Aviseringar
Rensa alla

Vad har ni för dator?


Själv har jag en helt vanlig Gaming dator


   
SvaraCitera
Mumzel

har en egenbyggd stationär dator


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Danneboi:

njaa..... inte värsting kanske men funkar med spel och surf och lite annat den kostade 11.500 men dem höjde priset till 12.000 köpte den i år innan den utgick det är en i5

Har också i5 på min macbook pro, funkar bra.


   
SvaraCitera

dianaandersson:

Har också i5 på min macbook pro, funkar bra.

Tumme upp


   
SvaraCitera
opega

Haien:

Ska du inte slänga i 8gb till? Känns som att minnet lätt bromsar..

Ej ngt jag märkt men kanske ngn dag när ja pallar punga ut pengar på det


   
SvaraCitera
Haien

opega:

Ej ngt jag märkt men kanske ngn dag när ja pallar punga ut pengar på det

mm, ram kostar ganska mycket..


   
SvaraCitera

Nån 7 år gammal sak som är aningen uppgraderad (mer ram, lite bättre grafikkort, extra hårddisk).

Haien:

mm, ram kostar ganska mycket..

Håller inte med om detta riktigt. Upplever att ram bara är dyrt om man ska ha det till en äldre dator, som jag skulle ha till min. Gissar på att det är för att det är äldre standard = svårare att hitta, lägre efterfrågan = lägre tillgänglighet?

Hjärta


   
SvaraCitera

En dator i svart burk, hyfsad för det jag använder den åt, skaffade en ny disk för några dagar sedan för att den var så seg innan. Jag använde nämligen en disk från 2013 först men den "pajade" fast ändå inte, den fungerade förutom att kunna boota ifrån den. Därför har jag fram tills för några dagar sedan använt en gammal disk ifrån 2004 att ha allting på vilket gjorde datorn jätteseg. Nu har jag skaffat ny ssd-disk så är nöjd. Annars har jag ett gammalt grafikkort, 8gb minne, ljudkort, nätverkskort, gammalt moderkort, processor osv... allt som man behöver, inte så jättebra saker, men som sagt det jag använder datorn för går det bra med dessa datordelar.


   
SvaraCitera
Haien

Storchen84:
Nån 7 år gammal sak som är aningen uppgraderad (mer ram, lite bättre grafikkort, extra hårddisk).
Håller inte med om detta riktigt. Upplever att ram bara är dyrt om man ska ha det till en äldre dator, som jag skulle ha till min. Gissar på att det är för att det är äldre standard = svårare att hitta, lägre efterfrågan = lägre tillgänglighet?

Hjärta

Beror väl helt på vad man jämför med, men det brukar väl ta upp ca en fjärdedel av ens budget om det är ddr4 3000mhz, vilket brukar bli ca 2-4000kr, vilket jag tycker är mycket...


   
SvaraCitera

vad brukar ni använda datorerna till då?


   
SvaraCitera

i5 3570k
GTX 660Ti
16 GB RAM
120 GB SSD + 500 GB SSD + 2 TB HdD + 320 GB HDD
Kör Windows 7 med en gammal 1080p skärm på 21,5" och någon enstaka trasig pixel, steelseries siberia v2, steelseries rival någonting och corsair k70 brown

Även en till stationär med liknande specs (minns ej specifikt tho) som jag använder ibland, en macbook air som jag lånar av skolan och ett antal gamla risiga laptops


   
SvaraCitera

Haien:

Beror väl helt på vad man jämför med, men det brukar väl ta upp ca en fjärdedel av ens budget om det är ddr4 3000mhz, vilket brukar bli ca 2-4000kr, vilket jag tycker är mycket...

Fast 3000 mhz är ju en överdrift med tanke på vad man får i förhållande till kostnad. Som videon i slutet av detta inlägg säger - har man en värsting-dator så har man också pengarna att lägga på det - men har man en mer normal/medel, eller kanske en budget att hålla sig till, då är det inte lönt. Tittade också på komplett och inet för skojs skull - även om DDR3 är billigast just nu så kostar 8 gb ddr4 (2400 mhz) fortfarande några hundra mindre än vad jag fick ge för mitt 8gb ddr2. Det svåra för mig var att hitta 2x 4gb. Det finns förvisso gott om 2x 4gb ddr2 ECC-minnen - men självklart stödjer inte mitt moderkort ECC-ram.

Men - räknar med att den här datorn ska hålla i minst 3 år till. Ser ingen anledning att köpa en ny för 5-6k (eller kanske ännu mer) för det lilla användningsområde jag har den till så länge den funkar och klarar det jag vill ha den till.

Video om ram-hastigheters lönsamhet:

Hjärta


   
SvaraCitera
Haien

Storchen84:

Fast 3000 mhz är ju en överdrift med tanke på vad man får i förhållande till kostnad. Som videon i slutet av detta inlägg säger - har man en värsting-dator så har man också pengarna att lägga på det - men har man en mer normal/medel, eller kanske en budget att hålla sig till, då är det inte lönt. Tittade också på komplett och inet för skojs skull - även om DDR3 är billigast just nu så kostar 8 gb ddr4 (2400 mhz) fortfarande några hundra mindre än vad jag fick ge för mitt 8gb ddr2. Det svåra för mig var att hitta 2x 4gb. Det finns förvisso gott om 2x 4gb ddr2 ECC-minnen - men självklart stödjer inte mitt moderkort ECC-ram.

Men - räknar med att den här datorn ska hålla i minst 3 år till. Ser ingen anledning att köpa en ny för 5-6k (eller kanske ännu mer) för det lilla användningsområde jag har den till så länge den funkar och klarar det jag vill ha den till.

Video om ram-hastigheters lönsamhet:

Hjärta

Dock så spelar ram:ens hastighet olika stor skillnad beroende på vilken processor man har och vad datorn används till. 

Nyligen byggde jag en dator med en ryzen 7 1800x processor, och de påverkas väldigt mycket av minneshastighet, och där är 3200mhz rekommenderat och samtidigt det man måste ha för att få ut ens nära av vad den processorn är kapabel till. Det är då ganska dumt att köpa ett långsamt minne och då samtidigt handikappa en så bra processor. Så är det med alla zen 1 processorer, så jo, vid amdbyggen så är det väldigt värt det.

Bygger man med intel så är hastigheten inte lika viktig för prestandan så där kan man spara en del om man har en budget, men det är fortfarande så att man får ut högre prestanda desto högre hastighet man har, vilket går att dra nytta av vid stora budgetar.


   
SvaraCitera

Två stycken ACER desktops och en HP laptop. Kör MS Win 7 Sp1 resp 8.1 i de stationära och MS Win 10 Ultimate i laptopen. 


   
SvaraCitera
Maya
 Maya

jag har en chromebook riktigt bra en.Galen


   
SvaraCitera