Aviseringar
Rensa alla

Vad har ni för erfarenheter av patriarkatet?


Fingerprints:

Folk verkar även tro att det gör mig glad

samma här fast om var jag e ifrån

det är tydligen 1 komplimang att säga ''åh du ser inte särskilt muslim ut?? eller vaa e du 'islamisk'??? du ser ej ut som d!!''

nähe hur ska man se ut da om man vill se ut som islam =)


   
SvaraCitera

Nachac:

Privilegier är rätt svårt att upptäcka, annat än att typ, betraktas som en person.Smärre spikar i min gångplanka är väl att jag antagligen ger ut rätt "gayiga" vibbar eftersom jag är fåfäng och och gillar prål. Har inte alltid varit helt välkommet med komplimanger till män heller.

brukar själv ge ut rätt "gayiga vibbar" ibland... typ ingen har brytt sig efter högsiadiet... [crazy]


   
SvaraCitera

kekeoxo:

samma här fast om var jag e ifråndet är tydligen 1 komplimang att säga ''åh du ser inte särskilt muslim ut?? eller vaa e du 'islamisk'??? du ser ej ut som d!!'' nähe hur ska man se ut da om man vill se ut som islam =)

ganons "komplimang" var ju bäst [crazy][crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kekeoxo:

samma här fast om var jag e ifråndet är tydligen 1 komplimang att säga ''åh du ser inte särskilt muslim ut?? eller vaa e du 'islamisk'??? du ser ej ut som d!!'' nähe hur ska man se ut da om man vill se ut som islam =)

på riktigt? 😀
Vad knäppt.


   
SvaraCitera

elverpigen:

tänker privilegier som tex jag har i princip aldrig fått skulden för något, utan det har alltid varit killar. om jag och bänkgrannen som var kille småpratade under lektionen var det alltid honom läraren sa åt, aldrig mig.

Ja, precis, men är man så att säga "på toppen" är det rätt svårt att upptäcka ens privilegier och att skilja dem från effekterna av ens personlighet (även om dessa givetvis går ihop.) Det är ju också svårt för mig att veta vilka fördelar jag har som vit.


   
SvaraCitera

Grub:

ganons "komplimang" var ju bäst

haha vilken?

elverpigen:

på riktigt? 😀
Vad knäppt.

ja!! minns ngn som gissade på att jag var brasse eller va det va, när jag sa nepp är arab utbrast han i ett ''not bad [y]''

hahah sånt är tydligen komplimanger. fattar engeting längre


   
SvaraCitera

Grub:

brukar själv ge ut rätt "gayiga vibbar" ibland... typ ingen har brytt sig efter högsiadiet... [crazy]

Är ju rätt fjantigt att min stil och personlighet ska indikera min sexualitet, oavsett hur "toleranta" folk är. Också irriterande att folk tror sig har rätt att kommentera ens utseende så fort man bryter mot normen.


   
SvaraCitera

kekeoxo:

haha vilken?

"du är snygg fast du är muslim" XD


   
SvaraCitera

Fick inte leka med leksaksspisen när jag var liten på förskola. Är fortfarande bitter.

Annars kan jag ju inte skylla mycket på patriarkatet snarare än samhällets bakåtsträvande syn på könsnormer. Som vit man är det nog svårt att inte lägga mest fokus på det som berör en själv vilket är klassamhället men även den intellektuella världens förtryckande delar.


   
SvaraCitera

Grub:

"du är snygg fast du är muslim" XD

http://open.spotify.com/track/6wV3r5DsolBxqWULExBKN1


   
SvaraCitera

elverpigen:

Vad har ditt biologiska kön gett dig för för/nackdelar i olika situationer?

Inga större nackdelar, inte som jag brytt mig om åtminstone. Minns att jag från dag 1 i skolan gillade att hoppa hage med några tjejer. Det var det inte någon som gjorde... men när jag tänker efter så gjorde väl det att några av mina killkompisar började hoppa ibland också! *blir lite stolt i efterhand*

elverpigen:

vad gjorde "alla killar" i grundskolan/dagis mot tjejer och vad gjorde "alla tjejer" mot killar?

Bl.a. det jag skrivit nedan...

isola:

Det första jag kommer att tänka på är när äldre killar drog mig i håret och jagade mig på fritids. Jag sade till en fröken och fick till svar att de nog bara var kära i mig och då gör ju killar sådär, så jag skulle ju rentav vara glad.

När jag gick på lågstadiet var det lika, fast tvärtom, och jämnåriga var de iofs. På fritids var det en tjej som (iofs var äldre tror jag, och större, I WAS TINY) som tyckte att jag förtjänade att brottas ner och pussas på... vilket jag, olikt de flesta inte hade något emot. [blush] Men det kunde jag ju inte skylta med, så fick ligga där och "lida" och sedan be vänner hjälpa mig loss för att det inte skulle se ut som jag trivdes... [ops] Fy vad lömskt... [blush]

Sen var det en tjej som jag gick i skolan med också, som gillade att leka "pussjaga". Från början var det flera med minns jag, både tjejer och killar... eller ja, faktum är att killarna var nog inte med, de bara blev jagade! [chocked] Nåja, det var en tjej som efter ett tag bara jagade mig... och jag, likt fritidserfarenheten, sprang undan sådär lagom mycket... för att "råka" bli fångad. Håhåjaja. Det var kört för mig redan då! [surprised]


   
SvaraCitera

mysigt och omfamnande


   
SvaraCitera

Grub:

"du är snygg fast du är muslim"

[cry]


   
SvaraCitera

Tobbish:

en var det en tjej som jag gick i skolan med också, som gillade att leka "pussjaga". Från början var det flera med minns jag, både tjejer och killar... eller ja, faktum är att killarna var nog inte med, de bara blev jagade! [chocked] Nåja, det var en tjej som efter ett tag bara jagade mig... och jag, likt fritidserfarenheten, sprang undan sådär lagom mycket... för att "råka" bli fångad. Håhåjaja. Det var kört för mig redan då! [surprised]

haha sprang fritidsledaren också undan för att bli fångad [chocked][chocked]

minns att jag ville pussjaga killarna på dagis men det var inte så poppis


   
SvaraCitera

blev pussad en gång i ettan och frågade vad fan hon höll på med....


   
SvaraCitera