycket bättre än på en 12" vinyl LP (33 1/3 rpm).

Du vet väl om att ljudkvaliteten på en vinylplatta ÄR bättre än på en CD. Det går att mäta upp eftersom all diskant över 22,05 kHz är borta på en CD medans på en vinylskiva finns inte den begränsningen.


   
SvaraCitera

Gjorde lite fynd på stan idag ALONE

Tittade in hos bengans (en stund) Och gjorde en del 80s/Lp-syntpop/new wave fynd/Hjärta 6 bland annatTumme upp
IMG_0440.JPG


   
SvaraCitera

politisk realist:

Missuppfatta mig inte, det var inget negativt i att jag jämförde plasten i en vinylskiva med en plastkasse. Jag ÄLSKAR vinyl och köper bara vinylskivor när jag väl köper en platta. Mest blir det faktiskt nedtankningar. Skulle jag ge mig på att köpa en CD så får det vara någon riktig superraritet.

Det finns faktiskt vissa gamla Beatles vinyler som kostar miljontals kronor. Själv letar jag sedan en tid tillbaka mest 12" vinyl maxi singlar (45 rpm) eftersom ljudkvaliteten är så mycket bättre än på en 12" vinyl LP (33 1/3 rpm).

Du vet väl om att ljudkvaliteten på en vinylplatta ÄR bättre än på en CD. Det går att mäta upp eftersom all diskant över 22,05 kHz är borta på en CD medans på en vinylskiva finns inte den begränsningen.

Eh jo men du snackar inte med en tönt här, känner mig nästan lite kränkt. 

Cd är det mest onödiga formatet att ha musik på enligt mig, det är nog det sämsta digitala ljudet du kan få + plus att man ska betala för en massa plast, lyssnar hellre på spotify då. Enda undantaget är som sagt rariteter eller specialutgåvor/deluxe versioner osv. Finns mycket live inspelningar med extramaterial och annat godis på cd osså men ofta finns allt det på youtube med halvdan kvalitet, så fortarande inte nån mening. 

Singlar gillar jag inte och ennu mindre maxi's, jag tycker ljudet är bättre vid 33 rpm 🙂
Bortsett från stenkakor sklrt, det är nåt helt annat


   
SvaraCitera

Har övertalat pappa om att det är dags att köpa Sodastream kolsyremaskin. Så coolt! Tänkte göra det man inte får med den. Juice och mjölk med bubblor.


   
SvaraCitera