Aviseringar
Rensa alla

Vad har du köpt idag?


Bananlåda: Eh jo men du snackar inte med en tönt här, känner mig nästan lite kränkt.

Det är ju väldigt svårt för mig att veta vilka kunskaper alla här på UM har om vinyl och vinylsamlande. Själv har jag "samlat" vinyl i drygt 15 år och det må så vara att du har samlat längre och har fler plattor och bredare kunskap i ämnet. Grattis i så fall. Blink

Bananlåda: Cd är det mest onödiga formatet att ha musik på enligt mig, det är nog det sämsta digitala ljudet du kan få + plus att man ska betala för en massa plast, lyssnar hellre på spotify då. Enda undantaget är som sagt rariteter eller specialutgåvor/deluxe versioner osv. Finns mycket live inspelningar med extramaterial och annat godis på cd osså men ofta finns allt det på youtube med halvdan kvalitet, så fortarande inte nån mening.

Det måste jag rätta dig att du har totalt fel. I början/mitten av 80-talet när analogt lagrande skulle bli digitalt lagrande så fanns det inget alternativ till CD-skivan. Försök gjordes att lagra digitalt på vinyl men det misslyckades totalt. Den digitala revolutionen som sådan ska man inte förkasta. Möjligen lagringsmediat. Lyssnar du själv på Spotify så är du ju själv slav under det extremt dåliga filformatet MP3. Hade Spotify erbjudet högupplöst FLAC i 24 bit 192 kHz eller 24 bit 96 kHz så skulle jag däremot tycka att det är helt ok. Tumme upp

Bananlåda: Singlar gillar jag inte och ennu mindre maxi's, jag tycker ljudet är bättre vid 33 rpm 🙂
Bortsett från stenkakor sklrt, det är nåt helt annat

Ytterligare ännu ett fel från din sida. 12" vinyl 45 rpm maxi singlar håller betydligt högre ljudkvalitet än vad 12" vinyl 33 1/3 rpm LP skivor gör. Ring vilken välsorterad vinylshop som helst så kan de bekräfta detta.
Men det säger väl iof sig det sunda förnuftet att ju snabbare vinylskivan snurrar och ju bredare skivspåret är ju mer info finns lagrat (graverat) i spåret.

Sedan om du inte gillar "singlar" oavsett om det är vanliga 7" singlar eller 12" maxisinglar det är ju en annan sak. Men AVSEVÄRT HÖGRE LJUDKVALITET är det på "tolvorna" förutsatt att de är ordentligt mixade, graverade och pressade med både fadermatriser och modermatriser som mellangravering. Men det brukar de nästan till 100% vara eftersom radiostationer och DJs var deras kunder.


   
SvaraCitera

politisk realist:

Det är ju väldigt svårt för mig att veta vilka kunskaper alla här på UM har om vinyl och vinylsamlande. Själv har jag "samlat" vinyl i drygt 15 år och det må så vara att du har samlat längre och har fler plattor och bredare kunskap i ämnet. Grattis i så fall. Blink

Det måste jag rätta dig att du har totalt fel. I början/mitten av 80-talet när analogt lagrande skulle bli digitalt lagrande så fanns det inget alternativ till CD-skivan. Försök gjordes att lagra digitalt på vinyl men det misslyckades totalt. Den digitala revolutionen som sådan ska man inte förkasta. Möjligen lagringsmediat. Lyssnar du själv på Spotify så är du ju själv slav under det extremt dåliga filformatet MP3. Hade Spotify erbjudet högupplöst FLAC i 24 bit 192 kHz eller 24 bit 96 kHz så skulle jag däremot tycka att det är helt ok. Tumme upp

Ytterligare ännu ett fel från din sida. 12" vinyl 45 rpm maxi singlar håller betydligt högre ljudkvalitet än vad 12" vinyl 33 1/3 rpm LP skivor gör. Ring vilken välsorterad vinylshop som helst så kan de bekräfta detta.
Men det säger väl iof sig det sunda förnuftet att ju snabbare vinylskivan snurrar och ju bredare skivspåret är ju mer info finns lagrat (graverat) i spåret.

Sedan om du inte gillar "singlar" oavsett om det är vanliga 7" singlar eller 12" maxisinglar det är ju en annan sak. Men AVSEVÄRT HÖGRE LJUDKVALITET är det på "tolvorna" förutsatt att de är ordentligt mixade, graverade och pressade med både fadermatriser och modermatriser som mellangravering. Men det brukar de nästan till 100% vara eftersom radiostationer och DJs var deras kunder.

Nej, jag har inte fel om något jag sagt eftersom det bara är mina åsikter 🙂

Skiter väl i vad andra tycker och vad som rätt eller inte.
Jag är ingen audiophile, inte heller nån vinyl nörd, jag bryr mig inte om hög ljudkvalitet. Jag råkar bara föredra vinyl eftersom det, enligt mig, låter bättre än allt annat. Inklusive allt annat analogt.
Lyssnar hellre på vinyl med dåligt ljud än annat digitalt med bra ljud. Band är jag inte så insatt i så har ingen åsikt om det riktigt.
En av anledningarna att jag inte bryr mig om super högupplöst ljud är för att jag enda tar bort de flesta av dom frekvenserna när jag ska lyssna, för mycket diskant ger mig huvudverk och för mycket mellanregister låter bara avskyvärt.

Spotify använder jag enbart eftersom jag inte är miljardär och inte kan köpa alla skivor jag vill ha 🙂

Också måste jag rätta mig lite, såklart jag är en tönt. Men jag slösar inte bort mina pengar på cd skivor iallafall


   
SvaraCitera

4 redbull 1 center 1 marabous helnötschoklad


   
SvaraCitera

Wow wow wowFörvånad hittade 7 pop & syntpop/new wave lp-skivor på bengans..Man har fått så mycket tips av folk man har kontakt med på olika ställen vilket man är glad över.HjärtaHjärtaRodnar 

Idag gjorde man  man gjorde man några fynd 4 av de var RIKTIG BRA fyndHjärtaTumme upp


   
SvaraCitera

Little-Traci:
Wow wow wowFörvånad hittade 7 pop & syntpop/new wave lp-skivor på bengansi..Man har fått så mycket tips av folk man har kontakt med på olika ställen vilket man är glad över.HjärtaHjärtaRodnar 

Rättlse// (Igår) gjorde man några fynd på bengans i  Oskyldig4 av de var RIKTIG BRA fyndHjärtaTumme upp

Oskyldig Tråden handlar dock om JUST IDAGIcke! Skriv inte när du trött eller har för bråttomTumme upp


   
SvaraCitera

Lyckades få tag IFROGZ INTONE hörlurar  idag ^^Tumme uppCool Hjärta nu kan jag fortsätta att lyssna på mina 80s mixtapes  i min freestyle ^^ men inte bara 80s musik utan även en hel del Niki & the Dove stuffHjärta 

HjärtaHjärta
dagens%20k%C3%B6p.JPG


   
SvaraCitera

hörlurar från urbanears. kostade 500 kr och funkar bra! vill inte lägga en förmögenhet på typ apples airpods då jag tenderar att tappa bort hörlurarna 


   
SvaraCitera

en dildo


   
SvaraCitera

nä skojjar bara men typ ett par hårfärg


   
SvaraCitera

agnesberg:
nä skojjar bara men typ ett par hårfärg

Det blir bättre sex när du är rakad. Hårfärg spelar ingen roll lixom. Den där Dietmar med ackompanjemang var nästan poetisk, men det var så roligt att driva med spammaren att han nu är försvunnen från forumet. Jag köpte burkar till min samling.


   
SvaraCitera
Lokes

Dindoonuffin:

Det blir bättre sex när du är rakad. Hårfärg spelar ingen roll lixom. Den där Dietmar med ackompanjemang var nästan poetisk, men det var så roligt att driva med spammaren att han nu är försvunnen från forumet. Jag köpte burkar till min samling.

Men va


   
SvaraCitera

Dindoonuffin:

Det blir bättre sex när du är rakad. 

för mig själv eller menar du att partnern skulle gilla det? 


   
SvaraCitera
Lokes

Inget jag är duktig och sparar


   
SvaraCitera
Karlan

Mössa, vantar, boxerkallingar & ny pyjamas


   
SvaraCitera

Lokes:
Inget jag är duktig och sparar

duktig pojkeeee


   
SvaraCitera