Aviseringar
Rensa alla

Vad har ni att säga till skattesystemets försvar?


Alla människor är inte lika och samhället ska skapas så alla kan ta del av det. Det som du vill göra är att lämna folk att dö och jag förstår inte hur man kan vara så kallhjärtad att göra så. Sen så får du ingen egentlig frihet av att avskaffa skatt osv, blir istället företagen som styr.
Sen är det viktigt att vi har ett fungerande sjukvårdssystem där Alla får vård och inte de med pengar.
Allt går mycket lättare om man hjälps åt att betala.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kladdkaka:

Brilliant, staten ska låna pengar och skaffa sig ännu större statslån för att kunna finansiera myndigheter, skola, vård ossåvidare?

Yay, halmgubbar! Om jag fick ge någon en smäll på käften varje gång jag såg ett halmgubbsargument hade du inte levt nu.

kladdkaka:

Och du kan inte dra alla över en gräns som du ganska starkt gör... tänk på dom som faktigst är för sjuka för att jobba?

Det finns sjukförsäkringar osv.

kladdkaka:

SOLIDARITET är ordet..

Nej, solidaritet är frivilligt. Skatt är tvång.

kladdkaka:

hela det kapitalistiska systemet bygger på att du roffar åt dig så mycket av kakan du bara kan för att överleva

Nej, det bygger på privat ägande.

kladdkaka:

storföretagens intressen styr samhället mer än politikernas beslut

Det där är korporativism, inte marknadsekonomi. Håll käften tills du lärt dig skillnaden.

kladdkaka:

En ständigt växande växthuseffekt

Bullshit.

kladdkaka:

ekonomiskt system är på snudden att falla ihop..

Ja, korporativismen. Den är precis lika vidrig som all annan form av planekonomi.

Tennsoldaten:

Det är därför vi är social liberaler, människor anser sig ha mer frihet nu.

Nej, Sverige är inte socialliberalt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GHurt:

Det som du vill göra är att lämna folk att dö

iddqd:

Yay, halmgubbar! Om jag fick ge någon en smäll på käften varje gång jag såg ett halmgubbsargument hade du inte levt nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Nej, Sverige är inte socialliberalt.

Vad är Sverige då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Vad är Sverige då?

En helvetes blandning. Socialliberalism är i princip liberalism plus socialbidrag. Det har inget med fiatvalutor, alkoholmonopol eller liknande att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

En helvetes blandning.

Av vad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Av vad?

Praktiskt taget alla ideologier som finns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kladdkaka:

staten ska låna pengar och skaffa sig ännu större statslån för att kunna finansiera myndigheter, skola, vård ossåvidare?

nej, varje enskild person betalar för de tjänster den personen använder, dvs staten för fortfarande in sina pengar, dock enbart ifrån de som har råd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kladdkaka:

okej så vad är din konstruktiva lösning på problemen med skattesystemet? att vi ska avskaffa det!? Brilliant, staten ska låna pengar och skaffa sig ännu större statslån för att kunna finansiera myndigheter, skola, vård ossåvidare? Fullständigt strålande -_-

Skärp dig.

kladdkaka:

Och du kan inte dra alla över en gräns som du ganska starkt gör... tänk på dom som faktigst är för sjuka för att jobba? ska dom behöva bränna ut sig själva för att de inte finns något stöd från staten?

Staten, eller statliga hjälpmedel, är inte lösningen, då det innebär tvång. Läste du trådens huvudinlägg?

kladdkaka:

SOLIDARITET är ordet... död åt kapitalism, hela det kapitalistiska systemet bygger på att du roffar åt dig så mycket av kakan du bara kan för att överleva - med andra ord skapar de egoism - leder till ignorerande av sunt förnuft ...

Solidaritet skall vara frivilligt för att vara solidaritet. Jag vill inte betala för misslyckade människors sjukhusräkningar, ändå tvingas jag till detta. Att du sedan är fjorton år och tycks tro att det är möjligt att leva ett drägligt liv kapitalism förutan är ditt problem.

kladdkaka:

storföretagens intressen styr samhället mer än politikernas beslut - FEL FEL FEL, Vad har vi idag till konsekvens av kapitalism? JO vi har En ständigt växande växthuseffekt och ett ekonomiskt system är på snudden att falla ihop.. Hela västvärlden går i USAs fotspår...

Detta har inget med trådens diskussionsunderlag att göra; vänligen håll dig OnTopic eller lämna tråden.

kladdkaka:

Okej jag spårade lite från kärnan i diskussionen men med en samhällstruktur som denna går inte skattesystemet att avskaffa bara sådär... hela samhälls strukturen måste raseras, förnyas och sedan kan vi snacka avskaffning av skattesystem.

Ja, vart vill du komma?

Lucy:

Skatt ska inte handla om berövandet av frihet. Det ska handla om att hjälpa andra människor i sin omgivning. Vi har en hög skatt i detta land, men vi får också mycket för det. Visserligen kan skatterna brukas bättre än de för tillfället gör.

Men det handlar de facto om inskränkningar i den personliga friheten. Vad i denna frihet är det du opponerar dig emot?

batleth:

Det skapar ett bättre samhälle.

Tramsargument utan grund. Skärp dig.

Anarkandi:

Håller den äckliga konsumtionen av tusen ipods, datorer, mössor till hundar och dylikt nere till förmån för bra skola, sjukvård och dylikt.
Jag försvarar dock inte skattesystemet helt, skulle gärna ersätta det med en sinnets revolution då vi inser att 1000 prylar inte gör oss lyckliga, för så är det. Vi behöver mat, kläder, närhet, vänskap, vi behöver ett gott liv. Att leva ett gott liv inkluderar inte att du måste ha det senaste inom modé eller den dyraste vasen. Det handlar om att vara nöjd med det man har..

Du tycks vara någon form av bisarr anarko-primitivist. Nyss sett Fight Club, eller vad?

Anarkandi:

Sen låter det som att du bara vill bråka. Anarkister förespråkar inte det nuvarande skattesystemet, vad snackar du om? och kommunister, om du syftar på marxister, förespråkar ju att pengar inte ska existera alls. Sen förespråkar ju även nyliberaler en viss del av skatt, men då endast till polis och försvar samt bidrag till företag..

Alla de kategorier du (och jag) skriver om är för skatt eller kostar skattebetalarna pengar genom sitt osunda och skadliga leverne.

martin312:

skatter går till att betala sjukvård, vägar, försvar (eller vad man nu kan kalla sveriges militär) & dylikt. om man tjänar bra så använder man väl knappst dessa prylar mer än andra, därför är det odemokratiskt att rika ska betala mer i skatt. [y]

Förvisso sant, men varför skall man tvingas att betala skatt ö.h.t?

batleth:

Äh, rika får ju ändå mer pengar över i slutändan så tycker inte de ska klaga. De som har pengar att ta av kan gott bidra så att även andra kan få det bättre.

Kommunist. Bidra till tråden eller lämna den.

Tennsoldaten:

Med "hederligt arbetande" så antar jag att du menar arbete för en lön. Nu är det så att många svenskar inte anser sig vara fria under lönearbete. Det är därför vi är social liberaler, människor anser sig ha mer frihet nu. Annars så skulle inte så många rösta på social liberala partier.

Så för att många röstar på sossarna skall vi övriga pinas under rent ut sagt löjliga skattebördor? Vacker retorik, du...

Vi är f.ö. inte socialliberaler (ett ord); du är det.

Tennsoldaten:

Det är även lustigt hur du anser att du passar bättre in i samhället än anarkister, då det svenska folket inte heller delar din åsikt.

Jag arbetar, sköter mig och är allmänt framgångsrik. Anarkister vandaliserar och är arbetslösa alt. arbetar inom någon patetisk sektor i stil med ungdomsvård.

Tennsoldaten:

Eftersom jag inte anser att liberalism ger frihet. Ni har ingen som helst tanke på att avskaffa staten, orsaken till att folk inte är fria.

Fullständigt ovidkommande kommentar. Håll dig till ämnet och försök besvara frågeställningen.

____:

Tvångsindriven skatt är bra då det skapar social trygghet.

Väx upp.

GHurt:

Alla människor är inte lika och samhället ska skapas så alla kan ta del av det. Det som du vill göra är att lämna folk att dö och jag förstår inte hur man kan vara så kallhjärtad att göra så. Sen så får du ingen egentlig frihet av att avskaffa skatt osv, blir istället företagen som styr.

Du gör dig själv till åtlöje genom ditt bristfälliga resonemang och ditt försök att lägga ord i mun på mig. Jag utgår från att du egentligen inte har något emot individuell frihet eftersom du inte har några argument emot densamma?

GHurt:

Allt går mycket lättare om man hjälps åt att betala.

Kanske det, men vi diskuterar Frivillighet vs. Tvång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

John Smith:

Tramsargument utan grund.

Nej.

John Smith:

Kommunist.

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

batleth:

Nej.

Du bevisar enbart att du saknar argument för dina lösryckta påståenden.

batleth:

Ja.

Och där tycker jag att vi avslutar den diskussionen...

Nåväl, till ämnet: Finns det således något konkret i individuell frihet ni motsätter er? Avsaknaden av motargument tolkar jag som att individuell frihet är något alla uppskattar, vilket föranleder frågan: Varför vill ni bevara skattesystemet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

John Smith:

Nåväl, till ämnet: Finns det således något konkret i individuell frihet ni motsätter er?

Ja, att idioter som du får göra vad ni vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

batleth:

Äh, rika får ju ändå mer pengar över i slutändan så tycker inte de ska klaga. De som har pengar att ta av kan gott bidra så att även andra kan få det bättre.

Vi tar ett exempel:
Lisa är ensam mamma till tre barn, hon har väldigt svårt att få ekonomi att gå runt så hon skaffar ett extra jobb på kvällar och helger. Nu gör hennes inkomst helt plötsligt att hon "räknas som rik" och hon tvingas betala ännu mer skatt.

Vad är rättvisan i det?

Divinator:

Varje liberalist borde gilla skatter.

Motivera.

GHurt:

Det som du vill göra är att lämna folk att dö och jag förstår inte hur man kan vara så kallhjärtad att göra så.

Vad har att man anser att det finns bättre vägar att hjälpa folk än med statens inblandning att göra med att man skulle vilja lämna människor att dö?

Du har inte funderat över att det faktiskt kan vara just därför att man anser att staten är urusel på att hjälpa dessa människor, att de inte får den hjälpen de förtjänar i dag som man är liberal och vill ändra på detta?

Så sent som i dagens aftonblad står detta:
15 glömda – två döda

Så det verkar onekligen som att det är exakt tvärt emot det du skriver, dvs i dagens samhälle lämnas folk att dö. Jag förstår inte hur du kan vara så kallhjärtad att det är så här du vill ha det GHurt.

GHurt:

Sen är det viktigt att vi har ett fungerande sjukvårdssystem där Alla får vård och inte de med pengar.

Det är just eftersom jag vill att vi ska ha ett fungerande sjukvårdssystem i världsklass, ett där folk tvärt emot i dagens Sverige inte dör i vårdköerna fem månader efter att de sökt hjälp som jag är libera.


   
SvaraCitera

Håller med om att skatterna är alldeles för höga mot vad det levererar i slutändan, men med decenier av socialdemokrati så har större delen av befolkningen manipulerats till att tro att lägre skatter kommer leda till helvetet på jorden. Nej vad som behöver göras är att man plattar till inkomstskatten rejält.

Sänk skatten till 15-20% på alla typer av inkomster.
Sänk eller avskaffa alla bidrag.
Sänk A-kassan till existensminimum.
Ta bort barnbidraget.
Låt alla köpa en privat sjukvårdsförsäkring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

dvs staten för fortfarande in sina pengar, dock enbart ifrån de som har råd.

Och där idiotförklarade du dig själv till den grad att du i framtiden alltid kommer bli ignorerad i alla diskussioner om liberalism framöver. Puss!


   
SvaraCitera