Aviseringar
Rensa alla

Vad har ni för erfarenheter av patriarkatet?


Ämnesstartare

Hej vänner. Här vill jag jättegärna höra om era erfarenheter av livet (lol) men ja. Hur har dublivit sämre behandlad för att du har fitta? hur ha du blivit sämre behandlad för att du har snopp? Vad har ditt biologiska kön gett dig för för/nackdelar i olika situationer? Hur särbehandlar vi varandra utifrån kön? Nu tänker jag inte sådär jätteuppenbart som typ olika lön osv, utan mer subtila grejer ni upplevt. Eller större. Påminn mig om allt!


   
Citera
Ämnesstartare

vad gjorde "alla killar" i grundskolan/dagis mot tjejer och vad gjorde "alla tjejer" mot killar?


   
SvaraCitera

Jag kände mig konstig som inte tog plats i klassrummet trots att jag är kille.

Jag förväntas vara praktiskt lagd, något jag verkligen inte är.

Umgänge killar emellan tenderar att baseras på skryt och pikar - det är ofta svårt att slappna av och komma varandra nära.


   
SvaraCitera

mest att jag förväntats falla in i vissa sociala normer som skiljer sig väldigt starkt från min personlighet


   
SvaraCitera

blir behandlad på ett snällt och gulligt sätt av främlingar

beror nog på: fitta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chi Huang Ti:

mest att jag förväntats falla in i vissa sociala normer som skiljer sig väldigt starkt från min personlighet

utveckla gärna!


   
SvaraCitera

Det första jag kommer att tänka på är när äldre killar drog mig i håret och jagade mig på fritids. Jag sade till en fröken och fick till svar att de nog bara var kära i mig och då gör ju killar sådär, så jag skulle ju rentav vara glad.


   
SvaraCitera

elverpigen:

utveckla gärna!

har aldrig vare sig identifierat mig eller sett de sociala normerna för "manlighet" som värda att eftersträva, helt enkelt.


   
SvaraCitera

jag har alltid blivit pikad på för att inte vara "tjejig" nog. Folk verkar även tro att det gör mig glad att prata "puttinuttigt" och nedvärderande till mig, men det är det värsta jag vet. Värsta värsta.


   
SvaraCitera

Var man inte med i "brölgemenskapen" så sågs man som nörd, tönt eller skolmördare.


   
SvaraCitera

"hehe men du är ju tjej..."


   
SvaraCitera

vet inte


   
SvaraCitera

sen tror jag att alla våra personligheter hade sett annorlunda ut om vi inte hade blivit behandlade utifrån kön redan som små.


   
SvaraCitera

Privilegier är rätt svårt att upptäcka, annat än att typ, betraktas som en person.

Smärre spikar i min gångplanka är väl att jag antagligen ger ut rätt "gayiga" vibbar eftersom jag är fåfäng och och gillar prål. Har inte alltid varit helt välkommet med komplimanger till män heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

sen tror jag att alla våra personligheter hade sett annorlunda ut om vi inte hade blivit behandlade utifrån kön redan som små.

det här tror jag också. sen när man i tonår/vuxen ålder börjar tänka på vad man egentligen vill och VARFRÖ man tycker på vissa sätt, skapar det konflikt både inuti och med omvärlden

Nachac:

Privilegier är rätt svårt att upptäcka, annat än att typ, betraktas som en person.Smärre spikar i min gångplanka är väl att jag antagligen ger ut rätt "gayiga" vibbar eftersom jag är fåfäng och och gillar prål. Har inte alltid varit helt välkommet med komplimanger till män heller.

tänker privilegier som tex jag har i princip aldrig fått skulden för något, utan det har alltid varit killar. om jag och bänkgrannen som var kille småpratade under lektionen var det alltid honom läraren sa åt, aldrig mig.


   
SvaraCitera